De tweedehands Toyota Supra is een sportief model uit het wagenpark van het Japanse merk. In eerste instantie zou deze auto niet worden gepresenteerd op de Nederlandse markt, waardoor wij bij de dealer geen kennis hebben kunnen maken met de eerste generatie. Het succes van de auto zorgde ervoor dat er werd besloten om toch ook naar Nederland te gaan, dan wel met de tweede generatie. Deze werd gepresenteerd in het jaar 1982. De sportieve Toyota Supra was in die tijd bedoeld om de directe concurrentie aan te gaan met andere sportmodellen van Japanse merken. Deze modellen kan je terugvinden bij onder meer de tweedehands
Nissan, de gebruikte
Mitsubishi en de occasions van de
Honda NSX en de
Mazda RX-7.
Drie productiejaren
Er zijn niet erg veel tweedehands exemplaren te vinden van deze sportwagen van Toyota. Zelfs via GasPedaal.nl is het aanbod vaak wat mager als je een tweedehands Toyota Supra uit de tweede generatie wilt. Dit heeft alles te maken met het feit dat deze tweede generatie slechts drie jaar in productie is gebleven. Uiteindelijk stopte de productie in 1985 en iedereen dacht eigenlijk dat het gedaan was met de Toyota Supra, maar dit bleek niet het geval. Twee jaar na het verkopen van het laatste model uit de tweede generatie werd de productie weer opgepakt in 1987, met de derde generatie van de sportwagen. Ook dit werd niet de laatste generatie. De vierde, en ook laatste, generatie werd gemaakt vanaf 1993.
Diverse versies binnen de derde generatie
Als je een tweedehands Toyota Supra uit de derde generatie wilt kopen, dan moet je via GasPedaal.nl zoeken naar de modellen met een bouwjaar tussen 1987 en 1992. Je ziet direct dat hier meerdere versies van op de markt zijn gebracht. Daarnaast is het ook duidelijk dat het gaat om een metamorfose van de eerdere uitvoering, want deze uitvoering is aanzienlijk ronder in de carrosserie. Er is een mooie uitvoering te vinden met een zogenaamd tagadak. Dit is een dak waarvan de dakpanelen kunnen worden afgenomen. Een beetje het idee van een cabrio. In deze generatie werd ook het motorvermogen opgeschroefd, naar 3,0 liter en er werd een turbo toegevoegd. Hierdoor kwam het vermogen op 235 pk. In 1988 kreeg de derde generatie nog een tussentijdse metamorfose.
Aandacht voor de turbomotor
Een turbomotor klinkt heel aantrekkelijk, maar het is wel belangrijk om aandacht te besteden aan de pakking van de cilinderkop in de derde generatie van de tweedehands Toyota Supra. De fabrikant heeft met de turbo een fout gemaakt, waardoor de koppakking sneller kapot gaat en motoren zelfs relatief snel beschadigd raakten.
Meer Toyota Supra modellen
Bekijk ook
Toyota Supra occasions of meer informatie over de
Toyota Supra op AutoTrack en
Toyota Supra occasions op AutoWereld.