Onderhoud aan een automaat

toyota aygo cvt
Jaap Holman3 minuten leestijd11 september 2025

Dat een auto regelmatig onderhoud nodig heeft is geen nieuws. Bij het kopen van een auto doe je er dan ook goed aan om na te gaan of de vorige eigenaar/eigenaren zich aan deze regel hebben gehouden. Ook de transmissie heeft onderhoud nodig, zowel de handbak als de automaat. En aangezien de meeste auto’s die verkocht worden een automaat hebben, is het goed om te weten wat je qua onderhoud mag verwachten. De kans is immers steeds groter dat jouw volgende auto een automaat heeft. We duiken erin en nemen je mee.

Is een automaat duurder in onderhoud?

De onderhoudskosten van een versnellingsbak lopen nogal uiteen. De handbak is doorgaans het voordeligst vanwege de eenvoudige techniek. Onderhoud is daardoor overzichtelijk en relatief goedkoop. Een CVT heeft relatief weinig bewegende delen, maar door de constante belasting en warmteontwikkeling is regelmatig onderhoud met de juiste transmissievloeistof noodzakelijk. Een conventionele automaat met koppelomvormer gebruikt complexe hydraulische en elektronische systemen. Dit maakt onderhoud intensiever en duurder. De DCT is de meest geavanceerde automaat met de dubbele koppeling en elektronische aansturing. Tegelijk is de DCT ook het meest gevoelig voor slijtage en daardoor relatief duur in onderhoud.

Onderhoud van een CVT-automaat

De continu variabele transmissie (CVT) is een relatief eenvoudig stukje techniek, er zijn ook weinig bewegende onderdelen aanwezig. Daardoor is slijtage in principe beperkt. Echter, de CVT wordt constant belast waardoor veel warmte ontwikkeld wordt. Daarom is tijdige vervanging van de vloeistof essentieel. Doe je dat niet, dan veroudert of verbrandt de olie, of deze raakt vervuild. Het gevolg is dat de CVT kan gaan slippen: de auto maakt toeren zonder vermogen over te brengen of de automaat gaat trillen of schokken op constante snelheid. Wordt de CVT te warm, dan slijt deze sneller, ook als ‘ie weer is afgekoeld.

Onderhoud van een DSG-automaat

De DSG-automaat, ook bekend als de DCT, is de meest geavanceerde automaat. Hij gebruikt twee koppelingen en elektronica voor optimale prestaties. Ook bij de DCT geldt dat tijdige vervanging van de vloeistoffen belangrijk is om slijtage te voorkomen. Die slijtage treedt vooral op als je vaak in de stad rijdt, of als jouw rijstijl als sportief kan worden gekwalificeerd. Is er sprake van slijtage, dan gaat het schakelen schokkerig of hoor je bijgeluiden. De regeleenheid (Mechatronic) kan ook zorgen voor problemen. Defecte of vervuilde sensoren verstoren bijvoorbeeld de werking. Vervuiling kan de mechatronic ook ontregelen, waardoor deze minder goed functioneert.

Wat is flushen van een automaat?

De vloeistoffen in jouw automaat verversen is een must om de transmissie gezond te houden. Maar je kunt een stap verder gaan en jouw automaat laten flushen. Hoewel fabrikanten flushen doorgaans niet noodzakelijk achten, is dit een manier om de automaat grondig te reinigen. Bij het flushen wordt de automaat doorgespoeld met een reinigingsmiddel om achtergebleven vuil en olie te verwijderen. De noodzaak voor flushen is bij een relatief jonge auto niet zo groot, maar bij oudere auto’s kan vuil ophopen en zorgen voor slijtage. Het flushen en vervangen van de vloeistoffen kan de levensduur verlengen en soms tijdelijke problemen oplossen.

Wat is revisie van een automaat?

Merk je dat de automaat niet meer optimaal functioneert, ook als je de bak geflusht hebt, dan kun je revisie overwegen. Bij revisie wordt de automaat gediagnosticeerd en uit elkaar gehaald. Alle onderdelen worden gereinigd en delen die versleten zijn worden vervangen. Dat geldt ook voor onderdelen die beschadigd zijn. Vervolgens wordt de gehele transmissie weer opgebouwd en geplaatst en functioneert deze weer als nieuw, als alles goed is gegaan natuurlijk. De kosten voor revisie liggen doorgaans lager dan de aanschaf van een compleet nieuwe automaat. Tegelijk kan de aanschaf van een gebruikte automaat weer voordeliger zijn.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • adac.de
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • automaatrevisieamsterdam.nl
  • bmw.nl
  • flushed.nl
  • oldenburgbakrevisie.nl
  • toyota.nl
  • volvocars.com
  • wikipedia

Dit artikel is gepubliceerd op 11 september 2025

Ook interessant voor jou

Tech en opties

Wat is een CVT-automaat?

11 september 2025
Het grootste deel van de in Nederland verkochte auto’s is voorzien van een automaat, en dat aandeel neemt ieder jaar toe. De meeste automaten, en ook de ha
Tech en opties

Automaat met dubbele koppeling, DSG-, DCT- of PDK-automaat

11 september 2025
Van de handgeschakelde transmissie kennen we er maar één. Het aantal versnellingen verschilt, maar de basis is dezelfde in iedere auto. Voor de automatisch
Tech en opties

De tiptronic-automaat

11 september 2025
Tegenwoordig is het merendeel van alle verkochte auto’s in Nederland voorzien van een automaat. Pakweg tien jaar geleden was dit wel anders, toen was het d
Tech en opties

Veel voorkomende problemen met een automaat

11 september 2025
De automaat wint aan populariteit in Nederland. Voor een deel is dat omdat de transmissie het beste past bij bijvoorbeeld hybride aandrijvingen. Maar een a
Tech en opties

Mag je rijden met een automaat als je een medische aandoenin

27 augustus 2025
Voor het rijden met een medische aandoening gelden regels om te voorkomen dat je andere weggebruikers in gevaar brengt. Maar de ene aandoening is de andere
Tech en opties

Wat is de zuinigste automaat?

26 augustus 2025
Het grootste deel van de huidige auto’s is uitgerust met een automaat. Dat heeft te maken met een aantal factoren zoals verschillende aandrijvingen; bij pl