De Hyundai i20 is een compacte hatchback die in 2008 op de markt kwam als opvolger van de Getz. Met de i20 zette Hyundai een stevige voet in de wereld van de compacte auto’s. Dit compacte model is ideaal voor zowel de stadsritjes als langere trips. Maar heeft hij genoeg in huis om zich te meten met de concurrentie? Wat zijn de kenmerken waarop de i20 zich onderscheidt? Dat gaan we bekijken aan de hand van de reviews van ANWB, AutoWeek, Autoblog en TopGear. We pakken de reviews samen en vergelijken deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
11 december 2023
AutoWeek gebruikers geven de Hyundai i20 gemiddeld een 4.4/5
“Oogt modern en eigentijds”
“Prima rijprestaties"
“Ruime auto in segment”
“Interieur aan brave kant”
Hij ziet er leuk uit, heeft een hoop slimme details en hij rijdt gewoon fijn
Op het gebied van betrouwbaarheid is er weinig mis met de Hyundai i20, daarover zijn ANWB en Autoblog het eens. ANWB zegt dat er weinig euvels bekend zijn. In sommige gevallen neemt het vermogen af door een defect in de ontsteking. Dan is het zaak de garage te bezoeken voor een eenvoudige oplossing. Autoblog zegt verder dat het reservoir van de koelvloeistof klein is en raadt aan het niveau van de vloeistof voor aanschaf te controleren.
De Hyundai i20 trekt ondanks de kleine motor lekker fel, dat zegt TopGear. Volgens het magazine klinkt de motor verder rauw. Ondanks dat de motor lekker fel trekt is, wat TopGear betreft, de wegligging niet zijn beste kant. AutoWeek vindt dat de i20 zich op korte oneffenheden gedraagt. Volgens het blad is de besturing wel lekker direct en precies, maar tegelijk gevoelloos. ANWB beoordeelt het rijden in lijn met TopGear en AutoWeek en noemt de motor behoorlijk vlot en de besturing licht en redelijk direct. Verder is de bond te spreken over het relatief lage geluidsniveau van de motor.
Er is een verschil in ruimte in de i20 van voor en na de update. Over de 2008-versie zegt AutoWeek dat passagiers achterin er bekaaid afkomen wat betreft beenruimte. De hoofdruimte vindt het weekblad wel in orde. Na de update uit 2012 noemt datzelfde AutoWeek de hoofd- en beenruimte voor- en achterin dik in orde. TopGear noemt de i20 best ruim, verzorgd en modern, maar vindt het interieur saai. Volgens ANWB is er ruimte genoeg en kan de kofferruimte ermee door. De gebruikte materialen zijn in de ogen van de bond erg dun en voelen daardoor kwalitatief niet goed aan.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Over gebruikskosten wordt niemand in de reviews erg specifiek. Volgens Autoblog heeft de Hyundai i20 een onderhoudsinterval dat wat hoger is dan van andere modellen in het segment. Daardoor is de i20 wat duurder dan gemiddeld in onderhoud. TopGear vermeldt verder dat er een keurig verband is tussen het verbruik en de prestaties van de i20. ANWB zegt dat de i20 met de 1.4-motor een verbruik van 1 op 14 haalde en schat in dat 1 op 15 met de 1.2-motor haalbaar is.
De Hyundai i20 kost volgens TopGear niet veel voor een auto van dit formaat. Volgens Autoblog is de prijs van een gebruikte i20 niet zo laag als je zou verwachten. Volgens het blog komt dat omdat het een populair model is onder de occasions. AutoWeek schrijft dat de Koreaan goedkoper is dan de concurrentie in het segment. Volgens het blad krijg je met de Hyundai i20 veel waar voor je geld.