De BMW 1-serie begon zijn leven als een vijfdeurs hatchback, maar drie jaar na zijn introductie volgde de driedeurs variant. Inmiddels is er ook een coupé en een cabriolet te verkrijgen, die allemaal op hetzelfde platform staan. De 1-serie is toe aan zijn derde generatie modellen en is nog altijd zeer goed te herkennen. Qua uiterlijk zijn de verschillen met de eerste serie vrij subtiel, maar onderhuids is er natuurlijk wel het nodige gebeurd.
De BMW 1-serie occasion is robuust en vervoert zijn passagiers in comfort
BMW staat bekend om scherp sturende, comfortabele modellen en dat is met de 1-serie niet anders. BMW 1-serie modellen hebben een uitstekende afwerking en zijn van binnen heel erg ?BMW?. Dat wil zeggen: goed afgewerkt interieur, met een infotainmentsysteem dat wel de nodige handleidingen vereist om snel en soepel te opereren. Qua motoren komt de 1-serie in benzine- of dieselvarianten, waarbij er gekozen kan worden uit relatief tamme 1.5 liter modellen, tot vrij potige 2.0 liter-motoren. En wie echt wil gummen, kiest voor de BMW M1. Dit is het sportiefste model in het assortiment en produceert ruim meer dan 300 pk.
Zoals gezegd komt de BMW 1-serie occasion in meerdere carrosserievormen, ook al begon hij het leven als een compacte hatchback. Deze uitvoering is overigens wel verreweg de meest populaire variant van de 1-serie. Cabrio?s en coupés zijn minder gemakkelijk te vinden, maar nog altijd zeker niet onzichtbaar. Qua ruimte is de 1-serie redelijk geschikt voor een gezin, maar dat gezin moet niet al te veel bagage mee hebben; het blijft immers een hatchback. Lange afstanden kunnen overigens prima afgelegd worden in deze auto, laat dat maar aan de Duitse fabrikanten over.
BMW 1-serie modellen zijn goed te vinden
Wie zoekt naar BMW 1-serie occasions, hoeft niet ver te zoeken. De markt biedt veel keuze in uitvoeringen, maar ook in prijs. Wie goedkoop in een BMW 1-serie occasion wil rijden, kiest voor de oudere modellen. Deze zijn veelvuldig te koop en over het algemeen heel redelijk geprijsd, net zoals concurrerende modellen uit die periode. Hoe nieuwer de 1-serie, hoe hoger de prijs komt te liggen. Natuurlijk is de M1 verreweg het duurste model van allemaal, maar voor al dat geld koop je wel een bijzonder strak sturende, sportieve auto.
Concurrentie is er dus uit bekende hoe voor de 1-serie, met
Mercedes-Benz en
Audi als voornaamste kandidaten. Echter, ook de dure varianten van de
Opel Astra en
Volkswagen Golf kunnen prima het gevecht aan met deze auto, net als de
Alfa Romeo Giulietta. Stuk voor stuk prima hatchbacks uit het luxere segment, wat inhoudt dat ze wat beter gebouwd zijn en ook vooral van binnen de bestuurder en passagiers net even wat extra?s bieden. De oudere BMW 1-serie modellen onderscheiden zich door hun achterwielaandrijving, wat het sturen op bochtige wegen net even wat interessanter maakt.