Het elegante ontwerp maakt de Karmann Ghia een geliefde klassieker, ondanks zijn bescheiden prestaties.
De Karmann Ghia was Volkswagen’s eerste poging om een sportwagen voor de gewone man te creëren. Door de met de Kever gedeelde motoren was de auto echter lang niet zo sportief als hij eruitzag. Het elegante uiterlijk leverde het model echter alsnog veel fans op. De destijds peperdure ‘grote’ Karmann Ghia (Type 34) bleef daarentegen zeldzaam. Door de simpele techniek en het brede aanbod aan onderdelen is het nog altijd een populaire klassieker.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Typ 34 verscheen in 1961 als de ‘grote’ Karmann Ghia. Het model was er exclusief als coupé en onderscheidde zich door zijn hoekige carrosserie, 4 koplampen en kleine achterbank. De Typ 34 kreeg de grootste en krachtigste motoren van dat moment mee, maar dat betekende een nog altijd laag maximumvermogen van 45 pk voor de 1.5 tot 54 pk voor de 1.6. Volkswagen noemde de auto destijds geen échte sportwagen, maar een ‘Ladies’-sportwagen. Door zijn hoge aanschafprijs (net zoveel als een Porsche 356) bleef de Typ 34 maar 8 jaar in productie.
Kenmerken van deze Volkswagen Karmann Ghia
De Volkswagen Typ 14 werd al in 1955 op de markt gezet als sportief alternatief voor de Kever. De 2+2 coupé of cabrio deelde dan ook al zijn techniek met de populaire volksauto. Dat betekende echter ook een zeer bescheiden vermogen van 30 pk voor de eerste versie met 1.2-liter motor. Een echte sportwagen was het dus niet. Later werden 1.3-, 1.5- en 1.6-liter motoren leverbaar. Ook met maximaal 54 pk was de Karmann Ghia echter geen hoogvlieger. Desondanks was de auto populair en bleef hij bijna 20 jaar lang in productie.
Kenmerken van deze Volkswagen Karmann Ghia
‘Simpel, elegant interieur’
Door zijn lange productieperiode en maar liefst 3 varianten is de Karmann Ghia er in allerlei smaken. Puristen zullen gaan voor de vroege ‘lowlight’-modellen met hun pure lijnen. De latere versies met de grotere motoren zijn echter praktischer in dagelijks verkeer. Echt bijzonder zijn de steeds zeldzamer (en duurder) wordende ‘grote’ Karmann Ghia’s.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024