De doorgewinterde wintersporter weet het al lang, maar rijden in de sneeuw vergt een andere benadering dan je gewend bent. Met een handgeschakelde versnellingsbak heb je zelf veel invloed, maar hoe gaat dat met een automaat? In Nederland is het grootste deel van de verkochte auto’s inmiddels een automaat. Dat rijdt een stuk comfortabeler en bespaart in veel gevallen ook brandstof. Toch zijn er een aantal zaken waar je op moet letten als de wegen zijn ondergesneeuwd, in Nederland of op wintersport. We nemen je mee met een aantal aandachtspunten en geven je tips.
In de sneeuw zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je in een automaat rijdt. Waar je de koppeling normaal zou gebruiken voor het doseren van het gas, kan dat met een automaat niet. Gebruik ook niet de neutraalstand hiervoor, je wil de controle houden over de aandrijving. Daarnaast reageert een automaat sneller op het gaspedaal waardoor wielspin sneller voorkomt. Wegrijden in een hogere versnelling voorkomt wielspin. Daarnaast is afremmen op de motor beter dan de remmen te gebruiken. Gebruik de mogelijkheid om handmatig te schakelen bij het wegrijden en afremmen.
Het ligt erg voor de hand, maar rijden in de sneeuw vraagt om een andere benadering dan je gewend bent. Kies je voor een auto met een automaat, dan zijn er een aantal dingen waarop je moet letten omdat dit anders is dan je gewend bent van een handbak. Hieronder vind je een aantal tips voor het rijden in de sneeuw met een automaat. En een paar algemene tips die voor alle auto’s van toepassing zijn.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 augustus 2025