Vergelijk Nissan Micra K12 (2003-2011) reviews

Vergelijk Nissan Micra K12 (2003-2011) reviews van AutoWeek, ANWB, AutoVisie en TopGear

De Nissan Micra van de derde generatie, aangeduid als ‘K12’, oogt niet meer zo hoekig als zijn twee voorgangers. Het boogvormige dak en ronde vormen geven de Japanner een modern en aaibaar uiterlijk mee. Ten opzichte van de tweede generatie won de Micra – beschikbaar als 3- en 5-deurs – aan binnenruimte, waarbij de achterbank over een lengte van 20 centimeter verschuifbaar is. Ook werd het model breder en hoger. Hoe goed de Nissan Micra is, laten we graag zien op basis van de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear. Zij beoordelen de Micra op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

4 december 2023

4 minuten leestijd
4

AutoWeek gebruikers geven de Nissan Micra K12 gemiddeld een 4/5

Autovisie logo

“Rijdt redelijk comfortabel”


AutoWeek logo

“Guitig uiterlijk”


ANWB logo

“Een beetje eigenwijs”


TopGear logo

“Ziet er best aardig uit”

Plus- en minpunten

Prettige motoren
Fijne stuurbekrachtiging
Zuinig
Startmotor, stuurhuis en distributieketting pechgevoelig
Automaat soms hakerig
Weinig gevoel in besturing
Rijdt redelijk comfortabel en heeft een prettige stuurbekrachtiging
AutoWeek

Betrouwbaarheid Nissan Micra (2003-2011)

ANWB noemt de derde generatie van de Nissan Micra betrouwbaar, maar benadrukt dat euvels hem niet vreemd zijn. Zo meldt de Wegenwacht wel eens problemen met een doordraaiende startmotor. Die startmotor is daardoor eerder aan vervanging toe. Ook gaat de distributieketting van de benzinemotoren niet altijd een motorleven mee, terwijl dat bij de Micra wél zou moeten. De Wegenwacht zegt dat de motor na verloop van tijd slechter kan gaan lopen en er zelfs mee kan stoppen. Eveneens pechgevoelig is het stuurhuis. Vervanging daarvan is kostbaar. TopGear, AutoWeek en Autovisie melden niets over de betrouwbaarheid van de Micra.

Rijeigenschappen Nissan Micra (2003-2011)

AutoWeek vindt dat de Micra van de derde generatie meer dan verdienstelijk rijdt. De besturing is volgens AutoWeek communicatief, maar voelt rond de middenstand wat looiig aan. Geef je de Micra echt de sporen, dan gaat de achterkant wiebelen. De handbak noemt AutoWeek hakerig. AutoVisie zegt dat de Micra redelijk comfortabel rijdt en vindt de stuurbekrachtiging prettig. ANWB vindt de besturing wat doods, maar geeft de vering en demping een pluim. Schakelen met de vijfbak gaat opvallend fijn, volgens ANWB. Daarin verschilt het dus duidelijk in mening van AutoWeek. TopGear deelt geen rij-impressie van de Nissan Micra.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€9.995

Vermogen kW van/tot

48 kW/81 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Nissan Micra (2003-2011)

ANWB meent dat de Micra met sterkste 1,2-liter benzinemotor een verbruik heeft van ongeveer 1 op 14 à 15. Het geeft niet aan of dat brandstofverbruik als laag of hoog wordt ervaren. Autovisie noemt de Nissan Micra wél zuinig, maar geeft die eigenschap mee aan de 160 SR. Volgens Autovisie is een gemiddeld verbruik van 6,4 liter per 100 kilometer realistisch, ofwel 1 op 15,6. ANWB verwacht dat de Nissan Micra weinig onderhoud nodig heeft, maar merkt op dat kostbare reparaties op de loer kunnen liggen. ANWB raadt daarom een Micra met bescheiden kilometerstanden aan.

Prijs Nissan Micra (2003-2011)

In 2021 onderwierp Autovisie de Nissan Micra van de derde generatie aan een occasion-triotest, waarbij het auto’s met een aanschafwaarde van minder dan € 4.000 betrof. Te midden van de Fiat Grande Punto en Volkswagen Polo noemde het de Micra de eerste keuze. AutoWeek laat zien dat in die prijsklasse van een paar duizend euro tal van Micra’s te verkrijgen zijn, maar die hebben een vroeg bouwjaar en hoge kilometerstanden. Voor een frisser exemplaar van de Nissan Micra betaal je meer, waarbij de prijzen doorgaans vergelijkbaar zijn met die van een Volkswagen Polo uit hetzelfde bouwjaar.