De Volkswagen Karmann Ghia plus- en minpunten
- Voordelen
- Simpele en betrouwbare Kever-techniek
- Onderhoud en reparatie eenvoudig vanwege onderdelenaanbod
- Unieke rijervaring door achterin geplaatste motor
- Nadelen
- Niet sportief ondanks sportief uiterlijk
- Beperkte bagageruimte in de ‘frunk’
- Sommige modellen hebben bescheiden vermogen (30-54 pk)
Prestaties en rijcomfort
- Prestaties niet zo sportief als het uiterlijk
- Achterin geplaatste motor geeft unieke rijervaring
- Zelfs voor de periode relatief ouderwets
Exterieur en carrosserievorm
- Als coupé, 2+2 coupé en cabriolet
- Typ 34 is de ‘grote’ Karmann-Ghia, alleen als coupé
- Typ 14 20 jaar lang vrijwel onveranderd
Interieur
- Simpel, elegant interieur
- Bagageruimte in ‘frunk’ beperkt (198 liter)
- Extra bagageruimte op het achterbankje
Betrouwbaarheid
- Zeer simpele en betrouwbare techniek van de Kever
- Gedeelde basis met andere Volkswagens maakt vinden van onderdelen eenvoudig
- Luchtgekoelde motor: nooit koelvloeistof bijvullen
Actueel aanbod van de Volkswagen Karmann Ghia op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 32.159
Meest voorkomende bouwjaar
1970
Gemiddelde kilometerstand
37.725 km
Aangeboden auto’s
Volkswagen Karmann Ghia generatie 1961 - 1969

De Typ 34 verscheen in 1961 als de ‘grote’ Karmann Ghia. Het model was er exclusief als coupé en onderscheidde zich door zijn hoekige carrosserie, 4 koplampen en kleine achterbank. De Typ 34 kreeg de grootste en krachtigste motoren van dat moment mee, maar dat betekende een nog altijd laag maximumvermogen van 45 pk voor de 1.5 tot 54 pk voor de 1.6. Volkswagen noemde de auto destijds geen échte sportwagen, maar een ‘Ladies’-sportwagen. Door zijn hoge aanschafprijs (net zoveel als een Porsche 356) bleef de Typ 34 maar 8 jaar in productie.
Kenmerken van deze Volkswagen Karmann Ghia
- Groter en moderner gelijnd dan Typ 14
- Alleen als 2+2 coupé met kleine achterbank
- Voorzien van ‘sterke’ 1.5en 1.6-liter viercilinder boxermotor
- Zeldzaam en gewild model
Volkswagen Karmann Ghia generatie 1955 - 1974

De Volkswagen Typ 14 werd al in 1955 op de markt gezet als sportief alternatief voor de Kever. De 2+2 coupé of cabrio deelde dan ook al zijn techniek met de populaire volksauto. Dat betekende echter ook een zeer bescheiden vermogen van 30 pk voor de eerste versie met 1.2-liter motor. Een echte sportwagen was het dus niet. Later werden 1.3-, 1.5- en 1.6-liter motoren leverbaar. Ook met maximaal 54 pk was de Karmann Ghia echter geen hoogvlieger. Desondanks was de auto populair en bleef hij bijna 20 jaar lang in productie.
Kenmerken van deze Volkswagen Karmann Ghia
- Kever-techniek in een aantrekkelijk jasje
- Zeker niet zo snel als hij eruitziet
- Ook als elegante cabriolet
- Eenvoudig te onderhouden en repareren

‘Simpel, elegant interieur’
Interessante uitvoeringen van de Volkswagen Karmann Ghia
Door zijn lange productieperiode en maar liefst 3 varianten is de Karmann Ghia er in allerlei smaken. Puristen zullen gaan voor de vroege ‘lowlight’-modellen met hun pure lijnen. De latere versies met de grotere motoren zijn echter praktischer in dagelijks verkeer. Echt bijzonder zijn de steeds zeldzamer (en duurder) wordende ‘grote’ Karmann Ghia’s.

Veelgestelde vragen over de Volkswagen Karmann Ghia
Is de Volkswagen Karmann Ghia beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Volkswagen Karmann Ghia geleverd?
Is een Volkswagen Karmann Ghia zuinig?
Is een Volkswagen Karmann Ghia betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Volkswagen Karmann Ghia beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/volkswagen_karmann_ghia_faq_59445ccd00.jpeg?width=1200&height=1200)

