“Niet voor scheurneuzen”
“Eigenzinnig uiterlijk”

“Meer karakter gekregen”
“Rijdt verrekt lekker”
Plus- en minpunten
- Voordelen
- Rijdt comfortabel
- Veel ruimte voorin
- Onderscheidend ontwerp
- Nadelen
- Relatief veel kleine euvels
- Weinig ruimte achterin
- Voorstoelen kort en weinig zijdelingse steun

Doet wat je wilt op een comfortabele en prettige manier.
TopGear
Betrouwbaarheid Citroën C3 (2010-2016)
ANWB en Autoblog melden verschillende euvels bij de C3, maar het zijn doorgaans kleine problemen. Autoblog zegt dat de sensor in het thermostaathuis regelmatig defect is, wat spannende meldingen geeft. Verder adviseert het bij C3’s met trekhaak de contactdoos te controleren op vocht. ANWB informeert over lekkende ruitensproeiers. Dat kan ertoe leiden dat de motor op 3 cilinders gaat rijden. Verder heeft de bond het over olielekkage van de 1.1- en 1.4-motoren. Advies is de olie op peil te houden en te voorkomen dat olie op de dynamo gaat lekken. Tenslotte kunnen de voorveren volgens ANWB breken.
Rijeigenschappen Citroën C3 (2010-2016)
Hoewel de echte zogeheten 'rijervaring' aan de bestuurder voorbij gaat, rijdt de Citroën vlot en is de motor heel erg stil, aldus TopGear. Volgens het blad is de bediening van de C3 verder niet verkeerd, maar wel wat gevoelloos. Volgens ANWB ligt de nadruk in de rijeigenschappen op comfort en worden oneffenheden prima verwerkt: ‘dat maakt van de Citroën C3 een fijne auto, ook op langere afstanden’. Ook AutoWeek benadrukt dat het een comfortabele auto is: ‘er zit geen greintje hardheid in’. Op hogere snelheid neemt de lawaaioverlast volgens het blad toe en neemt de stabiliteit juist af.
Ruim voorin, minder ruimte achterin
AutoWeek is enthousiast over het interieur van de Citroën C3: “Eindelijk weer een keer een interieur waar ik vrolijk van word.” TopGear sluit zich hierbij aan en noemt het interieur jong, fris en fruitig. Wel vindt het de ventilatieroostertjes wat plastic-achtig afgewerkt. ANWB vindt de voorstoelen kort en zegt dat het achterin net redelijk te zitten is voor volwassenen. AutoWeek wijst naar de verlengde voorruit als oorzaak voor het gebrek aan ruimte achterin. Het is beter te spreken over de zit voorin: “De positie achter het stuur is goed, het stuur lekker uitgebreid instelbaar en ergonomisch gezien klopt het allemaal.”

Snelle feiten
Nieuwprijs vanaf
€12.990
Vermogen kW van/tot
44 kW / 84 kW
Populairste aandrijving
Benzine
Euro NCAP beoordeling
Gebruikskosten Citroën C3 (2010-2016)
In de reviews wordt weinig gesproken over de gebruikskosten voor de Citroën C3. AutoWeek vermeldt in de dubbeltest dat het, tijdens de test, op een verbruik uitkwam van 1 op 22,2 wat volgens hen laag is. Volgens het blad rijd je, als je zuinig aan doet, met een volle tank naar de Franse zuidkust.
Prijs Citroën C3 (2010-2016)
Volgens ANWB is de Citroën niet zo geliefd en is dat gunstig voor de prijs. Ook AutoWeek zegt dat de C3 een gunstige aanschafprijs heeft. In de reviews wordt de prijs verder niet afgezet tegen die van de concurrentie.



