Bij de introductie van de Hyundai i10 in 2008 was het nog een drukte van jewelste in het segment waarin de i10 de strijd aanging. Emissie-eisen gooien letterlijk roet in het eten voor de liefhebber van compacte auto’s en dus neemt de concurrentie voor de i10 af. Toch is succes voor de derde generatie Hyundai i10 niet gegarandeerd. Wat vinden journalisten van de nieuwste generatie? We gaan door de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear en vergelijken deze in de categorieën voor- en nadelen, betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
11 december 2023
AutoWeek gebruikers geven de Hyundai i10 gemiddeld een 4.2/5
“Laat zich keurig bedienen”
“Steengoede en fijne auto”
“Interieur wat fantasieloos”
“Leuk om te rijden”
Voor ongehaaste mensen die van A naar B willen gaan, is dit een goede keuze
Op betrouwbaarheid scoort iedere generatie van de Hyundai i10 goed. Daarop vormt de laatste geen uitzondering. Bij ANWB zijn geen euvels bekend. Soms wil het lampje van de roetfilter zorgen voor vragen, maar een stukje rijden lost dit al snel op. Als het knippert, is het wel zaak om even langs de garage te gaan. Volgens ANWB laat de i10 je, met normaal onderhoud, niet in de steek. Volgens AutoWeek is het dan ook goed de onderhoudshistorie te controleren als je in de markt bent voor een gebruikte i10.
De Hyundai i10 bouwt voort op het volwassen rijgedrag van zijn voorganger, meldt AutoWeek over de compacte Koreaan. Volgens het weekblad voel je de kwaliteit van het geraffineerde onderstel en is alles gewoon heel erg goed. TopGear vindt de i10 door het lage gewicht lichtvoetig aanvoelen. Verder noemt het het hele rijgedrag erg volwassen. Een punt van kritiek is de motor. Volgens ANWB moet je deze op toeren houden om mee te komen in het verkeer. Autovisie spreekt over weinig koppel bij lage toeren. TopGear mist power bij normaal rijden. AutoWeek vindt de motor toereikend, maar het houdt niet over.
Van binnen is de Hyundai i10 een best volwassen auto om te zien, aldus Autovisie. Hoewel het interieur volgens Autovisie wat fantasieloos is, is de ergonomie dik voor elkaar en is het een overzichtelijk auto. TopGear is ook te spreken over het interieur en vindt het geen goedkope uitstraling hebben, ondanks de gebruikte harde plastics. ANWB sluit zich daarbij aan en spreekt van een hoge kwaliteitsbeleving. Daarnaast zijn ze te spreken over de stoelen die ze uitstekend noemen. Volgens AutoWeek zit je ook achterin zeer riant en kun je in de i10 met 4 volwassenen op pad.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
De Hyundai i10 is een populaire occasion. Volgens ANWB vindt je niet snel een jong gebruikte i10. Daardoor is de afschrijving minimaal op de i10 en behoudt hij veel waarde. De tests laten bij ANWB een verbruik van 1 op 16 tot 19 zien. Dit hangt onder andere af van de omstandigheden. AutoWeek heeft gebruikersreviews bekeken en constateert dat onderhoud betaalbaar is. Het weekblad wijst naar de betrouwbaarheid van de i10 als oorzaak waardoor er geen onverwachte dingen naar boven kwamen.
AutoWeek is kritisch op de prijs van de Hyundai i10 maar wijst daarvoor naar de BPM die roet in het eten gooit. Ten eerste adviseren ze om het kaal uitgeruste instapmodel over te slaan. Daardoor heb je een wat rijker uitgeruste i10 voor de deur staan. De kritiek van AutoWeek is dat je voor die prijs een motorblok krijgt dat, op basis van de prestaties, de prijs niet helemaal rechtvaardigt. Autovisie vindt tenslotte dat de i10 een volwassen indruk maakt, maar ook een volwassen prijs heeft.