Na een pauze van een aantal jaren kreeg in 2012 de Volvo V40 een vervolg, vanzelfsprekend met een compleet nieuw ontwerp. Het werd een kruising tussen stationwagon en een hatchback die bovendien beloofde heel zuinig te zijn. De daardoor verkregen lage bijtelling trok vooral zakelijke rijders over de streep en maakte van deze V40 een verkooptopper. Dat maakt ’m als occasion ook interessant. Daarom leggen we de reviews van ANWB, AutoWeek, Auto Review en TopGear naast elkaar en vergelijken deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
23 mei 2024
AutoWeek gebruikers geven de Volvo V40 gemiddeld een 4.3/5
“Een echte lifestylestation”
“Zicht rondom is matig”
“Staat als een huis”
“Genot om te rijden“
Aangename aanvulling op het palet aan compacte middenklassers
Zowel AutoWeek als ANWB zeggen dat de Volvo V40 weinig grote problemen kent. Volgens AutoWeek heeft de V40 motorisch een goede reputatie, mits deze regelmatig onderhouden wordt. Wel raadt het weekblad aan om het onderhoudsboekje te checken of het nodige onderhoud is gedaan. ANWB zegt dat er kleine euvels zijn bij de tweede generatie. Het gaat om euvels die meestal ter plaatse verholpen kunnen worden. Het kan voorkomen dat de ABS-unit kapot gaat of dat de sleutel vastzit in het contact. Beide zijn op te lossen, maar vragen wel om vervanging bij de garage.
Auto Review noemt de Volvo V40 een dynamische auto: “Het onderstel is puik met een nogal straffe demping. Daardoor een goede basis voor een enthousiast sturende auto.” Tegelijk zorgt dit onderstel ervoor dat korte oneffenheden een ferme tik geven op de achteras. Dat viel ook ANWB op. Dat vindt de vering en demping behoorlijk stug en de V40 daardoor onrustig op korte oneffenheden. Hoewel de besturing volgens AutoWeek communicatiever kan is de V40 volgens het blad de best sturende Volvo in tijden. Ook TopGear is te spreken over de Volvo en zegt dat het een ‘genot om in te rijden is’.
De mening van TopGear is helder: dat vindt het interieur beeldschoon. Volgens TopGear is het genieten van de heerlijke stoelen en het eenvoudige maar weldadige interieur. ANWB is te spreken over de prima zitpositie achter het stuur. Tegelijk noteert de bond dat het dak nogal laag is en de hoofdruimte achterin daardoor beperkt wordt. Toch valt het vooral over het gebrekkige zicht rondom door kleine zijruiten en brede raamstijlen. AutoWeek noemt het zicht rondom ‘onder de maat’ en merkt verder op dat instappen in de V40 lastig is, zowel voor- als achterin.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Onderhoudskosten of afschrijving worden niet aangehaald in de reviews. ANWB geeft als enige inzage in de verbruikscijfers van de Volvo V40. In de gereden diesel komt het op een verbruik van 1 op 25. Volvo zelf geeft 1 op 31,3 op, maar dat blijven volgens ANWB vooral theoretische cijfers. In de V40 met benzinemotor komt de wielrijdersbond op een verbruik van 1 op 14. Voor auto’s in dit segment is dat volgens de ANWB heel realistisch.
ANWB plaatst de Volvo V40 qua prijs in het midden van het segment. Hoewel er merken en modellen zijn die goedkoper zijn dan de Volvo, is het zeker niet de duurste. De andere reviews zeggen niets over de prijs van de V40. Wat ze wel ter sprake brengen is de uitgebreide veiligheidsuitrusting. Die valt bij zowel AutoWeek als Auto Review in de smaak.