Wat kost een elektrische auto?

Harry Verolme12 minuten leestijd10 oktober 2025

Elektrische auto’s zijn aardig in trek, maar lang niet iedereen wil er een aanschaffen. Dit heeft onder andere te maken met de mogelijkheden wat betreft opladen en angst voor een te kleine actieradius. Geld speelt natuurlijk ook een rol. Elektrische auto’s zijn relatief duur in aanschaf en vraagtekens rondom de gebruikskosten zorgen ervoor dat men toch liever voor een benzine- of dieselauto kiest. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de verschillende kosten waarmee je bij een elektrische auto te maken krijgt. Je krijgt tevens een overzicht van de goedkoopste EV’s.

Hoeveel kost een elektrische auto in aanschaf?

De prijs van een nieuwe elektrische auto begint rond de 18.000 euro en kan oplopen tot ruim boven een ton. Tweedehands kun je een EV kopen voor 5.000-10.000 euro, maar houd dan rekening met bouwjaar en tellerstand. Elektrische auto’s zijn over het algemeen duurder dan vergelijkbare auto’s met een benzine- of dieselmotor. Het kostbare accupakket is daarvoor een belangrijke reden. Daarnaast gaat het vaak om compleet nieuwe modellen en moeten fabrikanten de investering in de productie van EV’s terugverdienen. Tegenover de hoge aanschafprijs van elektrische auto’s staan bepaalde financiële en fiscale voordelen waarvan je profiteert, zoals:

Nieuw of gebruikt

Een nieuwe elektrische auto kopen kan erg verleidelijk zijn. Je kunt zelf bepalen hoe en wat het gaat worden. Je kunt echter veel geld besparen door een tweedehands elektrische auto te kopen. EV’s hebben namelijk een relatief hoge afschrijving en lage restwaarde. Dit kan zelfs bij auto’s van een paar jaar oud duizenden euro’s schelen. Occasions met een volledig elektrische aandrijflijn worden steeds interessanter, omdat veel modellen uit de laatste 5 jaar een grote actieradius hebben en accudegradatie blijkt mee te vallen. Bovendien wordt het aanbod met de dag groter, waardoor je steeds meer keuze hebt.

Wat kost het gebruik van een elektrische auto?

Elektrische auto’s mogen dan relatief duur in aanschaf zijn in vergelijking met benzine- of dieselauto’s, dit wordt goedgemaakt door lage gebruikskosten. Die lage lasten zijn voor veel mensen een motivatie om een elektrische auto te kopen. De gebruikskosten van een elektrische auto zijn net als bij benzine- en dieselauto’s afhankelijk van verschillende factoren, van laadkosten tot wegenbelasting. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende kostenposten waarbij je met een elektrische auto mee te maken krijgt. Daarnaast is er een overzicht van de jaarlijkse kosten en de kosten per kilometer.

Kosten van een elektrische auto

  • Afschrijving: De afschrijvingskosten van een auto kun je berekenen aan de hand van het verschil tussen de prijs waarvoor je de auto hebt gekocht en zou kunnen verkopen. Deze kosten liggen bij elektrische auto’s gemiddeld 15% hoger dan bij benzine- en dieselauto’s, al kan dit in de toekomst bijdraaien.

  • Brandstof: De oplaadkosten voor een elektrische auto kunnen erg variëren afhankelijk van je laadgedrag. Kun je thuis opladen, dan doe je dit met je eigen tarief, bijvoorbeeld €0,28 per kWh. Bij een openbare laadpaal betaal je vaak een tarief van €0,30 tot €0,80 per kWh, terwijl snelladen al gauw €0,40 tot €0,90 per kWh kost. Een liter benzine kost ongeveer €1,95, terwijl je voor diesel zo’n €1,60 euro betaalt.

  • Motorrijtuigenbelasting: Voor een elektrische auto hoefde je lange tijd geen wegenbelasting te betalen. Vanaf 2025 betaal je wel wegenbelasting, maar tegen een laag tarief. Je krijgt in 2025 75% korting. In de periode 2026-2029 daalt de korting tot 25%. Vanaf 2030 moet je de volledige wegenbelasting betalen voor een elektrische auto, zoals dat nu ook het geval is bij benzine- en dieselauto’s.

  • Onderhoud: Elektrische auto’s hebben aanzienlijk minder bewegende onderdelen dan benzine- en dieselauto’s. Er hoeft meestal dus ook minder vervangen of onderhouden te worden als je naar de garage gaat. Sommige ingrepen kunnen erg duur zijn bij een elektrische auto, maar over het algemeen zijn EV’s goedkoper in onderhoud.

  • Verzekering: De meeste mensen weten dat de premie van je autoverzekering wordt berekend aan de hand van je leeftijd, de schadevrije jaren, het aantal kilometers dat je per jaar rijdt en je woonplaats. Het gewicht van de auto speelt echter ook een rol. Mede daardoor kost een autoverzekering vaak meer voor een elektrische auto dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Het accupakket is namelijk erg zwaar.

Kostenvergelijking benzine vs. diesel vs. elektrisch

De jaarlijkse kosten die je met een auto maakt, zijn afhankelijk van allerlei factoren. Om een beeld te schetsen van de gebruikskosten van een elektrische auto, vind je hieronder een vergelijking met de kosten van een benzine- en dieselauto. Voor dit voorbeeld is de Peugeot 308 gebruikt, die toevallig in alle drie de varianten is geleverd. In deze situatie is uitgegaan van 2-3 jaar oude occasions met een tellerstand van 50.000 kilometer. De kosten zijn gebaseerd op een Noord-Hollandse bestuurder die de auto over een periode van 5 jaar 20.000 kilometer per jaar rijdt.

Kostenvergelijking benzine vs. diesel vs. elektrisch Peugeot 308 1.2 PureTech 130 Peugeot 308 1.5 BlueHDI 130 Peugeot e-308 54 kWh 156
Afschrijving €2.420 €2.240 €3.260
Brandstof €2.587 €1.703 €960
Motorrijtuigenbelasting €664 €1.620 €295
Verzekering €748 €769 €894
Onderhoud €1.000 €873 €719
Jaarlijkse kosten €7.419 €7.204 €6.128
Kosten per kilometer €0,37 €0,36 €0,31

Dat de kosten in bovenstaand voorbeeld zo uiteenlopen, wil niet zeggen dat dit voor elke elektrische auto geldt. Bereken zelf de jaarlijkse autokosten met behulp van de kostenberekeningtool van AutoWeek om erachter te komen wat een elektrische auto zou kosten.

De elektrische auto’s in 2025 met de laagste gebruikskosten

De lage gebruikskosten van elektrische auto’s zijn voor veel mensen een reden om de overstap van benzine of diesel te maken. Sommige EV’s hebben lage gebruikskosten, bij andere modellen liggen de kosten wat hoger. Andere factoren, zoals je laadgedrag en de hoogte van je verzekeringspremie spelen eveneens een rol. Hieronder vind je een verzameling van 5 elektrische auto’s die niet alleen lage gebruikskosten hebben, maar ook voor schappelijke prijzen te koop staan. Daarnaast hebben ze allen een laag verbruik van minder dan 15 kWh per 100 kilometer en komen ze bij experts goed uit de test.

Citroën ë-C3

  • Actieradius tot 324 kilometer; in 4 uur van 20% naar 80% (snelladen in 26 min.)
  • 44 kWh-accupakket met één elektromotor
  • Vijfdeurs hatchback
  • Degelijke uitrusting
  • Praktisch, comfortabel en betaalbaar

Citroën onthult in 2024 de vierde generatie van de C3. Een groot moment voor het kleine model, want de populaire hatchback is voor het eerst verkrijgbaar als EV. Deze ë-C3 is te koop vanaf een kleine 25.000 euro en maakt indruk met zijn nette uitrusting en ruime interieur, te danken aan het SUV-achtige design. Hij is 10 cm hoger dan zijn voorganger, waardoor je veel hoofd- en bagageruimte hebt. De ë-C3 heeft tevens een prettige hoge instap. De vijfdeurs hatchback is alleen verkrijgbaar met een 44 kWh-accupakket, maar heeft dankzij zijn lage verbruik een rijbereik van 324 kilometer.

Voor- en nadelen van de Citroën ë-C3

  • Voordelen
  • Behoort tot de ruimste auto’s in zijn klasse
  • Kwalitatief hoogstaand en goed uitgerust, ondanks lage prijs
  • Comfortabel
  • Nadelen
  • Geen groter accupakket beschikbaar
  • Niet bijster snel

Waarom kiezen voor de Citroën ë-C3?

De Citroën ë-C3 is interessant als je op zoek bent naar een elektrische auto met lage gebruikskosten. Je kunt hem voor een scherpe prijs kopen en dankzij zijn zuinige aandrijflijn blijven de kosten voor het opladen beperkt. Opvallend aan de ë-C3 is dat hij ondanks het gunstige prijskaartje bepaald niet goedkoop aanvoelt. Het interieur is netjes afgewerkt, hij heeft een rijke uitrusting en het rijgedrag is erg comfortabel. Houd wel rekening met het feit dat er geen groter accupakket beschikbaar is, waardoor je genoeg moet nemen met een ietwat beperkte actieradius. Geen probleem als je vooral korte afstanden rijdt.

Bekijk aanbod

Dacia Spring

  • Actieradius tot 220 kilometer; in 2,5 uur van 20% naar 80% (snelladen in 52 min.)
  • 25 kWh accupakket met enkele elektromotor, goed voor 45 of 65 pk
  • Vijfdeurs hatchback
  • Eenvoudige uitrusting; duurdere uitvoeringen bieden meer extra’s
  • Maakt elektrisch rijden heel toegankelijk

De reputatie van Dacia is gebouwd op eenvoudige en voordelige auto’s. Wanneer het merk zich aan elektrische auto’s waagt, is de Spring het logische gevolg. Met een vanafprijs van (nieuw) minder dan 20.000 euro zet de kleine vijfdeurs hatchback de markt op zijn kop. Elektrisch rijden was nog nooit zo toegankelijk. De bescheiden Dacia Spring is verkrijgbaar met 45 of 65 pk en heeft een klein accupakket, waarmee een rijbereik van 220 kilometer mogelijk is. Dat is niet bijzonder veel, maar het wagentje is dan ook vooral bedoeld voor korte ritjes en stadsverkeer. 

Voor- en nadelen van de Dacia Spring

  • Voordelen
  • Een van de goedkoopste EV’s op de markt
  • Voorzien van alle basisbehoeften; ruimer dan je denkt
  • Prettig rijgedrag
  • Nadelen
  • Actieradius niet bepaald groot
  • Niet de beste veiligheidswaardering

Waarom kiezen voor de Dacia Spring?

Als je zo min mogelijk geld wilt betalen voor een elektrische auto, dan is de Dacia Spring een voor de hand liggende keuze. Tweedehands staan ze al te koop voor minder dan 10.000 euro en dankzij het lage verbruik heeft-ie relatief weinig energie nodig. Je zal daarnaast waarschijnlijk geen hele grote afstanden met de Spring afleggen, waardoor het jaarlijkse stroomverbruik beperkt blijft. Hij is ideaal als tweede auto, voor korte ritten zoals boodschappen en dergelijke. De Spring is slechts 3,7 meter lang, heeft een korte draaicirkel en is makkelijk te manoeuvreren (en parkeren) in smalle straten.

Bekijk aanbod

Hyundai Inster

  • Actieradius tot 370 kilometer; in 3 uur van 20% tot 80% (snelladen in 39 min.)
  • Verkrijgbaar als 42 of 49 kWh met respectievelijk 97 of 115 pk
  • Vijfdeurs hatchback (met 4 stoelen)
  • Rijke standaarduitrusting; hogere uitvoeringen nog verfijnder
  • Eigenzinnig, ruim en verfijnd

De elektrische auto’s van Hyundai en zustermerk Kia behoren tot de meest begeerlijke EV’s op de markt. Ze beschikken over uitstekende techniek en hebben een voorbeeldige prijs-kwaliteitsverhouding. De Hyundai Inster is een van de nieuwste toevoegingen aan de catalogus en dankzij zijn scherpe prijskaartje geniet deze de nodige aandacht. De markante en opvallend smalle vijfdeurs hatchback is 3,82 meter lang en heeft vier zitplaatsen. De Inster is verkrijgbaar met een 42 of 49 kWh-accupakket, goed voor een rijbereik van respectievelijk 327 en 370 kilometer. Veel voor een stadsauto. Hij heeft een rijke standaarduitrusting en een verrassend ruim, praktisch interieur.

Voor- en nadelen van de Hyundai Inster

  • Voordelen
  • Relatief grote actieradius en vrij vlot
  • Slim en ruim interieur
  • Rijke standaarduitrusting; veilig en verfijnd
  • Nadelen
  • 4 in plaats van 5 stoelen
  • Design niet naar ieders smaak

Waarom kiezen voor de Hyundai Inster?

De Hyundai Inster is een aantrekkelijke elektrische stadsauto. Hij heeft de grootste actieradius in zijn prijsklasse, is zuinig en kost weinig in gebruik. Zoals je van Hyundai mag verwachten is de Inster verkrijgbaar voor een scherpe prijs, maar krijg je veel waar voor je geld. In vergelijking met de concurrentie heeft de hatchback een complete uitrusting. De afwerking en bouwkwaliteit mogen er ook zijn. Als vijf stoelen geen vereiste zijn, is de Inster zeker het overwegen waard. Het is een comfortabele, verfijnde en ruime stadsauto waarmee je tevens zorgeloos langere afstanden kunt afleggen.

Bekijk aanbod

Renault 5

  • Actieradius tot 410 kilometer; in 3 uur van 20% tot 80% (snelladen in 32 min.)
  • Verkrijgbaar met 95, 120 of 150 pk (43 of 55 kWh-accupakket)
  • Vijfdeurs hatchback
  • Prima uitrusting; aan te raden om bij te betalen voor wat extra’s
  • Sublieme stadsauto met een retro-outfit

Eind 2024 komt Renault met misschien wel de vrolijkste elektrische auto op de proppen. De Franse autofabrikant onthult dan namelijk de spirituele opvolger van de klassieke Renault 5. De joviale vijfdeurs hatchback is gezien de opvallende stijlelementen duidelijk geïnspireerd door zijn iconische voorganger. De moderne Renault 5 gooit zijn charme in de strijd, maar biedt in de praktijk meer dan alleen zijn goede looks. De Nouveau Cinq komt bij de meeste vakmedia als een van de beste auto’s in zijn klasse uit de test. Hij ligt formidabel op de weg, is erg direct en comfortabel en in allerlei smaken verkrijgbaar.

Voor- en nadelen van de Renault 5

  • Voordelen
  • Retro looks om van te smullen
  • Verfijnde en comfortabele rijbeleving
  • Modieus interieur
  • Nadelen
  • Standaarduitrusting wat karig
  • Gebrekkige zitruimte op tweede zitrij

Waarom kiezen voor de Renault 5?

De Renault 5 is een goede keuze als je op zoek bent naar een betaalbare maar charmante elektrische auto. Met een vanafprijs van 25.000 euro is het een van de goedkopere EV’s die je kunt kopen. Prijzen van occasions zijn nog aan de hoge kant, omdat de Renault 5 pas sinds eind 2024 besteld kan worden. De stijlvolle hatchback heeft een laag energieverbruik en een grote actieradius. Hij onderscheidt zich van de concurrentie met zijn aantrekkelijke design, fraaie interieur en voortreffelijke rijbeleving. De Renault 5 is overigens al in diverse smaken verkrijgbaar, en er komen nog meer uitvoeringen aan.

Bekijk aanbod

Tesla Model 3

  • Actieradius tot 702 kilometer; in 4,5 uur van 20% tot 80% (snelladen in 18 min.)
  • Grote actieradius voor Long Range-uitvoeringen; ook als instapper en Performance
  • Vierdeurs sedan
  • Standaard alles erop en eraan; minimale opties beschikbaar
  • Betaalbare en compacte alleskunner met indrukwekkende techniek

De Tesla Model 3 mag dan de voordeligste auto zijn in het aanbod van Tesla, goedkoop is wat anders. Je moet nog steeds zo’n 40.000 euro neertellen om een nieuw exemplaar te kopen. Tweedehands vind je ze voor gunstiger bedragen. Elektrische auto’s, inclusief die van Tesla, hebben over het algemeen een vrij lage restwaarde. Ongeveer driekwart van het aanbod is te koop voor minder dan 25.000 euro. Dat scheelt. Daarnaast is de Model 3 verreweg de zuinigste EV op de markt, heeft deze een actieradius van maximaal 702 kilometer en is de uitrusting zeer compleet.

Voor- en nadelen van de Tesla Model 3

  • Voordelen
  • Groot rijbereik voor weinig geld
  • Veel waar voor je geld
  • Sportieve maar comfortabele rijbeleving
  • Nadelen
  • Alles moeten regelen via het centrale scherm
  • Bouwkwaliteit kan beter

Waarom kiezen voor de Tesla Model 3?

Als je tweedehands een goedkope elektrische auto wilt kopen, werp dan een blik op de Tesla Model 3. Dankzij scherpe occasionprijzen en lage gebruikskosten is de Model 3 een van de voordeligste EV’s die je aan de haak kunt slaan. Bovendien blijkt uit onderzoek dat Tesla een van de laagste onderhoudskosten heeft van alle automerken. In tegenstelling tot andere auto’s in deze lijst is de 4,72 meter lange Model 3 niet bepaald klein. Hij heeft een ruim interieur en meer dan voldoende been- en bagageruimte. Het aanbod is groot, divers en omvat allerlei uitvoeringen, waaronder heel sportieve modellen.

Bekijk aanbod

Meer weten over de model 3

De Tesla Model 3 is een van de populairste elektrische auto’s op de markt. Lees reviews van de Tesla Model 3 om er meer over te weten te komen.

Meest gezochte elektrische auto’s op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 12, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. Hyundai Kona
  2. Volvo XC40
  3. Tesla Model 3
  4. Audi e-tron
  5. Volkswagen ID.3
  6. Kia e-Niro
  7. Skoda Enyaq iV
  8. Volkswagen ID.4
  9. Renault Zoe
  10. Nissan Leaf
  11. BMW i3
  12. Audi Q4 e-tron
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.

Bronnen

  • Autotrack.nl
  • Autoweek.nl
  • Bynco.com
  • Carmagazine.co.uk
  • Carwow.co.uk
  • Essent.nl
  • Parkers.co.uk
  • Topgear.com
  • Vattenfall.nl
  • Whatcar.co.uk

Dit artikel is gepubliceerd op 10 oktober 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Elektrische auto opladen in 2025

10 oktober 2025
Elektrische auto’s mogen dan vier wielen en een stuur hebben, het werkt allemaal net even wat anders dan je gewend bent. Om te kunnen rijden moet je bijvoo
Brandstof

Elektrische auto opladen in het buitenland in 2025

10 oktober 2025
Weet je nog dat elektrische auto’s hooguit een paar honderd kilometer konden afleggen? En dat het uren duurde om de accu op te laden? Gelukkig is dat verle
Brandstof

Wat is de subsidieregeling voor elektrische auto’s?

10 oktober 2025
Om het kopen van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijk te maken, riep de Rijksoverheid in 2020 de Subsidieregeling Elektrische Personenaut
Brandstof

Wel of geen elektrische auto kopen?

10 oktober 2025
Wil je anno 2025 een nieuwe of gebruikte auto kopen, dan ontkom je er bijna niet aan om een volledig elektrische auto te overwegen. Maar of dat de beste ke
Brandstof

Elektrisch vs. benzine: de ultieme vergelijking

1 oktober 2025
Benzineauto’s zijn al tijden de voorkeur van autorijdend Nederland. Elektrisch rijden is daarentegen flink in opkomst. Je ziet steeds meer mensen voor een
Renault Twingo Electric
Brandstof

Het verbruik van een elektrische auto

19 juni 2025
Het verbruik van elektrische auto’s komt weinig onder de aandacht. Dit terwijl het stroomverbruik van een elektrische auto behoorlijk kan variëren per merk