In 2013 bracht Hyundai de tweede generatie van de i10 op de markt. De eerste generatie deed niet veel stof opwaaien. Dat is opvallend omdat het objectief bekeken het perfecte recept lijkt om goed te scoren. Blijkbaar miste de X-factor en dus had Hyundai alle reden om terug te gaan naar de tekentafel. Is het gelukt de vernieuwde i10 te voorzien van dat vleugje pit waardoor hij nu wel gaat scoren? Om die vraag te beantwoorden leggen we de reviews van Autovisie, ANWB, AutoWeek en TopGear op het keukenblad en vergelijken deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
11 december 2023
AutoWeek gebruikers geven de Dacia Sandero gemiddeld een 4.2/5
“Ontzettend goed autootje”
“Interieur oogt volwassen”
“Kwalitatief bijzonder goed”
“Niet snel of flitsend”
De afwerking van het interieur verdient een pluim
Volgens ANWB is de i10 kwalitatief een bijzonder goede auto. Een enkele keer wil het voorkomen dat de auto niet reageert op de contactsleutel. Dat is met een omweg te verhelpen. Op het moment van schrijven van de review was hiervoor geen oorzaak bekend en in een latere test wordt hiervan geen melding meer gemaakt. Er is dan ook geen euvel bekend bij de i10 dat wel eens vaker voorkomt, aldus ANWB.
Autovisie vindt dat de Hyundai i10 beschikt over een probleemloze aandrijflijn. Hij schakelt precies en heeft een besturing die preciezer is ten opzichte van de voorganger. De driecilinder pakt onderin wel wat minder goed op. Volgens ANWB valt de motor bij lage toeren dood en dus is het noodzakelijk om wat meer toeren te maken. Daardoor moet je, zeker in de stad, veel schakelen. Datzelfde geldt voor rijden in de heuvels, aldus AutoWeek. TopGear vindt de motor best leuk klinken en noemt de i10 verder stil en comfortabel als het rijden aankomt.
Harde plastics in het interieur zijn een bekend fenomeen in het segment, zoveel wordt duidelijk uit de review van Autovisie. Toch is het zeer te spreken over het volwassen ogende interieur. Net als over de zitpositie die, ondanks de wat korte zittingen, goed instelbaar is. ANWB vindt de i10 zelfs een maatje groter aanvoelen door de binnenruimte. Hoewel de stoelen wat hard aanvoelen, is de bond blij met de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. AutoWeek noemt de ruimte achterin dik in orde met genoeg been- en hoofdruimte. En ook de kofferruimte is volgens het weekblad heel behoorlijk.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Hoewel de door Hyundai opgegeven verbruikscijfers in geen van de reviews gehaald worden is volgens ANWB 1 op 16 tot 1 op 18 haalbaar met de Hyundai i10. Autovisie stelt zelfs dat 1 op 20 te halen is. Op langere afstanden is de i10 minder zuinig volgens AutoWeek. Volgens het blad is het verbruik dan ook pittig in vergelijking met concurrenten. Over onderhoudskosten en afschrijving worden geen cijfers gegeven in de reviews.
ANWB en AutoWeek zeggen beide dat de i10 niet de laagst geprijsde auto is in het segment. Volgens AutoWeek is deze wel wat uitgebreider uitgerust dan voorheen. TopGear en ANWB raden aan een wat uitgebreider uitgeruste i10 aan te schaffen. TopGear adviseert dit zodat je dan beschikt over airco, elektrische ramen en een radio met USB-aansluiting. ANWB raadt dit aan zodat de auto een hogere restwaarde heeft.