NL aanbod
Import auto's
Wijzig zoekopdracht
Bouwjaar
Prijs
Km.stand

Uitgebreid zoeken


Geschiedenis Porsche 356

De Porsche 356 is de allereerste auto die door de nu iconische Duitse sportwagenfabrikant wordt gemaakt. Porsche introduceert de 356 in 1948 met een makkelijk te herkennen, minimalistisch en vloeiend ontwerp. De Porsche 356 volgt een eenvoudig principe. Dankzij aluminium plaatwerk is de auto een lichtgewicht – oorspronkelijk nog geen 600 kg – met achterwielaandrijving en de luchtgekoelde boxermotor achterin. Er zijn tussen 1948 en 1965 meerdere evoluties van de tweezitter verschenen, die zijn te onderscheiden bij typenaam, uiterlijk en bouwjaar: 356 (1948-1955), 356 A (1955-1960), 356 B (1960-1963) en 356 C (1963-1965).

Porsche 356 evoluties in vogelvlucht


Het design van de Porsche 356 is door de jaren op subtiele wijze veranderd. Bij lancering heeft de Porsche een voorruit die bestaat uit twee delen, vanaf 1953 komt daar een enkel gebogen exemplaar voor in de plaats. Wanneer in 1955 de 356 A debuteert, komen er twee open varianten op de markt: de softtop cabriolet en de spartaanse Speedster zonder dak en met lage voorruit. Iedere evolutie van de Porsche 356 is naast coupé ook als open versie geleverd. De 356 wordt in 1965 vervangen door de geheel nieuwe Porsche 911.

Motoren Porsche 356


De Porsche 356 is gedurende zijn leven alleen geleverd met viercilinder boxermotoren, maar er is onderling veel keuze. Oorspronkelijk ligt er een 1.1 liter benzinemotor in het motorruim, later komen daar grotere 1.3 en 1.5 liter vierpitters bij. Het vermogen van deze motoren rangeert van 40 tot 60 pk. Een krachtige 1.6 liter motor debuteert in de Porsche 356 A en wordt de standaard motor voor de 356 B. Het krachtigst zijn de 2.0 liter motoren. Deze produceren tot 155 pk. De Carrera-uitvoeringen gelden als de meest sportieve uitvoeringen van de 356-reeks.

Porsche 356 occasions


De Porsche 356 is een van de bekendste klassieke auto’s. In totaal zijn er zo’n 80.000 stuks gebouwd, waarvan nog niet de helft de tand des tijds heeft doorstaan. Naar alle begrippen is de Porsche 356 een zeldzame, maar ook kostbare auto. Veel exemplaren zullen goed weggestopt zitten in een verwarmde garage, terwijl een klein gedeelteals occasion wordt aangeboden. Hieronder vallen enkele projectauto’s die hoog toe zijn aan een restauratie, terwijl de rest in goede dan wel topstaat verkeert. Het aanbod aan tweedehands Porsche 356 modellen is zeer divers door de grote hoeveelheid varianten die zijn geproduceerd.

Prijs Porsche 356 occasions 


De dagen dat je een tweedehands Porsche 356 voor een habbekrats kon kopen, zijn lang vervlogen. Als een van de meest prominente oldtimers ter wereld is de 356 slachtoffer geworden van de klassiekerbubbel. Zelfs voor een project betaal je tegenwoordig richting de 50.000 euro. In de prijscategorie 50.000-100.000 euro zul je vooral Porsche 356 occasions vinden die in niet zo’n goede staat verkeren of veel kilometers hebben afgelegd. Wil je een degelijk exemplaar op de kop tikken, dan moet je minimaal 100.000 euro meenemen.

Meest begeerde Porsche 356 occasions het duurst


De meest begeerde uitvoeringen van de Porsche 356 – eerste generatie, Speedster en/of Carrera modellen – gaan voor een veelvoud van dit bedrag van de hand. Denk aan minimaal 200.000 tot 300.000 euro. Gaat het om een echt speciaal exemplaar, dan is het niet ongebruikelijk dat er meer dan een miljoen euro betaald wordt voor een tweedehands Porsche 356.
Gaspedaal.nl / Porsche / 356