De automatische versnellingsbak neemt een steeds groter aandeel in het Nederlandse wagenpark. Het aandeel is van 19% in 2010 naar 58% in 2020 gestegen en dat percentage neemt nog steeds toe. Is het dan tijd om over te stappen naar een auto met automaat? Of kun je beter bij de vertrouwde handbak blijven? We leggen de verschillen, werking en voor- en nadelen van beide transmissies uit.
Het verschil tussen automaat en handgeschakeld is op het eerste gezicht vrij simpel: bij de één moet je zelf schakelen en koppelen, terwijl de ander dat allemaal voor je doet. Er is echter een minder bekende derde categorie: de semi-automaat. We leggen de belangrijkste verschillen even uit.
Bijna iedereen heeft leren rijden met de traditionele handgeschakelde versnellingsbak. Hierbij moet je zelf koppelen en schakelen. De timing van die verschillende handelingen is belangrijk, zeker als je soepel en comfortabel onderweg wil zijn. Bij sportief rijden komen nog meer trucjes kijken. Rijden met een handbak vereist dus een bepaalde mate van vaardigheid en concentratie. Je hebt alle controle, maar in de file of druk stadsverkeer is het hard werken. Door de relatief eenvoudige techniek vallen de onderhoudskosten vaak mee. Wel kan het voorkomen dat de koppeling versleten is, wat – afhankelijk van de auto – een arbeidsintensief klusje kan zijn.
De traditionele automaat is er om je volledig te ontzorgen. De techniek en werkwijze is compleet anders, waardoor er bijvoorbeeld geen sprake meer is van een traditionele koppeling. Je hoeft de auto alleen maar in ‘Drive’ te zetten, en de automaat doet de rest. Zo kun je ontspannen op weg en kun je meer aandacht op de weg vestigen. Dat zorgt voor meer rust, comfort en veiligheid. De traditionele automaat is technisch complex en daardoor relatief duur in aanschaf en onderhoud. Zo moet de olie veel vaker ververst worden dan bij een handbak en komen (vaak kostbare) storingen voor.
Zoals de term doet vermoeden zit de semi-automaat er een beetje tussenin. Meestal gaat het om een handbak die ‘gerobotiseerd’ is. De versnellingsbak is hetzelfde, maar wordt met behulp van kleine elektromotoren en computers bediend door een ‘robot’. Bij sommige varianten gaat alleen de koppeling automatisch. Een semi-automaat werkt minder soepel dan een ‘echte’ automaat, zeker op lage snelheden. Omdat de ‘robot’ moet gissen naar wat je wil doen reageert de auto traag en schokkerig. Die ruwe werking zorgt voor slijtage aan de bedieningsonderdelen en de koppeling, zeker bij regelmatig stadsverkeer. Dat kan dure reparaties opleveren.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod van automaat occasions van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 10, gesorteerd op basis van populariteit.
Ook hebben we voor jou de meest gezochte schakel auto’s op Gaspedaal.nl voor jou op een rijtje gezet:
Hoewel de keuze regelmatig al voor je wordt gemaakt omdat een auto alleen nog als automaat leverbaar is, zijn er toch redenen om ervoor te kiezen zelf te schakelen. Je bent actief betrokken bij het autorijden en dat geeft een gevoel van controle en betrokkenheid. Het is een pure vorm van autorijden volgens sommigen. Een automaat past juist beter bij iemand die comfort zoekt. De auto doet het werk voor je, en inmiddels ook zuiniger dan je zelf zou kunnen. En een kleine tip voor de sportieve rijder, de automaat schakelt steeds sneller. Ook sneller dan menig bestuurder zelf kan.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 juli 2025