Het grootste deel van de in Nederland verkochte auto’s is voorzien van een automaat, en dat aandeel neemt ieder jaar toe. De meeste automaten, en ook de handbak, werken met tandwielen en dus met vaste overbrengingen. Niet de Continu Variabele Transmissie (CVT). De CVT is een traploze automaat, feitelijk zonder versnellingen. Een feitje dat iedereen wel weet is dat DAF de eerste auto met een CVT was, de Variomatic. De transmissie is echter vooral bekend als dé optie voor scooters.
Je kunt een CVT vergelijken met de versnellingen van een mountainbike. Ga je heuvel op, dan wil je een lichte versnelling: klein tandwiel, groot tandwiel achter. Ga je heuvel af, dan wil je een zware versnelling: groot tandwiel voor, klein tandwiel achter. Bij een CVT gebeurt dit automatisch en traploos. Een CVT gebruikt hiervoor twee verstelbare poelies, of kegelvormige schijven. Daartussen loopt een metalen duwband of ketting die de kracht overbrengt. De poelies kunnen van diameter veranderen door naar elkaar toe of van elkaar af te bewegen. Daardoor verandert de overbrenging continu, afhankelijk van het toerental van de motor.
Bestuurders die in een auto met CVT stappen zullen allemaal hetzelfde zeggen: "Het geluid is wel even wennen”. Bij accelereren maakt de aandrijving relatief veel geluid als je dat vergelijkt met een gemiddelde andere automaat of handbak. Die acceleratie gaat wel heel soepel en als je eenmaal op de juiste snelheid bent gaat het toerental flink omlaag. Het wordt dan juist heel rustig aan boord. Omdat niet iedereen kan wennen aan de CVT wordt door sommige merken ook trappen aan de CVT toegevoegd. Dat gebeurt elektronisch waardoor het karakter van een reguliere automaat wordt benaderd.
Zoals eerder al gezegd is de CVT aan meer slijtage onderhevig dan andere automaten. Daarom is relatief vaak onderhoud nodig aan de transmissie. De gemiddelde levensduur van een CVT ligt dan ook lager, afhankelijk van gebruik etc. Reden voor de kortere levensduur is de constructie van de CVT. Er is veel wrijving in de transmissie waardoor, onder zware omstandigheden, hoge temperaturen kunnen ontstaan. Daarbij is een CVT erg gevoelig voor gebruik van de juiste olie en tijdige vervanging daarvan. Ben je een rustige rijder en laat je de CVT volgens plan onderhouden, dan kun je toch behoorlijk ver komen.
Bij een CVT gaat de gedachte bij veel mensen direct uit naar Toyota. Het Japanse merk maakt gretig gebruik van de techniek voor de hybride modellen. Maar meer merken kiezen voor deze automaat. Onderstaand overzicht geeft inzicht in de beste auto’s met een CVT automaat. Voor de lijst heb ik modellen uitgekozen die een goede, betrouwbare CVT hebben.
In 2018 werd de naam Corolla weer nieuw leven ingeblazen. Het is dan alweer de twaalfde generatie van de Toyota Corolla die in 2019 in Nederland beschikbaar kwam. De Corolla Touring Sports is een full-hybrid auto die een 1.8 of 2.0-liter motor combineert met een elektromotor. Het interieur wordt over het algemeen gezien als degelijk en met goede ergonomie. Daarbij is de Corolla Touring Sports ook een ruime auto met praktische opbergmogelijkheden.
Toyota heeft een dijk van een reputatie als het aankomt op betrouwbaarheid, en daarop is de Corolla Touring Sports geen uitzondering. De hybride aandrijving is verfijnd door de flinke ervaring van het Japanse merk en de CVT is al even betrouwbaar als de rest van de techniek. Toyota heeft er bovendien voor gezorgd dat de aandrijflijn minder geluid produceert bij het accelereren. Door de intrede van een nieuwe designfilosofie oogt de auto bovendien erg sportief met scherpe lijnen. Hoewel niet de ruimste in zijn klasse, biedt de auto genoeg ruimte voor een gemiddeld gezin en de bagage.
Alles weten over Toyota Corolla Touring Sports in het algemeen? Hier vind je de complete gids.
Subaru kiest zijn eigen weg en past zijn eigen filosofie toe. Dat betekent dat iedere Subaru vierwielaandrijving heeft. Verder heeft de Subaru doorgaans een horizontaal geplaatste boxermotor. Omdat de Subaru wat ‘hoger op de poten staat’, is de plaatsing van de motor prettig omdat zo het zwaartepunt lager komt te liggen. Het interieur springt niet meteen in het oog als vernieuwend of state-of-the-art, maar het is functioneel en zit goed in elkaar. Het biedt bovendien voldoende comfort voor korte en lange ritten. Inmiddels is de Forester er ook als hybride, waarbij de 2.0-liter boxermotor is gekoppeld aan een elektromotor.
Subaru maakt gebruik van de eigen, beproefde techniek. De 2.0-liter boxermotor wordt al jaren toegepast en is verfijnd. De vierwielaandrijving lijkt wat veel voor de Nederlandse wegen, maar het geeft wel extra tractie als je het nodig hebt. Bovendien is ook deze techniek verfijnd door de jaren heen. De boxermotor in combinatie met de vierwielaandrijving maken de Forester ook zeer geschikt als caravantrekker. Het Japanse model is ook een ruime auto die ruimte biedt voor een gezin met opgroeiende pubers. Het is niet de meest flitsende auto. Maar wat de auto doet, doet ‘ie gewoon goed.
De geschiedenis van de Suzuki Swift gaat alweer een flink aantal jaren terug. Het model staat echter nog steeds zijn mannetje. De compacte Japanse hatchback heeft dan ook een reputatie betrouwbaar en degelijk te zijn. Hoewel de 1.0-liter BoosterJet goede beoordelingen kreeg, is de Swift vooral verkocht met de 1.2-liter atmosferische viercilinder motor. In 2020 kwam ook de Suzuki Swift als hybride op de markt waarbij de 1.2-liter motor werd gekoppeld aan een elektromotor. Sinds 2024 is dat nog de enige beschikbare aandrijving.
Wie een compacte auto zoekt, kijkt altijd naar de Suzuki Swift. Het Japanse model is haast de belichaming van wat men zoekt in een compacte auto. Het is een lichte auto waardoor de vaste lasten van de wegenbelasting laag zijn. De motoren zijn zuinig waardoor brandstofkosten ook behapbaar blijven. En het is een betrouwbare auto die bovendien over prima rijeigenschappen beschikt. Qua zitruimte doet de Swift het netjes, maar het blijft passen en meten. Daarbij is de bagageruimte beperkt, maar voor een tweede auto is dat doorgaans geen breekpunt.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan CVT automaten van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 11, gesorteerd op basis van populariteit.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 11 september 2025