De Volkswagen ID.5 onderscheidt zich door zijn gestroomlijnde, coupé-achtige daklijn en efficiëntere prestaties.
De Volkswagen ID.5 kun je zien als een platgeslagen ID.4. In feite is dat immers precies wat het model is. De modieuze coupé-achtige daklijn is er echter niet alleen voor de show: de ID.5 is door zijn betere stroomlijn namelijk net iets efficiënter dan zijn vierkante broer. Voor bedreven rijders die de sportiviteit van de ID.5 echt willen onderstrepen is er de snelle, vierwielaangedreven GTX.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De ID.5 verscheen in 2022 als het sportievere broertje van de ID.4 crossover. Met een hippe, coupé-achtige daklijn moest de auto zijn duurdere basisprijs rechtvaardigen. Het strakkere lijnenspel beperkt uiteraard de hoofdruimte voor de achterpassagiers, maar heeft ook een voordeel: de ID.5 heeft namelijk een lagere luchtweerstand dan de ID.4, wat de efficiëntie ten goede komt. Net als de ID.4 is de ID.5 leverbaar in veel smaken: van de 170 pk sterke Pure tot de inmiddels tot 340 pk opgepompte GTX. Allemaal zijn ze binnen 30 minuten van 10 tot 80% op te laden.
Kenmerken van de Volkswagen ID.5
‘Modern, minimalistisch interieur’
Terwijl alle ogen gericht zijn op de supersportieve ID.5 GTX, ligt de beste uitvoering van de ID.5 eigenlijk in het midden. Sinds oktober 2023 is de ID.5 Pro uitgerust met een 286 pk sterke aandrijflijn en een 77 kWh accupakket. Dat levert een 0-100 sprint in 6,7 seconden en een rijbereik van maar liefst 556 kilometer op. De nieuwe Pro is daarmee de ideale allrounder.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024