De Dacia Sandero biedt betaalbaarheid en praktisch nut zonder overbodige luxe.
In 2008 komt Dacia met een vijfdeurs hatchback-variant op de Logan MCV, een ruime stationwagon die al een aantal jaar werd aangeboden. Deze Sandero, op basis van de Renault Clio, is ongeveer 4 meter lang. De Dacia Sandero is niet van de poespas. Betaalbaarheid staat voorop en dat betekent dat het bij de basisversie om praktisch nut draait en minder op een luxe en comfortabele uitrusting. Met de ergonomie in de Sandero zit het goed: elke knop zit waar het zou moeten zitten en tal van slim geplaatste haakjes maakt dat je lekker veel bagage kwijt kunt.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De derde generatie van de Dacia Sandero groeit iets in lengte en binnenruimte. Dik 4 centimeter aan extra beenruimte is het gevolg. De bagageruimte groeit ook iets door tot 328 liter. Het interieur is weer een stuk moderner dan een generatie eerder. Blikvanger is een 8-inch infotainmentscherm. Nieuw is dat het stuurwiel in de diepte is te verstellen en dat de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is. Eveneens standaard zijn zes airbags. De TCe 100 Eco-G-motor is een 100 pk sterke 1.0-liter driecilinder turbomotor die werkt op benzine of lpg. Die lpg-tank kent een inhoud van 40 liter.
Kenmerken van deze Dacia Sandero
De tweede generatie van de Dacia Sandero scoort vier sterren in de Euro NCAP-botstest, als blijk van een zeer behoorlijk veiligheidsniveau. Volgens de Wegenwacht is de Sandero ook een betrouwbare auto: vroegere Renault-euvels doen zich niet meer voor. De rijdynamiek is gericht op comfort, waardoor de Sandero ook als reisauto uitstekend voldoet. De diesel verdwijnt in de tweede generatie, maar rijden op gas is nog altijd mogelijk. Lange tijd is de 0.9-liter benzinemotor met een vermogen van 90 pk de enige optie, maar later komt daar een 1.0-liter driecilinder bij met 75 of 100 pk.
Kenmerken van deze Dacia Sandero
De eerste generatie van de Dacia Sandero houdt het simpel. Stuurbekrachtiging en twee airbags zijn de voornaamste features in de uitrusting. Zaken als ESP en airco staan op de optielijst. De vijfdeurs hatchback toont zich voldoende ruim, met plek voor 320 liter aan bagage. Met de achterbank neergeklapt kan er 1.200 liter mee. De benzinemotoren variëren in vermogens van 75 tot 105 pk, terwijl er ook een diesel en een versie op LPG te vinden zijn. De Sandero is er ook als stoer ogende voorwielaangedreven Stepway die meer bodemspeling en de eerdergenoemde 105 pk biedt.
Kenmerken van deze Dacia Sandero
De Dacia Sandero is – om de betaalbaarheid van de hatchback te garanderen - niet in extreem veel uitvoeringen te vinden. Toch zit er veel interessants tussen. De bi-fuel motoren laten je bijvoorbeeld schakelen tussen benzine en lpg. Voor wie op zoek is naar stoerdere looks komt de Sandero Stepway als geroepen. Bijzonder zijn de ‘10th Anniversary’ en ‘15th Anniversary’-edities met standaard luxe uitrusting en stijlelementen in in- en exterieur. Naast handgeschakelde versies kom je de Sandero ook tegen met CVT-automaat. Topuitvoering is de Journey met onder meer climate control, meegespoten bumpers en zijspiegels in carrosseriekleur, en keyless entry.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024