Hoe werkt een tiptronic-automaat
Tiptronic is de merknaam die Porsche gaf aan de conventionele automaat die ook handmatig geschakeld kon worden. Met de Tiptronic was Porsche in staat het comfort van een automaat te combineren met de flexibiliteit van een handgeschakelde transmissie. Een Tiptronic is dus een conventionele automaat, maar met een elektrische controle unit (ECU) als aanvulling. Als je kiest om handmatig te schakelen, geef je het sein aan de ECU dat je wilt schakelen. De ECU zorgt ervoor dat de gewenste versnelling wordt gebruikt. Maak je te veel of te weinig toeren, dan grijpt de ECU in om de versnellingsbak te beschermen.
Wat is het verschil tussen een automaat en een tiptronic-automaat?
Een automatische transmissie neemt het koppelen en schakelen uit handen. Dat is niet altijd handig, bijvoorbeeld als je een caravan trekt, in de bergen rijdt of als het gesneeuwd heeft. Je wilt dan controle hebben over de versnelling om de motor niet te veel te belasten. De Tiptronic geeft je die controle om zelf te schakelen. Moderne automaten kun je ook zien als Tiptronic. De meeste transmissies hebben inmiddels de mogelijkheid om zelf te schakelen. Zelfs een CVT die eigenlijk geen versnellingen heeft, geeft je de controle om zelf invloed uit te oefenen op het toerental.
Rijden met een tiptronic-automaat
De conventionele automaat met koppelomvormer wordt gezien als een soepele transmissie. De Tiptronic geeft je net die extra controle die je soms nodig hebt om bijvoorbeeld in te halen op de snelweg. Omdat automaten tegenwoordig ook verschillende standen hebben, zoals de sportstand, is zelf schakelen steeds minder noodzakelijk. Toch is de Tiptronic niet de snelste automaat. De automaat met dubbele koppeling (DCT) is doorgaans sneller omdat deze de volgende versnelling al klaar heeft staan. In de handmatige stand wordt deze dan ook gezien als de sportiefste optie. De Tiptronic biedt wel de meest comfortabele rijervaring.
Auto’s met een tiptronic-automaat
Rond 2008 werd de Tiptronic voor de sportieve modellen vervangen door de automaat met dubbele koppeling, de Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK). Voor grote modellen zoals de Cayenne gebruikte men inmiddels de Tiptronic S. Het onderscheid tussen de Tiptronic en de Tiptronic S is de bediening. De eerste bedien je handmatig door de pook tikjes te geven, de tweede met schakelflippers of knoppen aan het stuur. Ook kreeg de Tiptronic S verbeterde software voor optimale prestaties. Andere merken binnen het VW-concern, waar ook Porsche onder valt, kregen soms ook een Tiptronic of Tiptronic S automaat.
- Audi A8 (1994-2002): De Audi A8 is een ruime en luxe sedan van het Duitse merk. De eerste generatie kreeg van de fabrikant een Tiptronic transmissie.
- Volkswagen Touareg (2002 - heden): De grootste SUV van Volkswagen kennen we alweer sinds 2002. Deze SUV wordt uitgerust met een 8-traps Tiptronic S.
- Porsche 911 (1990-2008): De icoon van het merk kreeg in 1990 een Tiptronic automaat. In 1998 werd deze ingewisseld voor de Tiptronic S met schakelflippers.
- Volkswagen Passat (1996-2005): Volkswagens ruime middenklasser die we nog steeds kennen. De grote motoren in dit model kregen een 5-traps Tiptronic.
- Porsche Cayenne (2003-heden): De eerste SUV van Porsche verscheen in 2003. Sinds het begin is de automaat een Tiptronic S, vooral voor de grote motoren.







