De automaat wint aan populariteit in Nederland. Voor een deel is dat omdat de transmissie het beste past bij bijvoorbeeld hybride aandrijvingen. Maar een automaat is ook zuiniger dan voorheen. Dat betekent ook dat je bij de aanschaf van een andere auto moet kijken naar het onderhoud van de automaat. De techniek is immers een stuk ingewikkelder dan die van een handbak en dus vraagt een automaat ook om meer aandacht en onderhoud. Wat zijn eigenlijk de problemen die je kunt tegenkomen bij een automaat en hoe uiten die problemen zich? We duiken erin en nemen je mee.
De moderne automaat heeft een brein dat alles regelt, de mechatronic. Deze mechatronic bevat de elektronica van de automaat en regelt de aansturing van de mechanische en hydraulische onderdelen. In de mechatronic kunnen storingen ontstaan waardoor de aansturing wordt ontregeld. De oorzaken: defecte sensoren, softwareproblemen, versleten onderdelen of vervuilde vloeistoffen en nog meer. De oorzaak kan zowel in de mechatronic zelf zitten, als in de transmissie. Er zijn ook meerdere symptomen die op problemen kunnen duiden: ruw of schokkerig schakelen, vertraagd of onlogisch schakelen of slippende koppeling waarbij toeren onlogisch hoog zijn.
Als de automaat schokt of trilt bij het optrekken, dan kan dat duiden op verschillende problemen. In een CVT kan bijvoorbeeld de duwband, ketting of startkoppeling versleten zijn. Bij de DCT en kan de oorzaak liggen bij de koppelingsplaten die tekenen van slijtage vertonen. Bij de conventionele automaat is de koppelomvormer doorgaans de bron van schokken of trillen bij het optrekken. Het gebruik van de juiste vloeistof is voor iedere automaat van belang. Doe je dat niet, dan kan de automaat sneller slijten of de genoemde symptomen vertonen. Ook bij verouderde of vervuilde vloeistoffen kan dit gebeuren.
Als je automaat slipt wordt de aandrijving niet goed overgebracht naar de wielen. Je merkt dit als de auto plotseling hoge toeren maakt. In de DCT en de conventionele automaat kan dit duiden op versleten koppelingsplaten. Ook kan te weinig of verouderde vloeistof leiden tot een slippende automaat: er is dan onvoldoende vloeistof om de koppelomvormer in de conventionele automaat aan te drijven. Bij de CVT kan de duwband of ketting versleten zijn waardoor deze gaat slippen. Ook kan onjuiste, verouderde of vervuilde vloeistoffen ertoe leiden dat de CVT gaat slippen.
Wil je auto met een lege accu starten? Een handbak is in principe aan te duwen: snelheid maken, koppeling laten opkomen (in de tweede versnelling) en hopen dat de auto start. Bij een automaat is dit echter onmogelijk. De elektronica en hydraulica die de auto in de versnelling zetten werken niet. Die werken alleen als de motor draait en dat is nou juist het probleem. De enige oplossing is startkabels of een startbooster gebruiken. Raadpleeg in beide gevallen wel het instructieboekje of bel de pechhulp voor assistentie.
Als je merkt dat je automaat niet functioneert zoals het zou moeten, dan doe je er goed aan dit te laten onderzoeken. Je kunt daarvoor terecht bij de merkdealer, een universele garage of specialisten. Een universele garage kan eenvoudige problemen wellicht verhelpen. Een merkdealer kan dieper kijken, maar zal vaak vervanging aanraden. Een specialist heeft meer oplossingen te bieden. Zo kan deze de automaat flushen: schoonmaken met een speciaal middel en zo alle olie en vuil verwijderen. Of hij kan de automaat reviseren. Daarbij wordt de automaat uit elkaar gehaald en worden versleten en slijtagegevoelige onderdelen vervangen.
De ene automaat is de andere niet. De werking is anders, en ook de betrouwbaarheid loopt uiteen. De conventionele automaat steekt er qua betrouwbaarheid wel bovenuit. Bij juist onderhoud kan deze lang meegaan. De e-CVT die Toyota heeft ontwikkeld komt daar achteraan. Deze heeft ten opzichte van de ‘oude’ CVT minder bewegende delen en ontwikkelt minder warmte waardoor deze minder slijtage vertoont. De DCT vertoont relatief veel slijtage en is daardoor wat minder betrouwbaar. Maar voor alle automaten geldt, het juiste onderhoud op het juiste moment is belangrijk. Onderstaand overzicht bevat de beste auto’s met de meest betrouwbare automaten.
De BMW 5-Serie kennen we inmiddels al een aantal jaren, in 1972 werd het model gelanceerd. Was de 5-Serie in het verleden vooral een pure rijdersauto, inmiddels is het model geëvolueerd tot een technisch geavanceerde en vooral luxe sedan met een hoge mate van comfort. Dat neemt niet weg dat er nog altijd een flinke dosis dynamiek aanwezig is in de 5-Serie. Het comfort vind je ook terug in het interieur, waar mooie materialen worden gebruikt. Het dashboard is vooral gericht op de bestuurder, wat het idee van een rijdersauto onderstreept.
De BMW 5-Serie is een ideale auto voor wie een premium alleskunner zoekt. Een comfortabele en stille reisauto voor de lange rit. Een dynamisch sturende auto voor als je daar zin in hebt. De efficiënte motoren worden gekoppeld aan de zeer capabele en betrouwbare ZF-automaat waar BMW al jaren mee samenwerkt. Het interieur is opgetrokken uit hoogwaardige materialen en brengt rust aan boord van de 5-Serie. Het is daarom een auto die je kiest voor comfort zonder in te leveren op rijplezier.
Lees hier alles over de BMW 5-Serie. Van prestaties en comfort tot interieur en betrouwbaarheid.
In de SUV-familie van Volvo is de XC60 het middelste model. Het design van de Zweedse SUV is ingetogen en elegant, passend bij het merk. Datzelfde geldt voor het interieur waar rust overheerst en een minimalistische benadering is gekozen. Tijdens de tweede generatie werd gekozen voor het infotainment van Google, wat de bruikbaarheid sterk verbeterde. Het rijgedrag is vooral gericht op comfort. De ruimte is er vooral op gericht de inzittenden van comfort te voorzien, qua bagageruimte is het dan ook niet de grootste in de klasse. Kies je voor een PHEV, dan lever je nog een paar liter aan bagageruimte in.
De Volvo XC60 is de belichaming van comfort in het SUV-segment. Het interieur bestaat uit mooie materialen en de stoelen worden doorgaans gezien als bijzonder comfortabel. Het design is zoals we kennen van het merk, ingetogen en minimalistisch. De automaat in de XC60 is een conventionele die afkomstig is van Aisin. Het schakelgedrag van deze automaat is verfijnd en valt nauwelijks op. De bouwkwaliteit is vergelijkbaar met de automaten van ZF, wat goed aansluit bij de algehele bouwkwaliteit van de XC60. Het Zweedse model past bij bestuurders die comfort zoeken, met een flinke dosis ruimte, bijvoorbeeld voor het gezin.
Je leest hier alles over de Volvo XC60. Van prestaties en rijcomfort tot interieur en betrouwbaarheid.
Het succes van de Toyota Yaris was voldoende reden om een crossover/SUV-versie van het model te maken, en zo werd de Toyota Yaris Cross geboren. Het design van de Yaris Cross wordt doorgaans omschreven als stoer en wordt gekenmerkt door scherpe hoeken. Het interieur is praktisch en prima geschikt voor het gezin, maar de materiaalkeuze kan beter. Wat vooral erg prettig is aan de Yaris Cross, is de verfijnde hybride aandrijflijn. Deze is erg zuinig en wordt als zeer prettig ervaren. De traploze e-CVT van het Japanse merk is nog wel even wennen.
Toyota surft met de Yaris Cross mee op de SUV-golf die door Nederland gaat. Het model maakt gebruik van de verfijnde hybride techniek die we uit andere modellen kennen. Het resultaat is een zuinige en betrouwbare auto. De e-CVT vergt enige gewenning, bij het versnellen maakt de auto flinke toeren. Op snelheid zakken die toeren weer en heb je een rustige rit. Het interieur zit goed in elkaar, al is de keuze voor de materialen niet optimaal. Daar staat tegenover dat het veel praktisch gebruiksgemak meebrengt. Dat past goed bij wie een gezinsauto zoekt die vooral erg zuinig is.
Mazda hanteert een eigen ontwerpfilosofie waarmee het Japanse merk elegante auto’s introduceert. Zo ook de Mazda CX-5, een SUV met een opvallend sportief design. Mazda kiest ervoor alleen atmosferische motoren te leveren in de CX-5. Daarmee wijkt het merk af van de norm. Voordeel is dat de techniek minder complex is dan menig concurrent, wat ook de betrouwbaarheid ten goede komt. Waar de CX-5 ook goede punten scoort, is in het interieur. De kwaliteit is goed, de materialen mooi en de ergonomie is prima.
Met de atmosferische motor in de Mazda CX-5 weet je dat je iets anders koopt dan de rest. De eenvoudige techniek verhoogt de betrouwbaarheid flink, maar dat betekent ook dat je verbruik aan de hoge kant ligt. Het maakt de CX-5 wel zeer geschikt om in de bergen te rijden of een caravan te trekken. Mazda gebruikt een eigen conventionele automaat: de SkyActiv-Drive. Deze wordt gezien als een soepele automaat die zeer snel schakelt. Net als de motor is ook de automaat behoorlijk betrouwbaar. De CX-5 past bij een bestuurder die een dynamische auto zoekt met een tijdloos design.
Lees hier wat er in de reviews over de Mazda CX-5 is geschreven.
In het D-segment is de Lexus IS 300h een opvallend scherp vormgegeven model. Daarmee steekt de auto af tegen de doorgaans ingetogen vormgeving van de concurrentie. Het interieur is bovendien van hoge kwaliteit, met mooie materialen en comfortabele zitplaatsen. Qua ruimte is het achterin wel wat krapper dan gemiddeld bij de concurrenten. Waar de IS 300h vooral scoort is bij de aandrijving, die komt van Toyota. De 2,5-liter benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor, levert een zeer soepele rijervaring op. Het onderstel is vooral gericht op comfort, wat uitstekend past bij de aandrijflijn.
De Lexus IS 300h combineert een hoge mate van luxe met de betrouwbare techniek van Toyota. Het levert een verfijnde auto op die comfortabel is in alle omstandigheden en bovendien erg zuinig. Het dynamische uiterlijk sluit niet helemaal aan bij het rijgedrag dat meer gericht is op comfort. Wie daar doorheen kijkt, heeft aan de IS 300h een complete auto. De hybride aandrijving is gekoppeld aan een e-CVT. Deze is degelijk en betrouwbaar, maar vraagt wat gewenning. Bij het optrekken gaan de toeren flink omhoog. De IS 300h is een geschikte keuze voor wie luxe en zuinigheid graag ziet samengaan.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan betrouwbare automaten van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 16, gesorteerd op basis van populariteit.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 11 september 2025