Verbruik kan een bepalende factor zijn als je een auto gaat kopen. Niemand zit immers te wachten op hoge brandstofkosten. Het leven is al duur genoeg. In dit artikel vind je een overzicht van de zuinigste SUV’s. Om een zo compleet mogelijke lijst te maken, maken we onderscheid tussen benzine, hybride en diesel. Let op: alle cijfers zijn gebaseerd op de WLTP-cyclus, de huidige meetmethode om het verbruik van auto’s zo realistisch mogelijk aan te duiden.
Benzineauto’s zijn over het algemeen iets minder zuinig dan hybride- en dieselauto’s. Toch zijn er genoeg auto’s met een compacte, zuinige benzinemotor te vinden. Sommige modellen verbruiken minder dan 5 liter per 100 kilometer (1 op 20). Dankzij de opkomst van compacte crossovers en SUV’s zien we zulke zuinige motoren ook steeds vaker in hoogpotige auto’s. Zo heb je het gemak van een kleine auto, een laag verbruik en profiteer je van een hoge instap, goed overzicht, meer binnenruimte en lage kosten.
Het zijn de elektrische auto’s die tegenwoordig alle aandacht krijgen, maar als je geen interesse hebt in zo’n hybride of EV dan is een betaalbare benzineauto een uitstekende keuze. Zoek je specifiek naar zuinige crossovers en SUV’s, dan vind je hier een aantal interessante opties. De genoemde modellen hebben niet alleen een laag verbruik, maar ook allerlei andere aantrekkelijke eigenschappen en worden door critici goed beoordeeld. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de gebruiksvriendelijkheid en binnenruimte of stijl en kwaliteit. Onze expert Harry Verolme heeft de meest zuinige benzine SUV’s op een rijtje gezet.
De Nissan Juke is qua design misschien niet ieder zijn smaak, maar voorkeuren daargelaten kun je niet ontkennen dat het een fatsoenlijke auto is. Hij wordt al jaren goed gewaardeerd door critici. Dat er vanwege de crossover-rage steeds meer alternatieven voor de Juke op de markt zijn en hij inmiddels wat wordt overschaduwd, neemt niet weg dat de joviale Nissan op bepaalde vlakken uitblinkt. Het verbruik is daarvan een voorbeeld: de tweede generatie is verkrijgbaar met een zuinige driecilinder, goed voor 114 pk, die 1 op 16,9 haalt. Het faceliftmodel (2024+) scherpt dit aan tot 1 op 17,2.
De Nissan Juke is een prima keuze als je een karaktervolle, zuinige crossover op benzine wilt kopen. Met zijn bijzondere looks is het een maak-of-kraakgeval, maar als je het design mooi vindt, kan dat alleen al een goede reden zijn om voor deze zuinige crossover te kiezen. Inmiddels zijn er aantrekkelijke concurrenten op de markt, maar met zijn gebruiksvriendelijke interieur, ruime kofferbak en nette uitrusting is de Juke wel degelijk meer dan alleen een visuele smaakmaker. Hoewel de zuinige 114 pk sterke uitvoering niet bepaald de snelste is, is het juist deze versie die door menig expert wordt aangeraden.
De Nissan Juke kan op goede waarderingen rekenen van de pers. Lees hier reviews van de Nissan Juke om uit te vinden wat erover wordt gezegd.
De Peugeot 2008 is in principe een soort hogere, ruimere versie van de 208 hatchback. Het design is er ook duidelijk door geïnspireerd. Herkenbare details, zoals de bekende slagtanden en de scherpe maar modieuze lijnen, maken deze crossover erg aantrekkelijk. Het interieur is ook geslaagd. Althans, als je fan bent van de futuristische i-Cockpit, waarbij het stuur en dashboard op een bijzondere wijze zijn gepositioneerd om een unieke zitpositie te bieden. Het instapmodel van de Peugeot 2008 heeft een zeer zuinige 1.2-liter benzinemotor met 100 pk, die 1 op 18,5 haalt. Daarmee is het een van de zuinigste crossovers.
De Peugeot 2008 is een SUV die je niet alleen met je portemonnee koopt, maar ook met je hoofd. Zijn aantrekkelijke design laat je hart sneller kloppen en je kunt hem aanschaffen in de wetenschap dat je geen vermogen aan brandstof hoeft uit te geven. Het 100 pk sterke instapmodel is op papier de zuinigste variant, maar de uitvoering met 130 pk is pittiger en haalt 1 op 18,2. Bovendien verbruikt deze versie op hoge snelheid minder brandstof. Tenslotte is het rijgedrag van de 2008 lekker scherp, waardoor deze vermakelijk is in de bochten.
De Seat Arona is de zuinigste crossover met een benzinemotor. Wie het instapmodel van de Arona uitkiest, krijgt een 1.0 TSI driecilinder benzinemotor die goed is voor 95 pk. Deze krachtbron heeft een zeer laag verbruik van slechts 1 op 18,9. Een krachtiger variant van diezelfde motor met 110 pk heeft een verbruik van 1 op 16,9. Belangrijk verschil tussen beide uitvoeringen is dat de 95 pk sterke variant een handgeschakelde vijfbak heeft, terwijl die van 110 pk zes versnellingen heeft – of een zeventrapsautomaat. De Arona rijdt scherp, is goed uitgerust en heeft voldoende binnenruimte.
De Seat Arona is een sterke keuze als je een zuinige crossover wilt kopen. De Arona heeft namelijk veel gemeen met twee andere crossovers van de Volkswagen Group, te weten de Skoda Kamiq en Volkswagen T-Cross. Met de techniek en betrouwbaarheid zit het dus wel snor. Het interieur heeft veel weg van de Seat Ibiza, waarop de Arona ook is gebaseerd. Het is dus een vertrouwd mengelmoesje van VW-producten en dat resulteert in gewoonweg een erg fijne, degelijke auto. Reken daarbij zijn prettige besturing, goede binnenruimte en aantrekkelijke stijl en je hebt een uitstekende allrounder.
De Seat Arona scoort goed in de pers. Lees reviews van de Seat Arona om te lezen wat men ervan vindt.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan zuinige benzine SUV-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 20, gesorteerd op basis van populariteit.
Hybride auto’s gebruiken elektrische systemen om het brandstofverbruik en de uitstoot te verminderen. De exacte techniek kan per merk en model verschillen, maar onder de streep zijn hybride auto’s (en daarmee SUV’s) zuiniger in vergelijking met benzine- en dieselauto’s. Het zijn met name de plug-inhybride modellen die de aandacht trekken met hun verbluffende fabrieksopgaven, maar je moet dan wel regelmatig en voortdurend gebruikmaken van de optie om volledig elektrisch te rijden. Stekkerloze hybride SUV’s regelen het zelf op basis van bijvoorbeeld de snelheid en de rijmodus en zijn in de praktijk ook erg zuinig.
De populaire categorie van crossovers en SUV’s heeft geen gebrek aan hybride mogelijkheden. De meeste hybride SUV’s zijn al vrij zuinig, maar welke nu de zuinigste SUV is, dat kan lastig uit te vinden zijn. De fabrieksopgaven bij hybride auto’s zijn namelijk niet altijd een goede indicatie. Dit is voornamelijk een probleem bij plug-inhybride modellen en heeft te maken met de volledig elektrische actieradius. Daarom is ook rekening gehouden met het verbruik in de echte wereld. Met dit alles in het achterhoofd heeft onze expert Harry Verolme de beste zuinige hybride SUV’s op een rijtje gezet.
Het is geen wonder dat de Kia Niro keer op keer tot een van de populairste auto’s van Nederland behoort. De Niro, waarvan in 2022 de tweede generatie verscheen, is veelzijdig. Hij is verkrijgbaar als stekkerloze hybride, plug-inhybride en er is ook een volledig elektrische variant. De beide hybrides hebben een 1.6 GDI-benzinemotor in de aandrijflijn en produceren respectievelijk 141 en 183 pk. De stekkerloze hybride is met 1 op 20,4 al zuinig, maar de plug-invariant gaat daar met 1 op 125 ruimschoots overheen. Je moet dan wel optimaal gebruik maken van de elektrische actieradius van 65 kilometer.
De Kia Niro is bijna onvermijdelijk als je op zoek gaat naar een hybride SUV. Hij is immers met of zonder stekker verkrijgbaar en beide varianten zullen verschillende doelgroepen aanspreken. Ze zijn allebei zuinig, modern ingericht, praktisch, ruim en hebben een scherp prijskaartje. Bovendien zijn zowel de bouwkwaliteit als de betrouwbaarheid top en profiteer je van een lange fabrieksgarantie van 7 jaar. Zelfs als opladen in jouw situatie niet praktisch is, zou de Kia Niro dus in je plaatje kunnen passen. Als je een oerdegelijke, zuinige hybride met hoge instap wil kopen, is deze het overwegen waard.
De Kia Niro is een hit bij het publiek en de critici. Lees hier reviews van de Kia Niro om te ontdekken waarom de auto zo’n succes is.
Bij de tweede generatie van de Renault Captur wordt de populaire compacte crossover voor het eerst aangeboden als hybride. Men kan kiezen uit een stekkerloze variant en een plug-inhybride versie, al is laatstgenoemde uit de prijslijsten verdwenen. Na de (zeer geslaagde) facelift van 2024 is de Captur enkel nog verkrijgbaar als Full Hybrid, een zeer efficiënte uitvoering. Volgens de fabrikant is het verbruik 1 op 21,3. De critici beamen dit: als je een zuinige Captur wilt kopen, is dit het pad dat je moet bewandelen. De Captur heeft tevens een scherpe prijs en een stijlvolle, verfijnde uitrusting.
De Renault Captur is een interessante optie als je een stijlvolle, betaalbare hybride wilt kopen die weinig brandstof verbruikt. Het gebeurt niet vaak dat je zo’n combinatie tegenkomt, maar de Captur weet een nette uitstraling te realiseren zonder dat je daarvoor de hoofdprijs hoeft te betalen. Het infotainmentsysteem is makkelijk te bedienen en ziet er gelikt uit, net als de rest van het interieur. De Captur is lekker praktisch en naar behoefte in te richten via de verschuifbare achterbank. Als klap op de vuurpijl is de besturing prettig en intuïtief.
Toyota introduceert in 2021 de Yaris Cross en heeft daarmee opnieuw een winnaar in handen. Hoe kan het ook anders? Het is een compacte, op de Yaris gebaseerde crossover met een zuinige, hybride aandrijflijn die voor een nette prijs aangeschaft kan worden. Sinds de update in 2024 zijn er nog maar twee uitvoeringen beschikbaar, beide hybrides. Ze worden aangedreven door dezelfde 1.5 Hybrid en produceren respectievelijk 115 en 130 pk. Vanzelfsprekend is die eerste de zuinigste van het stel. Sterker, met een fabrieksopgave van 1 op 22,2 is het de zuinigste stekkerloze hybride crossover op de markt.
Je koopt de Toyota Yaris Cross als je een nuchtere, betrouwbare hybride auto zoekt. Het design mag dan iets ongewoon zijn, op alle andere vlakken is de Yaris Cross bescheiden maar zeer bekwaam. Toyota is heer en meester in het maken van kwalitatieve auto’s en wat dat betreft is deze praktische crossover geen uitzondering. De Yaris Cross profiteert van jarenlange expertise op het gebied van hybride techniek en zal zelden problemen vertonen. Als dat niet rustgevend genoeg is, zal de 10 jaar fabrieksgarantie dat voor je oplossen.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan zuinige hybride SUV-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 17, gesorteerd op basis van populariteit.
Diesels zijn in Nederland niet zo populair meer. Hoewel dieselmotoren de laatste jaren veel vooruitgang hebben geboekt in het verminderen van de uitstoot en ook het verbruik verder is verlaagd, zijn er hogere aanschaf- en gebruikskosten gebonden aan dieselauto’s en zijn ouderemodellen niet overal meer welkom. De prijs van een liter diesel is ook niet meer wat het is geweest. Het resultaat is dat verschillende autofabrikanten in Nederland inmiddels geen nieuwe dieseluitvoeringen meer aanbieden van bepaalde modellen. Tweedehands zijn diesels nog wel verkrijgbaar. Hieronder een selectie van recente of huidige diesel SUV’s die goed gewaardeerd worden en zuinig zijn.
Er zijn de laatste jaren heel wat zuinige diesel SUV’s op de markt verschenen. Sommige van deze zuinige SUV’s verbruiken zelfs minder dan 5 liter brandstof per 100 kilometer (1 op 20). Welke van deze diesel SUV’s het beste zijn, is te bepalen aan de hand van verschillende factoren, zoals bouwkwaliteit, luxe, design, gebruiksvriendelijkheid, binnenruimte, comfort, uitrusting en andere zaken. Hieronder vind je een selectie van zuinige diesel SUV’s die volgens ons als beste uit de bus komen.
Het doek is inmiddels gevallen voor de Audi Q2, maar op de tweedehandsmarkt kun je je slag slaan. De luxe compacte crossover was sinds 2022 al niet meer verkrijgbaar met een dieselmotor, maar laat dit nou juist de zuinigste variant zijn. De 30 TDI-uitvoering, aangedreven door een 116 pk sterke viercilinder diesel, is goed voor een verbruik van 1 op 20,6. Dit was tevens de enige versie van de Q2 met een diesel. Je kunt hem in meerdere uitrustingsniveaus krijgen en met een handgeschakelde zesbak of een zeventrapsautomaat. De Q2 is netjes uitgerust en heeft een comfortabele, precieze besturing.
De grote aantrekkingskracht van de Audi Q2 is zijn stijl en luxe. Het is een stoere auto met een aangename uitrusting. Het zijn vooral de duurdere uitvoeringen, zoals de Advanced of sportieve S-Line die verleidelijk zijn en veel extra’s hebben. Over het algemeen heeft de Q2 verder weinig hoge pieken, maar er zijn al helemaal geen diepe dalen. Je hebt weinig te klagen en met een crossover zo aantrekkelijk als deze kan dat genoeg reden zijn om de portemonnee te trekken. In combinatie met die zeer zuinige dieselmotor is dat absoluut een winnende combinatie.
De BMW X2 is inmiddels aan zijn tweede generatie toe, maar voor de zuinigste variant moet je het origineel hebben. De eerste generatie X2 is namelijk geleverd als sDrive16d. Deze voorwielaangedreven SUV heeft een efficiënte, 116 pk sterke dieselmotor die een verbruik van 1 op 20,4 mogelijk maakt. De krachtbron zorgt voor een prettige rijbeleving en heeft verrassend veel pit. De precieze wegligging maakt de X2 voorspelbaar en vermakelijk. De X2 heeft een aantrekkelijk design, maar biedt desondanks voldoende binnenruimte om comfortabel te kunnen zitten. De auto heeft een hoge instap en is praktisch in gebruik.
De BMW X2 is een geschikte keuze als je een luxe, sportieve crossover wilt kopen. Hoewel het een van de betaalbaarste auto’s van BMW is, merk je wel degelijk dat je in een BMW rijdt. De dieselmotor is verfijnd, het interieur is compleet uitgerust en gehuld in kwalitatief hoogwaardige materialen en tenslotte is ook de besturing des BMW’s. Goed, het mag dan geen 3 Serie zijn, maar de rijbeleving is vele malen beter dan bij de meeste concurrerende crossovers. Als de X2 toch niet helemaal je ding is, kun je ook voor de X1 gaan – verkrijgbaar met dezelfde zuinige aandrijflijn.
De Citroën C3 Aircross neemt in 2017 het stokje over van de C3 Picasso en transformeert daarbij van een MPV naar een SUV. De auto behoudt daarmee zijn hoge instap. De C3 Aircross heeft een lieflijk design en een vrolijk, maar tegelijkertijd zeer praktisch interieur. De crossover is erg ruim en heeft een praktische, flexibele stoelindeling waarmee je ruimte kunt creëren waar je dat nodig hebt. De C3 Aircross is van 2017 tot en met 2022 geleverd met een zuinige, 100 pk sterke BlueHDI-dieselmotor met een verbruik van slechts 1 op 21,3 (of 21,7 na de facelift).
De Citroën C3 Aircross is een aantrekkelijke keuze als je met een beperkt budget een zuinige crossover wilt kopen. De BlueHDI-diesel is bijzonder efficiënt en je krijgt relatief veel waar voor je geld. De C3 Aircross is in vergelijking met de andere zuinige dieselauto’s in dit rijtje voordeliger, maar heeft desondanks een prima uitrusting – vooral als je het instapmodel overslaat. Met zijn gezellige design en zeer praktische interieur is het een uitstekende compacte gezinsauto. Toch liever wat anders? Het moederbedrijf Stellantis biedt de zuinige BlueHDI-diesel ook aan in de Citroën C5 Aircross, DS 3 Crossback en Peugeot 2008.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan zuinige diesel SUV-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 22, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 23 december 2024