Het aandeel auto’s met automaat neemt ieder jaar toe. Fabrikanten kiezen hiervoor omdat het beter werkt met de verschillende aandrijvingen, en omdat automaten steeds zuiniger worden ten opzichte van een handbak. Ook comfort is een belangrijke factor, zeker in lastige omstandigheden zoals in de stad, in de file of in de bergen. Dat laatste vraagt overigens wel om een specifieke benadering. Gelukkig krijgen moderne automaten steeds vaker een speciale functie voor rijden in heuvel- of bergachtig landschap. In dit artikel gaan we verder in op rijden met een automaat in de bergen.
Wie weleens bergop heeft gereden weet dat je beter kunt kiezen voor een lagere versnelling. Dat geeft je controle en je motor hoeft minder hard te werken. Dat is niet anders bij een automaat. Daarom is het goed om te kiezen voor de handmatige modus. Zo bepaal je zelf de versnelling en het toerental waarmee je de bergen bedwingt. Een goede regel is dat de auto makkelijk moet kunnen versnellen. Kost dat te veel moeite? Schakel dan terug. Bergaf wil je ook gebruik maken van de handmatige modus, en gebruik óók dan een lage versnelling zodat je afremt op de motor.
Weet je dat je binnenkort in de bergen gaat rijden? Wees dan voorbereid met een aantal tips.
Rijden in de bergen vraagt een andere benadering, en dus is niet iedere auto of automaat geschikt. Je wil voldoende trekkracht hebben om soepel de berg op te komen, zelf de controle kunnen nemen om de gewenste versnelling te kiezen of je wil de juiste ondersteuning van jouw automaat die het werk voor je doet. Onderstaand is een overzicht van de vijf beste auto’s die beschikken over voldoende trekkracht voor de bergen en bovendien beschikbaar zijn met een automaat die jou de controle geeft indien nodig, of is voorzien van een bergop of bergaf functie.
Mazda hanteert een filosofie die je steeds minder tegenkomt. Waar steeds vaker gegrepen wordt naar kleine motoren met turbo’s voor extra vermogen, legt de Japanse fabrikant grotere atmosferische motoren onder de motorkap. Toch zie je dat niet terug in de verbruikscijfers, die doorgaans netjes zijn voor een auto van dit formaat. Op gebied van rijplezier levert deze Mazda ook, het goede onderstel zorgt voor veel dynamisch rijplezier. Daar zit meteen ook het kleine pijnpunt van de CX-5, want bij dynamisch rijden kan de automaat lui overkomen. De gemiddelde bestuurder heeft daar geen last van. De conventionele automaat doet dan geruisloos zijn werk.
De Mazda CX-5 heeft een conventionele automaat met koppelomvormer die op de vlakke Nederlandse wegen zeer comfortabel is. Zeker in combinatie met de atmosferische motor is dat een soepele rijervaring. De functie om zelf te schakelen werkt erg goed in de bergen, zo zorg je ervoor dat je lagere versnellingen rijdt en de motor niet overbelast raakt. Wil je toch met de automaat de bergen bedwingen, zet ‘m dan in de sportstand. Op die manier blijft de automaat langer in een versnelling voordat -ie doorschakelt naar de volgende versnelling. Genoeg manieren om controle te hebben in de bergen dus.
Lees reviews van de Mazda CX-5 om uit te vinden wat de experts erover te zeggen hebben.
Subaru kiest zijn eigen weg en heeft daarmee een trouwe schare fans. De Subaru Forester wordt, net als andere modellen van het merk, altijd geleverd met vierwielaandrijving. Dat is niet voor de bühne, het is functioneel omdat de Forester daarmee zeer geschikt is om van de gebaande paden te gaan. De Forester is bovendien uitgerust met een boxermotor. Deze motor wordt horizontaal geplaatst, waardoor het zwaartepunt lager ligt. Om het off-road karakter verder te onderstrepen is de Forester voorzien van meer bodemvrijheid. Ook dit is functioneel natuurlijk.
De Subaru Forester is gemaakt voor omstandigheden die we in Nederland niet dagelijks tegenkomen, zoals de bergen. De 2,0-liter boxermotor beschikt over voldoende trekkracht om de bergen te bedwingen. De vierwielaandrijving geeft extra controle en de CVT past zich automatisch aan op de omstandigheden om bergop het juiste toerental te gebruiken. Mocht je toch zelf de controle willen, dan heb je paddle shifters om zelf een andere ‘versnelling’ te kiezen. In de praktijk betekent dit, dat je aangeeft een ander toerental te willen gebruiken. Ideaal voor de bergen dus.
Als je de BMW X3 de kleine broer noemt van de X5, dan doe je ‘m een beetje tekort. Het is dan wel een SUV met wat kleinere afmetingen, maar qua binnenruimte doet hij niet voor de X5 onder. De X3 is een compacte SUV die luxe en praktische bruikbaarheid combineert in een pakket dat vooral heel dynamisch is. De achttraps conventionele automaat is afkomstig van ZF en werkt zeer soepel samen met alle leverbare motoren.
Ook in de bergen komt de BMW X3 zeer goed mee. Vooral de uitvoeringen met xDrive doen het hier goed. De xDrive staat voor permanente vierwielaandrijving die het koppel verdeelt over de voor- en achteras. Daarbij wordt rekening gehouden met gewichtsbelasting en rij-omstandigheden. Inmiddels wordt de X3 ook uitgerust met Hill Start Assist en Hill Descent Control, functies die je heuvel op en af ondersteunen. Oudere modellen kunnen beschikken over Acceleration Assist, een assistent die een vergelijkbare functie heeft. Met al die assistenten heb je het waarschijnlijk niet nodig, maar handmatig schakelen is ook mogelijk.
Wil je alles weten over de BMW X3? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen in één overzicht.
In 1996 werd de naam Octavia nieuw leven ingeblazen. Onder de vleugels van Volkswagen werd het model van Skoda gezet op het platform van de Golf. De Skoda Octavia is een ideale gezinsauto omdat hij bijzonder veel ruimte biedt. Zeker de Octavia Combi blinkt hierin uit. Dit is dan ook de meest verkochte uitvoering van het model. En, inmiddels is de Octavia uitgegroeid tot het populairste model van het Tsjechische merk. De techniek in de Skoda komt van Volkswagen, dus ook de automaat met dubbele koppeling. Deze wordt gezien als een soepele automaat die doorgaans onopvallend zijn werk doet.
De Skoda Octavia is een ideale auto voor het gezin. Zeker de populaire Combi beschikt over een zee aan bagageruimte en passagiers zitten comfortabel achterin. De techniek van Volkswagen is doorgaans betrouwbaar en doet zijn werk zonder op te vallen. De DSG is bovendien erg prettig in de bergen. Omdat er altijd een versnelling direct klaar staat door de dubbele koppeling, schakel je razendsnel terug als de motor te hard moet werken. Daarvoor gebruik je de schakelflippers chter het stuur die je de optie geven om het over te nemen als de omstandigheden daarom vragen.
Wil je meer weten over de Skoda Octavia? Ontdek hier alle generaties en uitvoering.
De Toyota RAV4 is een van de modellen waarmee de SUV-trend in Nederland is begonnen. Inmiddels is de RAV4 uitgegroeid tot een modern vormgegeven model in plaats van de typische SUV-styling. Ook het interieur is een paar keer flink onder handen genomen. Per generatie nam de ruimte toe en de RAV4 is daarmee uitgegroeid tot een comfortabele reisauto. Zoals te verwachten is de RAV4 ook als zuinige hybride te krijgen, dat is in de bergen extra handig. Het afremmen op de motor betekent extra energie regenereren en bergop levert de elektromotor extra koppel.
Zoals gezegd is de hybride aandrijving in de bergen erg handig. Het extra koppel maakt het bergop rijden eenvoudiger, zeker als je de RAV4 met vierwielaandrijving bestuurt. Maar ook de voorwielaangedreven RAV4 komt menig heuvel op. Ga je naar beneden, dan is het slim om de hoogste regeneratiestand te kiezen om af te remmen op de elektromotor en zo extra energie terug te winnen. De CVT bedient de aandrijving soepel en kiest de juiste toeren die nodig zijn. Mocht je toch willen ingrijpen, dan kan dat met de paddle shifter achter het stuur.
Benieuwd naar de Toyota RAV4 door de jaren heen? Lees dit uitgebreide artikel met alle details.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan automaat auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 15, gesorteerd op basis van populariteit.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 augustus 2025