Porsche 911 F
In 1963 wordt de Porsche 911 F als 901 gepresenteerd, maar Peugeot blijkt patent te hebben op driecijferige typenamen met een nul in het midden. Zo worden er 82 Porsches met de typenaam 901 geproduceerd. Het merk verandert voor modeljaar 1965 de naam naar 911 vanwege de populairste afzetmarkt – de VS – waarin dit getal al bekend is als het noodnummer en dus makkelijk onthouden wordt. Hij is er in verschillende uitvoeringen met vermogens van 110 tot 210 pk. Voor die 210 pk moet je een ultra-zeldzame 911R hebben. Vier jaar na de introductie van de 911 F komt er een versie met verwijderbare softtop. Deze Targa heeft een permanente rollbar. Bovendien is dit de eerste 911 die de kenmerkende Fuchs velgen krijgt. In 1969 wordt de wielbasis van de Porsche 911 F 57 millimeter verlengd, waardoor rijcomfort en stabiliteit aanzienlijk verbeteren.
+ Er duiken geregeld ‘restomods’ op die moderne techniek hebben.
+ Met een 901 haal je een heel uniek exemplaar in huis.
+ Met een 911R een nog unieker model: slechts twintig stuks zijn ervan gemaakt!
- Goedkoop zijn deze klassiekers niet.
- Van deze serie was er nog geen volledige cabrio.
Porsche 911 G / 930
In 1973 herziet Porsche het design van de 911 grondig. Nederlandse ontwerper Harm Lagaaij tekent de auto. Het resultaat, de G-generatie (eigenlijk had elk jaar een andere letter, maar in de volksmond spreken we van ‘G’), is er eerst als coupé. Vanwege strengere regels in de voor Porsche belangrijke VS, is de 911 G voorzien van energie-absorberende rubberen bumpers. Andere verschillen zijn het doorgetrokken achterlicht en de rubber delen aan weerszijden van de kentekenplaat achter. De 911 G is de eerste generatie met Cabriolet, zij het pas vanaf 1982. Ook een primeur is de 930 Turbo. Die levert aanvankelijk een voor die tijd flinke 260 pk en later een ronduit verbluffende 300 pk. Dat maakt hem, zeker gezien de beperkte rijhulpen in die tijd, geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Andere uitvoeringen hebben 150 tot 175 pk. Wil je meegespoten elektrische spiegels? Dan moet je vanaf modeljaar 1976 shoppen.
+ Je vindt veel redelijk betaalbare 911 G-modellen.
+ In zo’n 15 jaar tijd zijn er talloze uitvoeringen verschenen.
+ Wil je een vroege Porsche 911 Cabriolet, dan moet je bij de G zijn.
- De 930 Turbo is een listige auto om te besturen.
- De gewilde modellen (zoals de Turbo) zijn nog steeds fors aan de prijs.
- Het design mist het klassieke van zijn voorganger en het strakke van zijn opvolger.
Porsche 911 964
Je zou kunnen zeggen dat de 964-generatie van de 911 de laatste is met de echt klassieke vorm. Vanaf 1988 komt hij als Coupé op de markt. De Cabriolet en Targa volgen een jaar later. Het design lijkt een evolutie van zijn voorgangers, maar de 964 is voor 85 procent anders dan het G-model. Op aerodynamisch vlak maakt Porsche een sprong voorwaarts. Hij zit bovendien vol innovaties; de 964 Carrera 4 is de eerste 911 met vierwielaandrijving en de inmiddels doodgewone opkomende spoiler is een ware noviteit. De Carrera 4 heeft bovendien automatische koppelverdeling voor optimale tractie. Nog een innovatie die de 964 als eerste krijgt, is de veel geroemde automatische Tiptronic-transmissie. Huzarenstukjes en duurste modellen uit de 964-generatie zijn de brute 911 Turbo en de zeldzame 911 RS. Laatstgenoemde wordt door veel liefhebbers gezien als de ultieme 911. Nog zeldzamer? Ga eens op zoek naar een 964 Turbo S.
+ Dit is de laatste echte evolutie van het oer-design; hierna ging het op de schop.
+ De eerste
Elfers met vierwielaandrijving vind je in deze generatie.
+ Ook de automatisch opkomende spoiler was een primeur op de 964.
- Ze zijn aardig aan de prijs – zeker de speciale modellen.
- De Turbo (S) is moeilijk in de hand te houden en geen comfortabele
daily driver.
- Er zijn zoveel speciale uitvoeringen dat het (met onbeperkt budget) lastig kiezen is.
Porsche 911 993
Aanvankelijk wordt er gemengd gereageerd op de 993 Porsche 911, omdat zijn design van Harm Lagaaij meer een revolutie dan een evolutie is. Later zal dat omslaan naar louter lofzang, als blijkt dat dit de laatste luchtgekoelde 911 ooit is. Al geruime tijd duiken liefhebbers massaal op deze 993 en dat zie je aan de prijzen. Uiteraard komen er een Cabriolet en een Targa, al heeft laatstgenoemde eerder een soort groot wegschuivend panoramadak dan een echte Targa-constructie. Motorisch is het feest: er komt een Turbo, een Turbo S, een RS en zelfs een GT2. Zie van die laatste maar eens één van de honderd geproduceerde exemplaren te vinden. Wie vooral het chassis en de brede heupen van de Turbo waardeert, maar niet diens motor en prijskaartje hoeft, kan opteren voor een Carrera (4)S. Alles bij elkaar kun je in een 993 spelen met 272 tot 450 pk.
+ De 993 is de laatste luchtgekoelde Porsche 911.
+ Je hebt nog steeds elementen van het oer-design, zij het in gladdere verpakking.
+ De 993 Carrera RS, Turbo S en GT2 zijn ongekend en de laatste in hun soort.
- Prijzen, zeker van speciale uitvoeringen, gaan behoorlijk door het dak.
- De Targa is geen echte Targa, maar meer een 911 met een groot schuifdak.
Porsche 911 996
Met de 996-generatie stapt Porsche tot afgrijzen van liefhebbers af van de luchtgekoelde 911. Dat moet om aan emissie-eisen te voldoen. Maar het design – opnieuw van Harm Lagaaij – doet nog meer stof opwaaien. Geïnspireerd door de
Boxster, krijgt de voorkant een soort lichtgevende spiegeleieren en de achterkant twee trapeziumvormige lichtunits. Ook en profil is de toch al bollere vorm van zijn voorganger nog boller. Het is lastig iemand te vinden die niet door Porsche betaald wordt en het design van de 996 een vooruitgang noemt. De facelift in 2000 verandert hier weinig aan. Ook de occasionprijzen laten het zien: dit is de minst geliefde 911. Alleen topmodellen als de GT2, GT3 (RS) en Turbo (S) zijn dure occasions, maar nog steeds goedkoper dan die uit andere generaties. Is het dan alleen maar kommer en kwel? Absoluut niet. Met 300 tot 483 pk en de nieuwste technieken is het een fenomenaal rij-ijzer.
+ Als je de moderne 911-beleving voor relatief weinig geld wilt, is dit je beste kans.
+ De GT3 is een voorbeeld van een briljante auto die relatief weinig waardering krijgt.
+ Om te rijden is het een sublieme auto.
- Je moet houden van het design – of ermee leren leven.
- Een 996 gorgelt minder mooi dan zijn luchtgekoelde voorgangers.
- En wéér komt de Targa met dat panorama-achtige schuifdak.
Porsche 911 997
Nadat de Porsche Boxster wordt ontdaan van zijn controversiële designelementen, gaat ook de 911 op de schop. De 997, eveneens getekend door Harm Lagaaij, krijgt in 2005 nog steeds niet altijd een doorlopende rode balk aan de achterzijde, maar de koplampen zijn gelukkig weer rond. Het silhouet oogt slanker en strakker. Er wordt kwistig gestrooid met uitvoeringen: naast de Carrera (4)S, Turbo (S), GT3 (RS) en GT2 (RS) komt na de facelift in 2008 een Carrera (4) GTS met 408 pk. Deze hangt tussen de S (385 pk) en Turbo (500 pk) in. Het kan nog veel gekker met de 620 pk ophoestende 997 GT2 RS en een stuk tammer met de 325 pk sterke (eerste) 997 Carrera. De liefhebber is echter nog steeds niet overtuigd en dat is te zien aan de prijzen. 997 occasions zijn iets duurder dan 996’s, maar nog steeds een aardig buitenkansje.
+ De 997 is de meest betaalbare Porsche 911 met ‘normale’ koplampen.
+ Ook van de topmodellen rijden er nog genoeg rond.
+ Je krijgt de sublieme rijeigenschappen en betrouwbaarheid van een echte Porsche.
- De 997 Targa heeft (gelukkig als laatste) dat panorama-achtige schuifdak.
- Voor de speciale 997-modellen moet je alsnog diepe zakken hebben.
Porsche 911 991
Voor de 991-generatie van de Porsche 911 tekent designer Michael Mauer. De auto verschijnt in 2011. Ondanks dat hij groter is dan zijn voorganger, oogt hij gespierder en meer gedrongen – wat de auto goed staat. Vrij uniek in autoland is de handbak met zeven versnellingen. Uiteraard kun je de Porsche ook krijgen met een automaat die traditioneel tot de beste in zijn soort behoort. Het vermogen begint in de 991.1 (vóór de facelift) met 350 pk. Absoluut topmodel, de 991.2 (na de facelift in 2015) GT2 RS, heeft het dubbele: 700 pk. Er zijn ook talloze exclusieve modellen, de één nog zeldzamer dan de ander, zoals de 911 R en Speedster met techniek van de GT3 (RS). Na de facelift krijgen puristen de grootste schok sinds de 996 te verduren: de 991 krijgt standaard een turbo. Dit betekent het einde van de atmosferische zescilinder boxer.
+ Met de 991.1 kun je de laatste atmosferische 911 bezitten.
+ Eindelijk is er weer een echte Targa!
+ Het design is flink verbeterd ten opzichte van zijn voorganger.
- Vanaf de 991.2 is het gedaan met de atmosferische boxer.
- De gelimiteerde modellen zijn moeilijk te vinden.
- Topuitvoeringen worden verhandeld voor een vermogen.
Porsche 911 992
Voor de leek is het verschil tussen de Porsche 992 en de voorgaande 911 lastig te zien, maar het is een andere auto, Hij is iets langer, breder en hoger en verschillende elementen zijn scherper gelijnd. Opvallend is het derde remlicht in de vorm van een ‘11’. De turbomotoren worden over de hele linie voortgezet en beginnen 15 pk hoger dan bij de 991.2 (385 pk). De Carrera (4), GT3 RS en Turbo (S) zijn voortaan standaard voorzien van een achttraps automaat. Bij de rest is optioneel roeren door zes of zeven verzetten mogelijk. Ook in deze serie verschijnen speciaaltjes, met als opmerkelijkste de 911 Dakar. Die verwijst met zijn verhoogde koets (zeer verantwoord tijdens de SUV-hype) en andere uiterlijkheden naar de rallysuccessen van het merk. Dankzij zijn topsnelheid van 240 km/h is deze peperdure 992 met GTS-motor de traagste 911 sinds 1988.
+ De echte Targa-look blijft gehandhaafd.
+ De brede line-up is echt gevarieerd en heeft voor iedere liefhebber iets.
+ De exclusieve ‘Heritage’-modellen zijn zeer geslaagd.
- Voor puristen is er een tekort aan handbakken.
- Er is geen enkele 992 met atmosferische motor.
- De ‘bochel’ van de Cabriolet moet naar je smaak zijn.
Porsche 911 review
Door zijn controversiële layout met motor achterin en zijn aparte uiterlijk heeft de Porsche 911 zowel vrienden als vijanden. Als je welbeschouwd kijkt wat voor vlees je in de kuip hebt, hoe zou je deze auto dan omschrijven? Lees het in deze review van de Porsche 911.
Rijgedrag Porsche 911
Weinig auto’s – laat staan sportauto’s – kennen zo’n lange levensloop als de Porsche 911. Combineer dat met de typisch Duitse techniek en kwaliteit, en je kunt eigenlijk al raden hoe een 911 rijdt: subliem. De eerste generaties konden wat listig op de grens rijden door het hoge gewicht aan de achterkant, maar door de jaren heen heeft Porsche dit geperfectioneerd. Een vroege generatie, biedt analoog rijden met veel theater. Een nieuwere generatie 911 staat eerder voor technische perfectie.
Betrouwbaarheid Porsche 911
De typische
deutsche Gründlichkeit vind je ook bij Porsche en die maakt dat de 911, net als andere modellen uit de sportieve stal, van hoogstaande kwaliteit is. Het is ook de kracht van de 911: deze auto stuurt verbluffend goed, maar heeft daarnaast de betrouwbaarheid en het comfort van een
daily driver. Je koopt hem met je hart, maar kunt hem ook verkopen aan je verstand.
Kosten Porsche 911
Elke Porsche 911 is nieuw behoorlijk duur en schrijft relatief weinig af. Als eigenaar heb je dus een behoorlijk waardevaste auto. Als koper zul je, buiten een 996 of 997, weinig buitenkansjes kunnen pakken. Ook het onderhoud is conform de nieuwprijs: duur. Maar dat hoort bij een sportauto van dit kaliber.