Jaap Holman3 minuten leestijd11 september 2025

Tegenwoordig is het merendeel van alle verkochte auto’s in Nederland voorzien van een automaat. Pakweg tien jaar geleden was dit wel anders, toen was het de handgeschakelde transmissie die de boventoon voerde. In die tijd werd al wel gewerkt met automaten, waarbij de conventionele automaat het meest werd toegepast. Maar de keuze voor een automaat of handbak was wel definitief: koos je een automaat, dan zit je er aan vast. Dat was voor Porsche een doorn in het oog. Het merk besloot een conventionele automaat met handmatige functie te ontwikkelen, de Tiptronic.

Hoe werkt een tiptronic-automaat

Tiptronic is de merknaam die Porsche gaf aan de conventionele automaat die ook handmatig geschakeld kon worden. Met de Tiptronic was Porsche in staat het comfort van een automaat te combineren met de flexibiliteit van een handgeschakelde transmissie. Een Tiptronic is dus een conventionele automaat, maar met een elektrische controle unit (ECU) als aanvulling. Als je kiest om handmatig te schakelen, geef je het sein aan de ECU dat je wilt schakelen. De ECU zorgt ervoor dat de gewenste versnelling wordt gebruikt. Maak je te veel of te weinig toeren, dan grijpt de ECU in om de versnellingsbak te beschermen.

Wat is het verschil tussen een automaat en een tiptronic-automaat?

Een automatische transmissie neemt het koppelen en schakelen uit handen. Dat is niet altijd handig, bijvoorbeeld als je een caravan trekt, in de bergen rijdt of als het gesneeuwd heeft. Je wilt dan controle hebben over de versnelling om de motor niet te veel te belasten. De Tiptronic geeft je die controle om zelf te schakelen. Moderne automaten kun je ook zien als Tiptronic. De meeste transmissies hebben inmiddels de mogelijkheid om zelf te schakelen. Zelfs een CVT die eigenlijk geen versnellingen heeft, geeft je de controle om zelf invloed uit te oefenen op het toerental.

Rijden met een tiptronic-automaat

De conventionele automaat met koppelomvormer wordt gezien als een soepele transmissie. De Tiptronic geeft je net die extra controle die je soms nodig hebt om bijvoorbeeld in te halen op de snelweg. Omdat automaten tegenwoordig ook verschillende standen hebben, zoals de sportstand, is zelf schakelen steeds minder noodzakelijk. Toch is de Tiptronic niet de snelste automaat. De automaat met dubbele koppeling (DCT) is doorgaans sneller omdat deze de volgende versnelling al klaar heeft staan. In de handmatige stand wordt deze dan ook gezien als de sportiefste optie. De Tiptronic biedt wel de meest comfortabele rijervaring.

Auto’s met een tiptronic-automaat

Rond 2008 werd de Tiptronic voor de sportieve modellen vervangen door de automaat met dubbele koppeling, de Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK). Voor grote modellen zoals de Cayenne gebruikte men inmiddels de Tiptronic S. Het onderscheid tussen de Tiptronic en de Tiptronic S is de bediening. De eerste bedien je handmatig door de pook tikjes te geven, de tweede met schakelflippers of knoppen aan het stuur. Ook kreeg de Tiptronic S verbeterde software voor optimale prestaties. Andere merken binnen het VW-concern, waar ook Porsche onder valt, kregen soms ook een Tiptronic of Tiptronic S automaat.

  • Audi A8 (1994-2002): De Audi A8 is een ruime en luxe sedan van het Duitse merk. De eerste generatie kreeg van de fabrikant een Tiptronic transmissie.
  • Volkswagen Touareg (2002 - heden): De grootste SUV van Volkswagen kennen we alweer sinds 2002. Deze SUV wordt uitgerust met een 8-traps Tiptronic S.
  • Porsche 911 (1990-2008): De icoon van het merk kreeg in 1990 een Tiptronic automaat. In 1998 werd deze ingewisseld voor de Tiptronic S met schakelflippers.
  • Volkswagen Passat (1996-2005): Volkswagens ruime middenklasser die we nog steeds kennen. De grote motoren in dit model kregen een 5-traps Tiptronic.
  • Porsche Cayenne (2003-heden): De eerste SUV van Porsche verscheen in 2003. Sinds het begin is de automaat een Tiptronic S, vooral voor de grote motoren.
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • audi.nl
  • audiforum.nl
  • autoweek.nl
  • caranddriver.com
  • porsche.com
  • porscheforum.nl
  • topgear.nl
  • volkswagen.nl
  • wikipedia

Dit artikel is gepubliceerd op 11 september 2025

Ook interessant voor jou

Tech en opties

Goedkope auto’s met een automaat

16 oktober 2025
De automaat wint steeds meer terrein. Voorheen waren het de grote, dure automobielen die een automaat hadden, maar tegenwoordig zien we de automaat terug i
Tech en opties

Hoe werkt een automaat?

10 oktober 2025
Ieder jaar weer neemt het aandeel verkochte auto’s met automaat toe. En dus is de kans dat je volgende auto een automaat heeft best groot. Maar hoe werkt d
Tech en opties

Automaat auto met hoge instap

10 oktober 2025
Auto’s met een hoge instap zijn populair in Nederland. Een auto heeft een hoge instap als de zitting van de stoel zich op of net onder heuphoogte bevindt.
Tech en opties

Auto ombouwen naar automaat

10 oktober 2025
De automaat rukt op in Nederland. Was het voorheen een luxe optie, tegenwoordig is het merendeel van de verkochte auto’s uitgerust met een automaat. De kan
Tech en opties

Wat is een CVT-automaat?

11 september 2025
Het grootste deel van de in Nederland verkochte auto’s is voorzien van een automaat, en dat aandeel neemt ieder jaar toe. De meeste automaten, en ook de ha
Tech en opties

Automaat met dubbele koppeling, DSG-, DCT- of PDK-automaat

11 september 2025
Van de handgeschakelde transmissie kennen we er maar één. Het aantal versnellingen verschilt, maar de basis is dezelfde in iedere auto. Voor de automatisch