Porsche heeft grootse plannen voor de 928. Het merk wil de spartaanse
Porsche 911 langzaam vervangen door de 928. De geheel nieuwe 928 is daarom voorzien van een aantal vooruitstrevende features. Zo zijn de deuren, spatborden en de motorkap van aluminium gemaakt om het gewicht te drukken. Ook ontbreken traditionele bumpers: in plaats daarvan heeft de Porsche 928 plastic bumpers met een aluminium profiel die lichte aanrijdingen tot 8 km/u kunnen weerstaan. Het ontwerp van de 928 is naast tijdloos vooral ook praktisch en gericht op comfort. Inzittenden nemen een sportieve houding aan, maar profiteren van een grote bagageruimte.
Watergekoelde V8
Porsche 928 occasions zijn van 1978 tot en met 1995 in een aantal varianten verschenen. De watergekoelde V8, gelegen in een hoek van 90 graden in de neus van de Porsche, is een constante factor. Aanvankelijk heeft de V8 een inhoud van 4.5 liter, maar met de jaren groeit deze uit tot 5.4 liter. Het vermogen stijgt in die tijd van 230 pk naar 350 pk. In zijn krachtigste uitvoering bereikt de Porsche 928 een topsnelheid van 275 km/u en accelereert hij in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u.
Uitvoeringen Porsche 928
Bij lancering van de Porsche 928 is de luxe sportauto alleen verkrijgbaar met de 230 pk sterke 4.5 liter V8. In 1980 voegt de 928 S zich bij het origineel. De 928 S krijgt een 4.7 liter V8 die aanvankelijk 300 en later 310 pk levert. In 1986 debuteert de 928 S4, die een 5.0 liter V8 met 320 pk heeft. De volgende uitvoering is de 928 GT uit 1989. Deze heeft dezelfde motor met 330 pk. In 1991 debuteert de topversie in de vorm van de 928 GTS. De 5.4 liter V8 produceert 350 pk.
Porsche 928 occasions
De Porsche 928 is een occasion die niet vergeten is, maar ondergewaardeerd wordt. Er is een redelijk aanbod aan Porsche 928 occasions, waarbij je kunt kiezen uit bouwjaren van jong tot oud en daarbij verscheidene uitvoeringen kunt selecteren. De 928 is naar alle begrippen een moderne klassieker met rijkwaliteiten die absoluut niet onderdoen voor auto?s van vandaag de dag. Deze occasion heeft tijdloze looks en degelijke bouwkwaliteit die het karakter van het design matcht. Als je een goed exemplaar koopt, kan je er zeker nog lang van genieten. Liever iets nieuwers? De
Porsche Panamera is de spirituele opvolger van de 928.
Prijs Porsche 928 occasions
De kans is groot dat je een dubbelcheck moet doen bij het bekijken van de prijzen van Porsche 928 occasions. De GT is nu eenmaal minder populair, bekend en geliefd dan andere Porsches van die tijd. Dit maakt dat de prijs van een tweedehands Porsche 928 alleszins te behappen is. Afhankelijk van de staat van de auto, de tellerstand en de exacte uitvoering kan de prijs oplopen, maar zeker niet zo hoog als bij de 911.
Porsche 928 review
Bijna twee decennia heeft de Porsche 928 het volgehouden en dus verwacht je een overweldigend occasionaanbod. Dat valt enigszins tegen, hoewel het natuurlijk niet de nieuwste auto meer is. De vraag is: kopen of laten staan? Lees het in onze review van de Porsche 928.
Rijgedrag Porsche 928
De 928 is de eerste Porsche met V8. In de eerste negen jaar is hij er als basismodel (240 pk), 928 S (300 pk, vanaf modeljaar 1984 310 pk en vanaf modeljaar 1986 288 pk) en 928 S4 (320 pk). De latere GT en GTS hebben respectievelijk 330 en 350 pk. In deze luxe GT betekent dat comfortabel cruisen tot op hoge snelheden.
Betrouwbaarheid Porsche 928
De Porsche 928 was berucht om zijn slechte betrouwbaarheid, maar dit is niet geheel terecht. Veel problemen kwamen doordat (hobby)techneuten niet weten hoe je aan de auto moet werken. Hij heeft wat vaker onderhoud nodig dan de gemiddelde auto – de distributieriem moet bijvoorbeeld elke 30.000 kilometer vervangen worden – maar een goed onderhouden Porsche 928 zou geen problemen moeten geven.
Kosten Porsche 928
Goedkoop is duurkoop bij een Porsche 928. Omdat deze auto een geheel eigen onderhoudsschema kent, is het zaak om op zoek te gaan naar een exemplaar dat door de vorige eigena(a)r(en) ‘begrepen’ werd. Ook kan het geen kwaad deze auto goed te leren kennen. Onderhoud is wat intensiever en kan wat prijziger zijn, maar daar krijg je wel een tijdloze klassieke Porsche voor terug.