Hoewel veel fabrikanten zich richten op elektrisch rijden, is Toyota al sinds de jaren ‘90 bezig met het perfectioneren van de waterstoftechniek. Dit heeft geresulteerd in de Mirai, die op waterstof 185 pk levert. Waterstof is een schone techniek, maar is tegelijk ook nog niet breed aangeslagen in Nederland. Met de Toyota Mirai komt een prijs voor al dat schone rijden; er zijn pompstations met waterstof in Nederland. Dat gaat veranderen en het is de bedoeling dat er op termijn een landelijke dekking zal zijn, maar vooralsnog is de Mirai vooral een luxe noviteit die vooral voor liefhebbers is weggelegd.
Toyota Mirai occasion valt op door omvang
Een Toyota Mirai occasion is behoorlijk groot in omvang - bijna vijf meter lang en anderhalve meter hoog - en dat maakt het een auto waar vier volwassenen prima in kunnen plaatsnemen. De passagiers op de achterstoelen moeten overigens niet buitensporig lang zijn, maar wie van gemiddelde lengte is kan prima achterin plaatsnemen. De bagageruimte biedt plaats voor flink wat bagage, maar de waterstoftank neemt wel wat ruimte in. Hiermee is de ruimte iets minder dan bij vergelijkbare modellen zonder waterstoftank, maar er is nog altijd plek voor flink wat bagage.
Speciale service
Toyota heeft een speciale service voor mensen die de auto hebben; als je binnen vijftig kilometer van je locatie (woon of werk) een laadstation hebt, komen medewerkers je auto ophalen, om hem vol te tanken. Het maakt de aanschaf van een Toyota Mirai occasion interessanter, omdat je op die manier niet bang hoeft te zijn dat je zonder waterstof komt te zitten.
Flinke actieradius
De
actieradius van deze waterstofauto is beter dan menig elektrische concurrent; volgens Toyota haalt hij 650 kilometer, maar praktijktests hebben al uitgewezen dat dit een voorzichtige schatting is en dat er ook ruim voorbij de 800 kilometer gereden kan worden. En dat zijn cijfers waar elektrische auto’s vooralsnog niet aan kunnen tippen. Daar komt bij dat de Toyota Mirai occasion in
no-time is volgetankt, terwijl elektrische auto’s toch minstens een kwartier aan de laadpaal moeten staan voordat de accu weer gevuld is.
Elektrische concurrentie
Concurrentie komt voornamelijk uit de elektrische hoek. Elektrische auto’s hebben qua populariteit een voorsprong op auto’s op waterstof, wat betekent dat je veel elektrische modellen naast de Mirai kan zetten om ze met elkaar te vergelijken. Denk aan de Tesla Model 3 of de BMW i4 voor vergelijkbare modellen. Die moeten alleen, zoals hierboven vermeld, een stuk langer stilstaan als ze leeg zijn dan deze Toyota Mirai occasions.
Toyota Mirai occasion is vooral zeldzaam
Omdat er dus (nog) niet een hele grote markt is voor auto’s op waterstof, zul je wel even moeten zoeken naar een Toyota Mirai occasion. Dat wil niet zeggen dat het een slechte keuze is; deze Toyota is prima gebouwd en een comfortabele manier om van A naar B te komen. Hij wordt alleen aangedreven door een techniek die nog niet gemeengoed is. Merken als Mercedes-Benz en Hyundai werken ook aan de waterstoftechniek, dus het valt te verwachten dat ook dit soort aandrijving meer en meer een markt zal vinden.