Hyundai bracht in 2020 de derde generatie van de i20 op de markt. Waar het ontwerp bij de eerste generatie geen hoge ogen gooide, werd het nieuwe design wel opgemerkt. Daarnaast is Hyundai elke keer in staat gebleken de i20 te verbeteren en zo het journaille tevreden te stellen. Geldt dat ook voor deze generatie? We pakken de reviews van AutoWeek, Auto Review, ANWB en TopGear bij elkaar en vergelijken deze in de categorieën voor- en nadelen, betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
11 december 2023
AutoWeek gebruikers geven de Hyundai i20 gemiddeld een 4.4/5
“Voelt goedmoedig aan”
“Een risicoloze aankoop”
“Deze i20 heeft uitstraling”
“Motor is een brave borst”
Hyundai weet vandaag de dag wel hoe ze lekker rijdende auto’s moeten bouwen
Net als de voorgaande generaties van de Hyundai i20 is ook deze nagenoeg probleemloos. ANWB spreekt zelfs van een risicoloze aankoop. Daarbij geven ze aan dat er geen bekende problemen zijn met de i20 die structureel voorkomen. Als er veel korte afstanden gereden worden, wil het roetfilter nog wel eens een lampje doen branden op het instrumentarium. In dat geval is een langere rit voldoende om dit op te lossen. Alleen als het lampje knippert, is het wel zaak de garage te bezoeken.
AutoWeek is zeer te spreken over de mild-hybride uitvoering van de i20. Volgens het blad schakelt de motor soepel in en uit op snelheid en is de motor bovendien erg stil. TopGear is ook te spreken over deze aandrijving omdat, volgens hen, de driecilinder heel snel inschakelt als dat nodig is. Het noemt de motor een brave borst waarbij trillingen en herrie ‘m vreemd zijn. ANWB vindt de i20 een lichtvoetige auto door zijn lichte besturing en comfortabele demping. Over de handgeschakelde uitvoeringen zijn AutoWeek en TopGear ook al te spreken. Volgens de beide schakelt de i20 precies.
Op de achterbank van de Hyundai i20 is het prima vol te houden volgens AutoWeek. Auto Review en ANWB onderschrijven dit. Volgens Auto Review is de i20 achterin bovengemiddeld ruim. ANWB zegt dat de i20 breder is geworden en daardoor drie volwassenen achterin passen, maar kinderen passen er beter. Verder vindt ANWB de stoelen goed zitten. TopGear vindt dat ook, en vindt verder dat het interieur er strak, origineel en verfrissend uitziet. Auto Review noemt het overzichtelijk en functioneel. Volgens ANWB en AutoWeek is er sprake van harde plastics, maar beide zijn positief over de moderne en chique uitstraling.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
De mild-hybride uitvoering van de Hyundai i20 is de populairste van de uitvoeringen. Dit is ook de zuinigste variant. Volgens ANWB is 1 op 20 in deze uitvoering zeker haalbaar. TopGear reed deze uitvoering ook. Met een snelwegsprint haalde het magazine alsnog 1 op 18,2. ANWB reed in de benzine-uitvoering 1 op 15,5. In de duurtest van AutoWeek haalde de i20 een gemiddeld verbruik van 1 op 17,3 over een afstand van net geen 13.000 kilometer. Er wordt in de reviews geen melding gemaakt van de onderhoudskosten of afschrijving van de i20.
ANWB vindt de prijs van de Hyundai i20 aan de stevige kant en noemt dit een aandachtspunt. AutoWeek zegt dat de prijs redelijk marktconform is. De rijker uitgeruste modellen zijn volgens het weekblad wel een stuk duurder, maar tegelijk heel erg compleet uitgerust. De duurdere modellen zijn ook volgens TopGear erg compleet, al is het ook al te spreken over de aankleding van het instapmodel.