De Peugeot 404 hielp het Franse merk een reputatie op te bouwen voor ietwat saaie, maar extreem betrouwbare gezinsauto’s. Zijn simpele, maar effectieve techniek maakte het model een legende op het Afrikaanse continent, waar betrouwbaarheid boven alles staat. Ook was de Peugeot populair als taxi. De 404 was echter meer dan een werkpaard. Als aantrekkelijke Coupé of Cabriolet stond het model net zo goed op de boulevard als op de boerderij.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De 404 verscheen in 1960 als opvolger van de 403. Het model kreeg een stijlvol ontwerp mee van Italiaans designhuis Pininfarina, maar was onderhuids nog net zo capabel als zijn voorganger. De 404 was er met een 1,6 liter benzinemotor of een 1,8 - 1,9 liter diesel. In 1962 werd mechanische brandstofinjectie leverbaar voor de benzinemotor. Schakelen kon met een pook aan het stuur. Optioneel was een semi-automaat met automatische koppeling, of een volledige automaat met drie versnellingen. De 404 hield het tot 1975 vol, waarna het model langzamerhand vervangen werd door de 504.
Kenmerken van de Peugeot 404
'Dashboard voortdurende geüpdatet gedurende productie'
De 404-familie biedt voor elk wat wils. Of je nu een wijngaard hebt en goederen moet vervoeren, met een grote familie op pad wil of lekker wil flaneren aan de Franse Riviera, er is een 404 voor jou. Ondanks de hoge productieaantallen en lange levensduur worden de versies naast de sedan echter steeds zeldzamer. Bovendien worden exemplaren in goede staat – en met een zeldzaam lage kilometerstand – steeds kostbaarder.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025