Porsche Cayman 987
Wie een Porsche Cayman met spiegelei-koplampen zoekt, komt van een koude kermis thuis. Pas vanaf de 987.1-generatie van de
Porsche Boxster wordt de Cayman ernaast geleverd. Hij komt in de herfst van 2005 allereerst als S, met de 295 pk sterke motor die de Boxster pas de daaropvolgende zomer zal ontvangen. Diezelfde zomer komt, tegelijk met de nieuwe basismotor voor de Boxster, de basis-Cayman uit. Na de facelift krijgt de 987.2 Porsche Cayman 10 pk meer dan zijn open evenknie. Dat geldt voor zowel de basismotor (265 pk) als de S (320 pk). De Porsche Cayman S Black Edition krijgt wel hetzelfde vermogen als de gelijknamige Boxster: 330 pk. Leukste uit de serie is de Cayman R die eveneens 330 pk heeft, maar 55 kilogram minder meesleept door gebruik van lichtgewicht materialen. Bovendien is hij zeldzaam met slechts 1.621 geproduceerde exemplaren.
+ Stiekem is de Porsche Cayman een nog scherper rij-ijzer dan de
911.
+ De bouwkwaliteit en afwerking zijn van hoog niveau.
+ De bagageruimte van 410 liter is zowaar bruikbaar.
- Reparaties en onderhoud zijn duur.
- De Cayman heeft onterecht het imago van
poor man’s Porsche.
- Een basis-Cayman met Tiptronic is tegenwoordig niet de snelste meer.
Porsche Cayman 981
Een jaar na de update van zijn open broertje, wordt het doek van de 981 Porsche Cayman getrokken. In 2013 staat de auto in Nederlandse showrooms. Het recept is opnieuw: Boxster + 10 pk, dus een basisversie met 275 pk en een S met 325 pk. Ook de latere GTS heeft met 340 pk exact tien stuks meer. Geen revolutionaire sprongen, maar daar draait het ook niet om. Belangrijker is, dat deze 981 Cayman lichter, stijver en dus veel scherper en beter is dan zijn voorganger. De Black Edition is in deze generatie geen S en doet het dus met 275 pk, maar is dankzij slechts zeven maanden in de showroom zeer exclusief. Gaat het je vooral om maximale prestaties, dan is de GT4 de enige juiste keuze. In deze 981 Porsche Cayman heb je beschikking over 385 pk en alles om het meeste uit je
track day te halen.
+ Het onderstel is fenomenaal en de auto is perfect in balans.
+ De 981 Cayman stuurt en rijdt duidelijk beter dan zijn voorganger.
+ De GT4 maakt zijn grote broer in feite overbodig.
- Ook als occasion is dit geen voordeelpakker.
- Als hij naar de garage moet, ben je aan de beurt.
- De basismotor blijft wat te tam voor een auto van dit kaliber.
Porsche Cayman review
Wat kreeg deze auto een kritiek van Porsche-fanboys en wat was dat onterecht. De Porsche Cayman is een steengoede auto en verslaat zelfs op sommige vlakken de auto die hij in het gamma boven zich moet dulden. Lees in deze review waarom.
Rijgedrag Porsche Cayman
Elke sportauto van Porsche zet je automatisch af tegen hun icoon, de 911. In het geval van de Cayman kun je dan twee zaken opmerken. Zo is hij (bewust) minder krachtig om zijn roemruchte broer niet voor het hoofd te stoten. Aan de andere kant is hij beter in balans door zijn middenmotor. De Porsche Cayman is fantastisch uitgebalanceerd en messcherp en daardoor honderd procent een Porsche. Tip: laat, als je budget het toelaat, de basisuitvoering staan. Het extra vermogen is wel zo prettig.
Betrouwbaarheid Porsche Cayman
Niet alleen op het gebied van prestaties, ook op het gebied van kwaliteit heeft Porsche een naam hoog te houden. Waren er bij de allereerste Boxsters nog problemen met de afwerking en bouwkwaliteit, bij het verschijnen van de eerste Cayman waren deze al lang verholpen. Uiteraard is een sluitende onderhoudshistorie bij deze auto’s een must, want elke reparatie aan deze auto’s doet pijn in je portemonnee.
Kosten Porsche Cayman
Waarom pijn in je portemonnee? Er bestaat niet zoiets als een goedkope Porsche. Ook al heb je een werelddeal op een occasion, onderhoud is prijzig. Het helpt dat een Porsche Cayman waardevast is, maar ook dat is niet zaligmakend. Wie wil besparen, kan beter iets anders kopen.