Voor velen is het de ultieme vorm van vrijheid, met de caravan op pad. Menig eigenaar van een caravan weet ook dat het rijden met een caravan een andere benadering vraagt dan wanneer je om een boodschapje gaat. Inmiddels is het grootste deel van de verkochte auto’s voorzien van een automaat. Als je dus op zoek gaat naar een nieuwe auto die ook de caravan moet trekken, is het goed te weten wat er anders is in het rijden met de sleurhut. Let daarbij ook op welke automaat een auto heeft. Want de ene automaat is de andere niet!
Als je een caravan trekt wil je niet dat de motor te zwaar belast wordt. Het is daarom goed om wat meer toeren te maken dan gebruikelijk. Veel automaten houden rekening met de belasting en zullen daarom het schakelmoment aanpassen door het extra gewicht. Als je merkt dat de motor toch te weinig toeren maakt, schakel dan de sportstand in (als je die hebt). Daarmee dwing je de auto later te schakelen. Heb je geen sportstand, dan kun je de handmatige stand gebruiken om zelf te schakelen en zo pas door of terug te schakelen op het geschikte moment.
Net als altijd let je bij het rijden met een caravan op het maximale trekgewicht, dat is bij een automaat niet anders. Het liefst blijf je hier net iets onder om de belasting nog wat meer te beperken. Verder doe je er goed aan om te controleren of de automaat een handmatige functie of sportstand heeft. Zo kun je ingrijpen als de motor te zwaar belast wordt. Dat kan heuvel op of af nog weleens het geval zijn. Als je merkt dat de automaat veelvuldig schakelt tussen versnellingen, neem het dan ook over van de transmissie om oververhitting te voorkomen.
Een automaat is zeer geschikt om een caravan te trekken. Het maakt het wegrijden eenvoudiger en brengt een extra stuk comfort onderweg. De meest geschikte automaten zijn de conventionele automaat met koppelomvormer, de CVT en ook de DCT in veel gevallen. Deze komen ook het meest voor in de geschikte auto’s. Hieronder vind je een overzicht van de 5 beste auto’s die zeer geschikt zijn om een caravan te trekken. Deze modellen kunnen allemaal minimaal 1.500 kg trekken: het gemiddelde gewicht van een caravan.
Waar andere merken kleinere motoren uitrusten met een turbo voor meer vermogen en efficiëntie, kiest Mazda juist voor grotere atmosferische motoren. Ondanks dat zien we de verbruikscijfers niet wezenlijk toenemen. Het levert auto’s op die doorspekt zijn van rijplezier omdat de Japanse fabrikant de motoren combineert met een goed onderstel. Om de verbruikscijfers laag te houden is de automaat niet ingesteld op sportief rijden, en dat wringt een beetje met de aandrijving en het onderstel. De gemiddelde rijder zal hier echter geen last van hebben, voor die bestuurder doet de conventionele automaat zijn werk geruisloos.
De atmosferische motor van Mazda kan caravans tot 1.800 kg trekken. Dat is meer dan genoeg voor een gemiddelde caravan. De conventionele automaat in de CX-5 komt van ZF. Deze staat bekend als zeer soepel en dus doet deze zijn werk geruisloos en onopvallend. Voor het trekken van de caravan is deze dan ook zeer geschikt. Je kunt de automaat handmatig bedienen als de motor te hard moet werken, maar je kunt ook kiezen voor de sportstand. Zo blijft de motor langer meer toeren draaien, precies wat je nodig hebt bij het rijden met een caravan.
Meer weten over de Mazda CX-5? Lees hier de reviews van experts.
De Kia Sportage is een SUV die al vroeg meedraaide. Inmiddels is de Sportage uitgegroeid van een werkpaard naar een stijlvol vormgegeven SUV met hybride aandrijving. Ook het interieur heeft zich ontwikkeld en wordt gezien als ruim, comfortabel met een moderne uitstraling. De Sportage scoort punten in praktisch gemak en beschikt over prima rijeigenschappen, iets wat in het segment geen garantie is. Kia scoort altijd goed op betrouwbaarheid, en ook de Sportage doet hieraan mee. Dat het wel goed zit wordt onderschreven door de lange garantie van het merk.
Kia heeft met de Sportage een zeer complete SUV neergezet. Veel ruimte, praktisch gebruiksgemak en comfortabele aandrijving. Een zeer geschikte reisauto dus. De kleinere motoren lenen zich minder goed om een caravan te trekken, maar de 2,0-liter motoren zijn doorgaans geschikt om tot 1.600 kg te trekken. Daarbij werkt de automaat erg prettig met de motor samen. Ook deze automaat kan handmatig bediend worden en heeft een sportstand om ervoor te zorgen dat de motor niet overbelast raakt. Bovendien biedt de Sportage voldoende voor de bagage van een gemiddeld gezin, ideaal voor de vakantie dus.
Lees reviews van de Kia Sportage (2016-2022) om uit te vinden wat de experts erover te zeggen hebben.
Een praktische en comfortabele, compacte SUV. Zo wordt de Volkswagen Tiguan doorgaans omschreven. Onder de motorkap en in het rijgedrag is het typisch Volkswagen, degelijk en betrouwbaar. Onderweg is het bovendien lekker stil rijden, en met de automaat dubbele koppeling, door Volkswagen tot DSG gedoopt, gaat het schakelen over het algemeen soepel. Van binnen is het interieur praktisch en ruim met voldoende ruimte voor een gemiddeld gezin en de bagage. De Tiguan doet veel goed zonder extremen, een uitstekende keuze voor wie een auto zoekt die onopvallend zijn werk blijft doen.
De Volkswagen Tiguan is een goede keuze voor wie een Caravan wenst te trekken. Let op, kies dan wel de uitvoering met minimaal 150 pk, de 1.4 TSI kan anders net wat tekortkomen. Heb je de juiste keuze gemaakt, dan trekt de Tiguan maximaal 1.800 kg. De DSG van Volkswagen is een prima automaat die soepel samenwerkt met de aandrijving. Op lage snelheden kan deze soms wat schokkerig schakelen, maar onderweg ervaar je souplesse. De dubbele koppeling maakt het handmatig schakelen ook lekker snel, want er ligt altijd een geschikte versnelling voor je klaar.
Wil je alles weten over de Volkswagen Tiguan? Lees hier alles over de generaties, uitvoeringen en prijzen.
De Opel Insignia is een goed voorbeeld van een veelzijdige en comfortabele reisauto. Inzittenden hebben voldoende ruimte om goed te zitten en ook voor bagage is voldoende plek. Het interieur is netjes afgewerkt waarbij prima materialen zijn gebruikt. Puntje van aandacht is het infotainmentsysteem. Dat biedt de juiste connectiviteit, maar kan wel wat sneller werken. Rijden in de Insignia is comfortabel, zeker op de snelweg komt het model goed tot zijn recht. Op oneffenheden of in de bocht kan de vering wat zacht aanvoelen, maar echt oncomfortabel wordt het niet.
De Opel Insignia leent zich prima om een caravan te trekken. De 1.6 turbo trekt maximaal 1.700 kg en dat is genoeg voor de meeste caravaneigenaren. Wil je meer, kies dan de 2,0-liter benzine of diesel. De Insignia is vooral een comfortabele reisauto met veel zitcomfort voor- en achterin, en dat is wat je wil als je met de caravan op pad gaat: comfort. De automaat past ook prima bij de Insignia. Schakelen gaat soepel en comfortabel en past bij het karakter van de auto. Voor sportieve rijders zal de automaat net te langzaam zijn.
Subaru is een beetje een vreemde eend in de bijt: de fabrikant rust alle auto’s standaard uit met vierwielaandrijving. Je kunt je afvragen wat je eraan hebt, maar het is een luxe als je met de caravan op pad gaat. De Subaru Forester is bovendien voorzien van een horizontaal geplaatste boxermotor. Hierdoor ligt het zwaartepunt van de Forester laag. Dit is gunstig voor de wegligging die, ondanks de hogere bodemvrijheid, behoorlijk goed is. Het interieur van de Forester is ruim en robuust. Het is wellicht niet het meest moderne interieur, maar het biedt voldoende comfort voor een gemiddelde vakantie.
Subaru levert de Forester de laatste jaren als hybride auto. Daarin wordt een 2,0-liter benzinemotor gecombineerd met een elektromotor. Daarvóór kreeg je bij de Forester alleen de boxermotor. In alle uitvoeringen is het model zeer geschikt om gewichten tot in ieder geval 1.800 kg te trekken, soms zelfs meer. Voldoende voor de gemiddelde caravan. Daarbij is de Forester uitgerust met vierwielaandrijving voor extra tractie en heeft deze een CVT die handmatig bediend kan worden. Ook al heeft een CVT geen traditionele versnellingen, net als bijvoorbeeld een scooter. Wel kun je handmatig bepalen dat er meer toeren worden gemaakt indien nodig.
Bekijk hier het aanbod van de Subaru Forester met automaat.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan automaat auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 17, gesorteerd op basis van populariteit.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 augustus 2025