Hoewel de Skoda Rapid geen potten kon breken, kan zijn opvolger dat wél. De Skoda Scala is namelijk ruim en heeft prima rijeigenschappen. Althans, dat wil het Tsjechische merk je graag doen geloven. De Scala leent zijn flexibele platform van de Volkswagen Polo, maar laat zich eerder vergelijken met de Golf. De Tsjech is zelfs langer dan de iconische Duitser. Of de vijfdeurs hatchback ook in de smaak valt bij ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear, zochten we voor je uit. Op basis van hun reviews keken we hoe de Scala scoort op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Skoda Scala gemiddeld een 4.4/5
“Geen fratsen, gewoon goed”
“Uiterlijk niet spannend”
“Heel comfortabel”
“Rijdt en stuurt prima”
Een heel competente auto met veel goede kwaliteiten
ANWB vroeg bij de Wegenwacht na hoe betrouwbaar de Skoda Scala in de praktijk is. De pechhulpservice meldt een aantal vaker terugkerende euvels. Zo krijgt de Scala soms te maken met een losgeschoten turboslang. Reparatie is simpel, maar meestal zit de schrik er dan al in, omdat het motorlampje brandt, de motor raar klinkt én minder vermogen heeft. Ook bekend is de dashboardmelding ‘Storing werkplaats! Wagen alleen in positie P verlaten’. Een microschakelaar in de pook van de automatische transmissie is dan van slag. De kans hierop is het grootst op warme dagen. Doorrijden is dan meestal gewoon mogelijk.
TopGear reed met de Scala en concludeert dat de Tsjech prima rijdt en stuurt. De auto maakt bovendien niet veel herrie. De handgeschakelde zesbak vindt TopGear ook prettig. Autovisie merkt op dat de Scala goed overweg kan met slechte wegen vol kuilen en hobbels. Het is een heel comfortabele auto, klinkt het. AutoWeek valt op hoe stil de Skoda is en omschrijft de vering- en demperkarakteristiek als niet vervelend hard. Bij lage snelheden voelt de besturing wel licht en kunstmatig aan. ANWB vindt de besturing ook aan de lichte kant, maar wel keurig precies. De bond noemt de Scala levendig.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB ging op stap met de Skoda Scala met 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor met 115 pk en tekende een brandstofverbruik aan van 5,9 l/100 km (1 op 16,9). ANWB denkt dat het nog zuiniger kan, want meldt in een andere praktijktest dat een gemiddeld verbruik van 1 op 18 haalbaar is, met uitschieters richting 1 op 20. AutoWeek zet daar een testverbruik van 6,4 l/100 km (1 op 15,5) tegenover. Het geeft daarbij aan dat het reed in de hitte en de airco aan had. Dat stuwt het verbruik iets op, meldt het magazine.
TopGear noemt de Ford Focus en Kia Ceed als alternatieven voor de Skoda Scala. En natuurlijk de Volkswagen Golf waar hij een broertje van is. Volgens AutoWeek is een Skoda Scala in 2023 met bouwjaar 2021 en een nette kilometerstand bijna hetzelfde geprijsd als een vergelijkbare Ford Focus. Daarbij gaat AutoWeek uit van een Scala 1.0 TSI met 110 pk. De Volkswagen Golf toont zich het duurst van het door TopGear genoemde kwartet. De Kia Ceed uit 2021 is anno 2023 de voordeligste keuze.