Een liftback is een carrosserievorm die steeds minder voorkomt. Je moet maar net van het bestaan afweten. Vaak zijn dit soort auto’s namelijk ‘verborgen’ onder de welbekende term ‘hatchback’. Je hebt ongetwijfeld wel eens een liftback gezien. Misschien heb je er zelfs een gehad. Het lijkt net een sedan, maar de vijfde deur/klep aan de achterzijde verklapt dat het wat anders is. In dit artikel leggen we het verschil uit tussen een hatchback en een liftback, waarom hij voor jou interessant kan zijn, en welke liftbacks het beste zijn.
De hatchback is een van de populairste carrosserievormen. Het zijn praktische en gebruiksvriendelijke auto’s: de achterklep is een soort vijfde deur die toegang geeft tot de rest van het interieur. Zo kun je niet alleen makkelijk bij de bagage, maar ook bij de achterbank. Zoals de naam doet vermoeden is de liftback een variant van de hatchback. Het belangrijkste verschil is dat een liftback een aflopende daklijn heeft en veel lijkt op een sedan. Een hatchback is daarentegen kubusvormig. Een liftback is aantrekkelijk als je de stijl van een sedan of coupé verlangt, maar de praktische eigenschappen van een hatchback.
Liftbacks zijn zeldzamer dan normale hatchbacks. De gemiddelde liftback is groter, biedt meer luxe en is meestal ook duurder dan een hatchback, waardoor er gewoonweg minder animo is voor dit soort auto’s. Werp maar eens een blik op de geselecteerde liftbacks in dit rijtje en vergelijk ze met [de beste hatchbacks]; het is een wereld van verschil. Een liftback kan de gepaste keuze zijn als je een luxe, krachtige auto wil kopen die een gezonde balans vindt tussen stijl en gebruiksvriendelijkheid. De meeste moderne liftbacks zijn al goede auto’s, maar de modellen hieronder weten een blijvende indruk achter te laten.

Audi introduceert in 2010 een modieuze spin-off van de Audi A6. Het gaat om de A7 Sportback, die in PR-taal ook wel ‘vierdeurscoupé’ wordt genoemd. Een liftback, dus. De A7 is een zeer luxe en royaal aangeklede limousine met een selectie krachtige benzine- en dieselmotoren en een sublieme wegligging. Over een periode van 13 jaar zijn er twee generaties verschenen, waarvan de laatste tussen 2018-2023 werd geleverd – nu ook als PHEV. De S7 en RS7 zijn de high-performance varianten. Het aanbod van de derde generatie A7 zal er vanwege de introductie van Audi’s nieuwe modelnamenstrategie heel anders uit gaan zien.
Als je overweegt een luxe liftback te kopen is de keuze voor een Audi A7 snel gemaakt. Natuurlijk is het niet alleen rozengeur en maneschijn. Het is een dure auto met een vrij polariserend design. Ook is hij minder dynamisch dan bijvoorbeeld een vergelijkbare BMW – geen verrassing. De A7 doet echter heel veel goed. Hij zit tot de nok toe vol met luxe, is zeer comfortabel en verfijnd, heeft een gevarieerd aanbod aan uitstekende motoren en is tweedehands voor schappelijke prijzen verkrijgbaar. Je vindt ze al voor minder dan 15.000 euro en tweede generatie modellen zijn eveneens scherp geprijsd.

De BMW 6 Serie Gran Turismo komt in 2017 op de markt als opvolger van de vergelijkbare 5 Serie GT. Het is de vierde generatie van de grote en luxueuze 6 Serie, maar ook de enige variant; de coupé, cabriolet en Gran Coupé verdwenen namelijk om plaats te maken voor de 8 Serie. De 6 Serie Gran Turismo is door zijn langwerpige, druppelvormige achterste een opvallende vertoning. Over smaak valt te twisten, maar één ding is zeker: de royale liftback is bijzonder ruim van binnen, vooral achterin. Het is een comfortabele en verfijnde auto met een (beperkte) selectie haarfijne benzine- en dieselmotoren.
Zijn luxe en ruimte belangrijke eisen bij het kopen van een tweedehands liftback, dan is de BMW 6 Serie Gran Turismo voor jou mogelijk de juiste keuze. Zoals je van een BMW van dit formaat mag verwachten heeft het merk zich flink uitgeleefd. De uitrusting en bouwkwaliteit zijn van de bovenste plank. Het interieur en de bagageruimte zijn groter dan de 5 Serie Touring en vergelijkbaar met die van de 7 Serie. De 6 Serie Gran Turismo is niet de meest dynamische BMW, maar hij is perfect voor de snelweg. Alle uitvoeringen, behalve de 630i, zijn verkrijgbaar met xDrive-vierwielaandrijving.

Rond het jaar 2010 begint Kia haar reputatie flink bij te spijkeren. En dat lukt niet zonder de nodige risico’s te nemen. De bouwkwaliteit gaat omhoog, auto’s worden aantrekkelijker en het merk komt met nieuwe modellen. Neem bijvoorbeeld de Kia Stinger uit 2017: een grote, luxe liftback die het op moet nemen tegen vergelijkbare auto’s van premiummerken als Audi en BMW. Dat ging natuurlijk niks worden, hoe goed de Stinger ook was. En vergis je niet: de Stinger is zeker een daverende machine. Hij is geleverd met krachtige motoren, ligt verrassend goed op de weg en heeft een complete uitrusting.
Als je weer eens wat anders wil, is de Kia Stinger zeker aan te raden. Deze zeldzame liftback is om te beginnen een indrukwekkende verschijning; hij is enerzijds ingetogen maar heeft anderzijds scherpe, expressieve vormen die zeer tot de verbeelding spreken. In vergelijking met andere auto’s in deze lijst is hij wat krapper en daardoor wat minder praktisch, maar dat hoeft geen dealbreaker te zijn. Met zijn 4,83 meter is de Stinger namelijk een lange, ruime auto. Het is vrij veel geld voor een Kia, maar zijn bouwkwaliteit, rijke uitrusting en betrouwbare techniek zullen je niet teleurstellen.

Een lijstje met de beste liftbacks is natuurlijk niet compleet zonder een van de populairste en gewaardeerde modellen in deze categorie: de Skoda Octavia. Het is geen geheim dat Skoda uitblinkt in het maken van degelijke en praktische auto’s, en de Octavia is wat dat betreft geen uitzondering. Het is een gezinsvriendelijke liftback van hoge kwaliteit, die zich ten opzichte van de concurrentie onderscheidt met zijn ruime interieur. Zelfs vergeleken met de reusachtige A7 en 6 Serie GT is de Octavia een regelrecht ruimtewonder, aangezien hij 30-40 cm korter is maar meer bagageruimte biedt. Hij is tevens zuinig en betaalbaar.
De Skoda Octavia is een aanrader als je op zoek bent naar een ruime, gezinsvriendelijke auto zonder een vermogen uit te geven. De Octavia is al jaren de bestverkochte Skoda en dat is niet gek ook; hij is oerdegelijk en gewoonweg briljant. Zijn interieur en bagageruimte zijn dermate groot dat-ie zelfs auto’s uit hogere klassen doet verbleken en qua uitrusting laat hij geen steken vallen. Het is een zeer complete auto, die door de jaren heen steeds meer luxe is gaan bieden. De Octavia heeft een gevarieerd aanbod aan zuinige motoren, waardoor ook de gebruikskosten beperkt blijven.

De geschiedenis van Volkswagen is getekend door succesnummers als de Kever, Golf en Tiguan, maar wordt gekleurd door haar gedenkwaardige uitprobeersels. De Volkswagen Arteon is hiervan een uitstekend voorbeeld. Hij arriveerde in 2017 als de opvolger van de CC, zij het met meer focus op ruimte en luxe. De modieuze tegenhanger van de Passat is zo mogelijk de mooiste Volkswagen in jaren, zit goed in de spullen en heeft een ruim interieur. Ook het rijden in de Arteon is een plezier. Hij heeft een solide wegligging en presteert, mede dankzij een reeks verfijnde motoren, uitstekend tijdens lange reizen.
Het gebeurt niet vaak dat je een Volkswagen met je hart koopt, maar de Arteon is absoluut het type auto waarbij dit zou kunnen gebeuren. Zijn pakkende looks alleen al zouden je overtuigen om de knoop door te hakken. Buiten het design zijn er redenen genoeg om een Arteon te kopen. Het is een ruime, luxe en veilige liftback met fijne rijprestaties en sterke, zuinige motoren. Ook de zeldzaamheidsfactor speelt mogelijk een rol: de Arteon is slechts 8 jaar in productie geweest en in relatief kleine aantallen verkocht. Het tweedehandsaanbod is daardoor ook wat beperkt, al is er keuze genoeg.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod van liftback occasions van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 10, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2025





