Peugeot 406

De Peugeot 406 staat bekend om zijn verfijnde rijcomfort en elegante design.

Peugeot 406 xr

De Peugeot 406
plus- en minpunten

  • Lichtvoetige auto met prima onderstel
  • Fijn zittende stoelen ideaal voor lange reizen
  • Soepele en stille dieselvarianten
  • Brandstofpomp in tanks van diesels kan uitvallen
  • Handremkabelproblemen bij weinig gebruik
  • Oudere modellen missen moderne technologie

Midden jaren negentig van de vorige eeuw schoot Peugeot raak met de 406. De grote middenklasser reed fijn en zag er fantastisch uit. De 406 Coupé, nota bene getekend door Italianen, kreeg zelfs een iconische status als betaalbare designauto. Het toonaangevende Engelse autoblad What Car? kroonde de 406 niet voor niets tot Car of the Year 1996. In de negen jaar dat de 406 meeging, kreeg het model verschillende facelifts. De make-over van 1999 had het meeste invloed: de 406 werd nog wat moderner. Alternatieven voor de 406 zijn onder meer de Opel Vectra, Ford Mondeo en Renault Laguna.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

16 januari 2025

Actueel aanbod van de Peugeot 406 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

5.477

Meest voorkomende bouwjaar

1999

Gemiddelde kilometerstand

179.892 km

Aangeboden auto’s

Vinden (23)
Peugeot 406 Interieur

'Fijne stoelen'

Prestaties en rijcomfort

  • Ook verkrijgbaar met 3,0 V6
  • HDI-diesels zijn soepel en stil
  • Onafhankelijke wielophanging

Exterieur en carrosserievorm

  • Zowel als sedan, ruime stationwagon en stijlvolle coupé
  • Meesterdesigner Pininfarina tekende de coupé
  • 406 oogt als GT en Gentry nog wat eleganter

Interieur

  • 525 liter aan bagageruimte voor de Break
  • 406 Familiale heeft uitklapbare derde zitrij
  • Fijne stoelen

Betrouwbaarheid

  • De Wegenwacht noemt de 406 behoorlijk betrouwbaar
  • Brandstofpomp in de tank kan bij diesels soms uitvallen
  • Handremkabel kan gaan vastzitten bij weinig gebruik
Afbeelding van logo

Peugeot 406 per generatie

1995-2004

De lichtvoetige Peugeot 406 staat bekend om zijn rijcomfort. Het onderstel met onafhankelijke wielophanging is namelijk uitstekend. Sportief, maar met voldoende comfort. Ook de stoelen zitten prettig, waardoor je met de 406 een fijne reisauto in huis haalt, zeker als krachtige V6 of zeer soepele en stille diesel. Tussen de diverse uitrustingsniveaus zitten ook een paar hele luxe ‘trims’, waarbij je onder meer lederen bekleding aan boord hebt. De Peugeot 406 heeft een goede naam opgebouwd bij de Wegenwacht als een behoorlijk betrouwbaar model die hooguit wat kleine euvels kent, zoals een uitvallende brandstofpomp bij de diesels.

Kenmerken van deze Peugeot 406

  • Lichtvoetige auto met prima onderstel
  • Fijn zittende stoelen
  • Sportieve V6-benzinemotor
  • Soepele en stille diesels
  • Betrouwbaar model
Afbeelding van 1995-2004

Interessante uitvoeringen
van de Peugeot 406

Peugeot 406 break

De Peugeot 406 is er in drie carrosserievarianten: als sedan, Break en als coupé. De Break is de ultieme gezinsauto met een bagageruimte van 525 liter. Met de achterbank neergeklapt, kom je zelfs tot een astronomische 1.740 liter. Handig is het extra uitklapbare tweepersoonsbankje in de 406 Familiale. De coupé wordt geroemd om zijn elegante lijnen, getekend door meesterdesigner Pininfarina. De coupé vind je bovendien met een 210 pk sterke 3,0 V6. Die krachtige benzinemotor kom je trouwens ook gewoon tegen in de sedan en de Break. Luxere uitvoeringen zijn onder meer de GT en de Gentry.

Veelgestelde vragen over de Peugeot 406

Is de Peugeot 406 beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Peugeot 406 geleverd?

Is een Peugeot 406 zuinig?

Is een Peugeot 406 betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Peugeot 406 beschikbaar?

Peugeot 406 coupe

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • peugeot.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.