Porsche 356 "pre-A"
De zoon en naamgenoot van Kever-bouwer Ferdinand Porsche zit achter de 356. Hiervoor leent hij het nodige uit de VW-stal, maar laat hij de koets en het chassis nieuw ontwerpen. In het origineel, stammend uit 1948, ligt een 1.1-liter benzinemotor. De in 1951 geïntroduceerde 1.3 en 1.5-liter zijn welkome gasten; ze brengen meer pit in de auto – al kun je met maximaal 55 pk naar hedendaagse maatstaven nog nauwelijks van een strepentrekker spreken. De kenmerkende knik in de voorruit, op vroege modellen nog voorzien van een middelste spijl, zie je alleen in de pre-A-generatie van de 356 terug. Nog net een jaar voor de introductie van zijn opvolger, komt in 1954 de Cabriolet uit. Een handvol modellen van de pre-A Porsche 356 is overigens in de VS verkocht als Continental. Lincoln stak hier echter al vrij snel een stokje voor. Dit maakt de Continental een zeldzaam collector’s item.
+ Verzamelaars over de hele wereld willen een pre-A 356.
+ Een goed geconserveerd exemplaar is bijzonder betrouwbaar.
+ Ondanks het lage vermogen is het een echte sportauto.
- Zie maar een exemplaar te vinden voor een redelijk bedrag.
- Mag je bij deze auto beginnen over een sprint van 0-100 km/h in 19 seconden?
Porsche 356 A
Ook de eind 1955 geïntroduceerde Porsche 356 A is even als Continental (in de VS) en European (op ons continent) geleverd. Beide zijn schaars – de European nog schaarser dan zijn Amerikaanse evenknie. De 1.1-liter is inmiddels al even uit productie. Er komt een 1.6-liter bij die 60 pk produceert. Leuker zijn de 1600 Super met 75 pk en 1500 GS Carrera die eindelijk een driecijferig vermogen toont: 100 pk. De voorruit heeft niet meer de knik. Voor zonaanbidders is er een Cabriolet of Speedster verkrijgbaar. Laatstgenoemde oogt een stuk sportiever door zijn lage ruit. Wil je geen concessies doen aan het dicht rijden, dan is er ook een Hardtop-variant. Deze hardtop kan naar wens vastgelast of verwijderbaar zijn. Wil je voor het summum uit deze generatie gaan? Kies dan de Porsche 356 Speedster Carrera 1500 GS. Wees wel bereid ruim meer dan een miljoen neer te tellen.
+ Voor wie de echte niet kan betalen, is er een wildgroei aan replica’s.
+ Hij is er in veel uitvoeringen, dus voor ieder wat wils.
+ De reputatie van betrouwbare auto met sportieve kwaliteiten blijft behouden.
- Een net, origineel exemplaar voor een redelijke prijs is onvindbaar.
- Zeker met de lichtere motoren is het hard werken als de weg gaat glooien.
Porsche 356 B
Met de introductie van de Porsche 356 B eind 1959 wordt het design flink herzien. Je ziet aan de neus een duidelijke evolutie die hem verder brengt van de Kever en koers zet richting de
911. Hij oogt (voor zijn doen) een stuk moderner. De T6 (de gefacelifte versie van de 356 B met T5-body) die voor productiejaar 1962 uitkomt, borduurt hierop voort met een andere, minder ronde motorkap. Meer in het oog springen de twee roosters op de achterklep waar de 356 B T5 er slechts één had. Motorisch gaat de Porsche 356 er ook flink op vooruit. De 1.6-liter heeft nog steeds 60 pk, maar het nieuwe topmodel, de 356 B 2000 GS-GT Carrera 2, perst er nu 140 pk uit. Ook de 356 B is er als Roadster voor het onvervalste open genieten. De Porsche 356 B en diens opvolger zijn gemiddeld betaalbaarder dan hun voorgangers.
+ De Porsche 356 B is gemiddeld een stuk minder prijzig dan zijn voorgangers.
+ Wie wel de looks wil maar niet de financiële last, kan een replica overwegen.
+ In elke uitvoering is het puur genieten, maar in de 2000 GS-GT Carrera 2 helemaal!
- Een originele Porsche 356 B blijft een forse investering.
- Je hebt de uitvoeringen niet voor het uitkiezen.
Porsche 356 C
In 1964 volgt de Porsche 356 C de B op. In datzelfde jaar wordt de 911 (aanvankelijk als 901) geïntroduceerd. Doordat laatstgenoemde een stuk duurder is, geniet de 356 C nog enige populariteit. De 60 pk instapper verdwijnt; vanaf nu heb je minimaal 75 pk onder de rechtervoet. Het topmodel, de 356 C 2000 GS Carrera, levert 130 pk – evenveel als de eerste 911. Alle modellen krijgen schijfremmen. Dit resulteert ook in andere velgen met nieuwe naafdoppen. Deze zijn vlak en hebben geen Porsche-embleem meer. Optisch is de 356 C verder nauwelijks te onderscheiden van de auto die hij aflost. Uiteraard krijgt ook deze generatie een open variant, Cabriolet geheten. Grappig detail: de Nederlandse politie koopt de laatste 356 C-modellen die van de band rollen. De teller voor de totale 356-reeks staat dan rond de 79.000 verkochte exemplaren.
+ Samen met de 356 B is de C de ‘voordeligste’ uit het rijtje.
+ Net als van zijn voorgangers, zijn er betaalbare replica’s van de 356 C in omloop.
+ Dankzij de schijfremmen zit je net wat zekerder achter het stuur.
- De 356 C zie je het minst terug in het occasionaanbod.
- Echt goedkoop wordt het nog steeds niet.
Porsche 356 review
Een review schrijven over een icoon als de Porsche 356 voelt alsof je Van Gogh vertelt wat hij moet schilderen of composities van Mozart bekritiseert. Toch gaan we je proberen te vertellen wat je van deze mijlpaal uit de autogeschiedenis kunt verwachten – mocht je zo gefortuneerd zijn er één te bemachtigen.
Rijgedrag Porsche 356
De kenners zijn er kort over: vergeet, voordat je achter het stuur van een 356 kruipt, alles wat je over autorijden denkt te weten. De meeste uitvoeringen van de Porsche 356 hebben weinig power – maar ook het gewicht van een redelijk uitgeruste surfplank. Daardoor (en doordat veiligheidsvoorzieningen schaars zijn) voelen ze sneller dan ze zijn. De sportiefste modellen hebben ‘Carrera’ in hun naam staan en leveren aardige prestaties. Een Speedster is een stuk spartaanser dan een volledig uitgeruste coupé, al wordt het naar hedendaagse maatstaven nooit een oase van luxe en comfort.
Betrouwbaarheid Porsche 356
De Porsche 356 wordt als klassieker geroemd om zijn betrouwbaarheid. Consciëntieus geconserveerde exemplaren houden zich zeer goed. Uiteraard moet je dit in perspectief zien – Lexus en Toyota hoeven niet bang te zijn van hun troon gestoten te worden.
Kosten Porsche 356
Vooral vroege modellen van de Porsche 356 (de pre-A en A) gaan soms voor prijzen die je zelfs niet elke dag op de woningmarkt ziet. Wat je er na de aanschaf aan kwijt bent, is afhankelijk van hoeveel je ermee rijdt en hoe goed je hem houdt. Aan de andere kant: als je geld wilt besparen, koop je geen 356.