In het verleden stond de automaat bekend als weinig zuinig, maar dat is inmiddels achterhaalde informatie. Het is dan ook niet gek dat het aandeel automatische transmissies in verkochte auto’s jaarlijks toeneemt. In de grote zevenzitters is het aandeel zelfs groter dan in alle segmenten bij elkaar. Een deel is ook te verklaren door de nieuwe aandrijvingen die worden geïntroduceerd. Bij hybride rijden regelt een automaat soepel het samenspel tussen de verbrandings- en elektromotor en zorgt zo voor een aanzienlijk lager verbruik en uitstekende rijervaring. En laten we wel wezen, het is een stukje comfort dat we onszelf graag gunnen.
Een zevenpersoons auto kies je voor de ruimte en de flexibiliteit. Je wil immers een groot gezin kunnen verplaatsen of hebt de ruimte nodig voor je bagage op vakantie. Veel moderne automaten zijn ingericht om zich aan te passen aan de belasting. De auto past zich dus naadloos aan de situatie aan. En ben je dan op weg met een volgepakte auto, dan is het fijn om je te kunnen concentreren op de weg. Met de automaat wordt een extra handeling weggenomen en hou je net wat meer aandacht voor het rijden.
Een auto voor zeven personen is per definitie groot. Er moeten zeven personen passen. Veel merken passen modellen aan en bieden een uitvoering voor een derde zitrij in een SUV of een MPV. Het is dan wel schipperen, de derde zitrij neemt natuurlijk de nodige laadruimte in. Een ander punt is dat de zitruimte doorgaans beperkt is op diezelfde rij, een volwassene zal er niet comfortabel zitten. Een andere optie is dan een personenbus, daarin hebben alle inzittenden flink de ruimte en kun je daarnaast ook flink wat bagage kwijt.
Het aanbod aan zevenpersoons auto’s met automaat houdt niet over. Niet alle merken storten zich op deze markt en vaak is de laatste zitrij een optie. Toch zijn er verschillende merken en typen die ik meegenomen heb voor dit lijstje om inzicht te geven in waar het aanbod uit bestaat. Het zijn vooral de populaire SUV’s die we terugzien in de lijst, maar ook een MPV mag niet ontbreken.
De Hyundai Santa Fe is al een aantal jaren terug te vinden op de Nederlandse wegen. Het is de grote broer van de populaire Tucson. Een aantal jaren terug was de Santa Fe alleen te krijgen als diesel, maar inmiddels is dat full-hybrid of plug-inhybride voor in de plaats gekomen. Ondanks dat wordt de Santa Fe al een aantal jaren voorzien van een conventionele automaat met koppelomvormer. De Santa Fe is leverbaar als zevenzitter. Je krijgt dan een derde zitrij in de bagageruimte. Door de verstelbaarheid van de tweede zitrij kun je de achterste rij voorzien van wat extra ruimte.
De Hyundai Santa Fe is het vlaggenschip van het Koreaanse merk, althans in Europa. Standaard wordt de Santa Fe dan ook al rijk uitgerust en voorzien van veel comfort. Omdat het een grote SUV is, moet je geen dynamische auto verwachten. Het rijden is veel meer een comfortabele ervaring. De automaat werkt soepel en schakelt geruisloos door de versnellingen heen, wat het rijcomfort verhoogt. De zevenpersoons uitvoering heeft een neerklapbare derde zitrij die vooral geschikt is voor kinderen of kleinere volwassenen. Ideaal voor wie incidenteel met zeven personen op pad gaat.
Sinds 2017 heeft Volkswagen een zevenpersoons versie van de Tiguan, de Tiguan Allspace. De Tiguan Allspace is een SUV die optioneel over een derde zitrij beschikt. Ten opzichte van de Tiguan is de Allspace een stukje langer om zo de ruimte te maken voor de derde zitrij. Overigens is er ook bij deze zitrij geen oceaan aan ruimte, maar kinderen kunnen er redelijk goed zitten. De Tiguan Allspace beschikt over de automaat met dubbele koppeling, door Volkswagen de DSG genaamd. Deze doet zijn werk zonder al te veel op te vallen. De DSG voelt op lagere snelheid soms wat schokkerig.
De Tiguan Allspace is de extra lange en extra ruime versie van de Tiguan. Een flinke SUV met een behoorlijke hoeveelheid ruimte. De derde zitrij biedt ruimte voor nog eens twee kinderen of volwassenen die iets wat kleiner zijn dan gemiddeld. Omdat je daarmee bagageruimte inlevert is dat een optie voor wie niet structureel met zeven personen onderweg moet. Verder doet de Tiguan Allspace alles wat je ervan verwacht bij een Volkswagen. Comfortabel rijgedrag met de zeventraps DSG die onopvallend door de versnellingen gaat.
Skoda vernoemt de Kodiaq naar de Kodiakbeer en het is ook een beer van een auto. Hoewel het model al even op de markt is, is deze sinds 2017 ook als zevenzitter te krijgen. De basis van deze Kodiaq is dezelfde als die van de Tiguan Allspace. Toch weet Skoda er een eigen draai aan te geven en de ruimte optimaal te gebruiken, of in ieder geval vol te stoppen met handigheidjes. De techniek is ook die van het moederbedrijf en dus gebruikt Skoda de comfortabel schakelende DSG, voor de wat oudere 1.4 TSI is dat een zestraps versie.
De Kodiaq deelt techniek en platform met de Volkswagen Tiguan Allspace, maar Skoda dipt de SUV in een eigen sausje. Het is evengoed een ruime SUV die de optie heeft van een derde zitrij. Comfort is het sleutelwoord bij de Kodiaq, zowel in rijgedrag als aan boord. De SUV stuurt prima en werkt oneffenheden goed weg. De automaat werkt naadloos met de aandrijving, en is veelal onopvallend aanwezig. Qua ruimte zit je in de Kodiaq ook wel goed. De lange medemens zit voor- en achterin prima. De derde zitrij is meer gericht op de laatste toevoegingen aan het gezin.
Lees hier meer over de Skoda Kodiaq.
Opnieuw een SUV, deze keer een Peugeot 5008. Overigens was het eerst een MPV die ook als zevenzitter beschikbaar was, maar in 2017 is de 5008 getransformeerd tot de ruime SUV die het nu is. Net als met de andere keuzes is deze optioneel leverbaar met een derde zitrij. Het verschil is dat deze meer ruimte biedt. Ja, het is krap, maar een gemiddelde volwassene kan er zitten. In 2024 kreeg de 5008 een facelift en nieuwe aandrijving, elektrisch of hybride. Voor die tijd was de 5008 uitgerust met een 1,2- of een 1,6-liter benzinemotor.
De Peugeot 5008 is een ruimtelijke SUV die de optie heeft om 7 personen te herbergen. Die derde zitrij is niet ruim, maar toch kan een gemiddelde volwassen persoon er plaatsnemen. Daarnaast is de vormgeving van de Peugeot gewoon goed. Een stoer ogende SUV en een mooi vormgegeven interieur. Bovendien kun je stoelen uit de auto halen als je die niet gebruikt, wat het praktisch gebruik wel naar een nieuw niveau tilt. Het rijgedrag hangt tussen comfortabel en sportief in, wat past bij het rijden op de Franse snelwegen. Ook in Nederland kun je er goed mee uit de voeten.
Bekijk hier een vergelijking van de reviews over de Peugeot 5008.
De Dacia Jogger kennen we nog niet zo lang. Het is ook de enige MPV in dit rijtje, maar je kunt het ook een stationwagon noemen. Kies je voor een automaat, dan is het de hybride uitvoering van de Jogger. De automaat is een variatie op de gerobotiseerde handbak die Renault speciaal heeft ontwikkeld voor hybride aandrijflijnen. De Jogger blinkt uit in ruimte, want de optionele derde zitrij biedt voldoende ruimte om volwassen personen te herbergen zonder veel moeite. Diezelfde zitrij neemt wel een flinke hap uit de bagageruimte, dus voor lange trips met veel bagage is het geen optie.
Voor wie een auto met zeven zitplaatsen zoekt is de Dacia Jogger een serieuze overweging waard. De ruimte die de auto biedt is riant, ook op de derde zitrij. Daarbij maakt Dacia gebruik van doorgaans beproefde techniek van moederconcern Renault. Dus niet het nieuwste van het nieuwste, maar de kinderziektes zijn er wel uit. Dat geldt ook voor het interieur, dat is doeltreffend en toereikend. Dus een overdaad aan luxe zul je niet ervaren, maar wat er is doet wat het moet doen. En dat voor een prijs die de meeste zevenzitters niet hebben.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod van zevenpersoons automaat occasions van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 15, gesorteerd op basis van populariteit.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 17 juli 2025