Elektrische auto opladen in 2025

Harry Verolme8 minuten leestijd8 december 2025

Elektrische auto’s mogen dan vier wielen en een stuur hebben, het werkt allemaal net even wat anders dan je gewend bent. Om te kunnen rijden moet je bijvoorbeeld geen brandstof tanken, maar de auto opladen met elektriciteit. In dit artikel vind je de belangrijkste informatie die je moet weten over het opladen van een elektrische auto. Je leest hier waar je je auto kunt opladen, welke verschillende soorten laadpalen er zijn en wat je kunt verwachten qua oplaadkosten. Daarnaast vind je een aantal voorbeelden van zuinige elektrische auto’s.

Elektrische auto opladen: kosten en mogelijkheden

Een elektrische auto kun je opladen bij een oplaadpunt, laadpaal of via het stopcontact. In tegenstelling tot een tankstation en brandstofpomp zijn er allerlei manieren waarop je je elektrische auto kunt opladen. Je hebt te maken met verschillende soorten laadpalen, stekkers en laadpassen. De snelheid waarmee je je elektrische auto oplaadt kan onderling behoorlijk variëren. De kosten kunnen ook erg verschillen. Kortom: er komt nogal wat kijken bij het opladen van je auto. Hieronder vind je allerlei informatie over het onderwerp opladen om je op weg te helpen.

Waar kun je je elektrische auto opladen?

Een van de voordelen van elektrisch rijden is dat je auto’s op verschillende manieren kunt opladen. Als je brandstof nodig hebt voor je benzine- of dieselauto moet je naar het tankstation, maar bij EV’s zijn er meerdere alternatieven om te ‘tanken’. Veel mensen hebben bijvoorbeeld thuis of op het werk een laadpaal of -punt om de auto op te laden. Daar komen wat investeringskosten bij kijken, maar je profiteert dan wel van je eigen energietarief. Er zijn ook openbare laadpalen of -punten om je elektrische auto op te laden. Hierbij kun je onderscheid maken tussen gewone laadpalen en snelladers.

Thuis opladen

Thuis een laadpaal of wallbox installeren kost normaal gesproken tussen de 500 tot 2.000 euro,  maar is erg praktisch. Je kunt elke keer dat je gaat rijden op pad met een volle accu. Als je de mogelijkheid en middelen hebt, kun je ervoor kiezen om het compleet te maken met zonnepanelen en een thuisaccu. Daarmee bespaar je elektriciteitskosten, aangezien je je eigen stroom opwekt om de auto op te laden. Ook als je geen zonnepanelen en/of thuisaccu hebt, is thuis opladen vaak goedkoper dan een openbare laadpaal gebruiken. De elektriciteitskosten zijn immers gebaseerd op je eigen energietarief.

Als je thuis geen laadpaal wil of kunt installeren, kan je er ook voor kiezen om je elektrische auto op te laden via het stopcontact. Er zijn dan wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Je kunt bijvoorbeeld laden met slechts 2,3 kW, waardoor het een stuk langer duurt om de auto op te laden. Een halve dag laden levert een kleine 30 kWh aan energie op, genoeg voor zo’n 100-200 kilometer rijbereik. Zorg er voor de veiligheid voor dat het stopcontact op een aparte groep zit. Gebruik tevens de juiste laadkabel met een laadbeveiliger.

Openbare laadpaal

Openbare laadpalen zijn er in allerlei soorten en maten. De meeste laadpalen of -punten hebben een laadvermogen van tussen de 3,7 tot 11 kW. Er zijn ook laadstations met een laadvermogen van 22 kW, maar daar kunnen weinig elektrische auto’s gebruik van maken. Opladen bij een gewone openbare laadpaal is vooral de moeite waard als je de auto voor langere tijd niet hoeft te gebruiken. Meestal laad je bij zulke laadstations tot 60 kilometer aan actieradius per uur bij. Nederland is wereldwijd een van de voorlopers op het gebied van laadinfrastructuur. Er zijn meer dan 167.000 openbare laadpunten.Als je thuis geen ruimte hebt om een eigen laadpaal te installeren, kun je bij de gemeente een openbare laadpaal aanvragen. De voorwaarden hiervoor verschillen per gemeente, maar over het algemeen moet je rekening houden met de volgende zaken:* Je hebt geen eigen terrein voor een laadpaal.

  • Je kunt (in veel grote steden) alleen een openbare laadpaal aanvragen als je ook in aanmerking komt voor een parkeervergunning.
  • Er zijn bepaalde voorwaarden wat betreft de minimale actieradius en accucapaciteit van de elektrische auto.
  • Er wordt gekeken of er in jouw buurt niet al beschikbare laadpalen staan waarvan je mogelijk gebruik kunt maken.

Snellaadpaal

Zoals de naam verklapt zijn snellaadpalen de snelste manier om je elektrische auto op te laden. Dit soort laadstations vind je langs grote wegen en bij tankstations. Snelladers zijn handig als je snel je elektrische auto wil opladen of lange afstanden rijdt. Het laadvermogen van snelladers ligt met doorgaans 150 tot 175 kW veel hoger dan bij gewone laadpalen. Sommige snellaadpalen hebben zelfs een laadvermogen tot 350 kW. Een snellader is er zodoende toe in staat om binnen 20 tot 40 minuten tot 80% van de batterij op te laden. De daadwerkelijke laadsnelheid is afhankelijk van de techniek van je auto.

Kosten opladen elektrische auto

De relatief lage kosten van opladen is een van de pluspunten van elektrische auto’s. Wat de maandelijkse en jaarlijkse oplaadkosten precies zijn, hangt af van jouw laadgedrag. Laad je je elektrische auto voornamelijk thuis op met eigen (opgewekte?) stroom, dan ben je goedkoper uit dan wanneer je veelvuldig gebruikmaakt van openbare laadpalen en snelladers. Je ontkomt er eigenlijk niet aan om met enige regelmaat buiten de deur te laden, maar als je dit een beetje slim aanpakt, kun je flink wat kosten besparen.

In het voorbeeld hieronder schetsen we het kostenplaatje voor een Kia EV3 die jaarlijks 15.000 kilometer rijdt. Deze EV3 heeft een 204 pk sterke elektromotor, een accupakket met een brutocapaciteit van 81,4 kWh en een verbruik volgens de fabrikant van 15,3 kWh per 100 kilometer. Voor het tarief hebben we rekening gehouden met actuele (per mei 2025) gemiddelden, maar de werkelijke kosten per kWh variëren op basis van je eigen energietarief en welke openbare laadpalen/snelladers je gebruikt en hoe vaak.

Kia EV3 Thuis (€0,26 per kWh) Openbaar (€0,58 per kWh) Snellader (€0,82 per kWh)
Kosten per jaar €596,70 €1331,10 €1881,90
Kosten per maand €49,72 €110,92 €156,82
Kosten per kilometer €0,039 €0,088 €0,125

Bovenstaand overzicht schetst een beeld van de kosten in bijzondere situaties. Bijna niemand zal enkel en alleen gebruik maken van ofwel een thuis-, openbare- of snellaadpaal. De meeste mensen gebruiken een mix van laadmethoden. Daarom hier nog een voorbeeld van de kosten waar de verhouding tussen de verschillende manieren van opladen 60/20/20 is. In deze situatie zijn de oplaadkosten (€358,02 + €266,22 + €376,38 =) €1.000,62 per jaar. Afhankelijk van de verhouding kunnen de jaarlijkse oplaadkosten variëren.

Elektrische auto opladen met laadpas

Als je je elektrische auto in het openbaar wilt opladen, heb je een laadpas nodig. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde elektrische rijder zo’n 2 à 3 laadpassen heeft. Een laadpas kiezen doe je op basis van je behoeften. Het aanbod is groot, dus je hebt het voor het uitzoeken. Er zijn laadpassen met of zonder abonnement. Onderling zit er verschil in zaken als de maandelijkse kosten, het starttarief, de prijs per kilowattuur en eventuele aanschafkosten. Daarnaast kun je soms kiezen uit een fysieke of een digitale laadpas.

Elektrische auto opladen zonder laadpas

Heb je thuis een eigen laadpaal, dan kun je je elektrische auto opladen zonder laadpas. In sommige gevallen heb je ook bij openbare laadpalen geen laadpas nodig om je auto op te laden. Bij bepaalde laadpalen (bijvoorbeeld van Fastned, Ionity en Shell) kun je met je bankpas of creditcard, of contactloos met je smartphone via Apple Pay of Google Pay betalen. Vaak vind je dan ook QR-codes op deze laadpalen, die je vervolgens kunt scannen om af te rekenen. Sommige apps van aanbieders bieden de mogelijkheid om zonder laadpas te betalen, bijvoorbeeld als je een abonnement hebt.

Elektrische auto niet elke dag opladen? Zo rijd je zuinig

Het is niet nodig om je elektrische auto elke dag op te laden, maar veel mensen die daartoe de gelegenheid hebben doen dit wel. Met een volle accu op pad gaan geeft immers een prettig gevoel en vermindert eventuele ‘range anxiety’ (de angst te weinig rijbereik te hebben om je bestemming te bereiken) waar sommigen last van hebben. Net zoals bij benzine- en dieselauto’s zijn er een aantal manieren om het verbruik (in dit geval stroom) van je elektrische auto te verminderen. Zuinig rijden kan de actieradius van je elektrische auto flink vergroten. Hieronder vind je daarvoor wat tips.

Tips voor zuinig elektrisch rijden

  • Zorg dat de bandenspanning op peil is
  • Rijd met een regelmatige snelheid, bijvoorbeeld door cruisecontrol te gebruiken
  • Snel accelereren is spannend, maar het kost veel energie
  • Houd je aan de snelheidslimiet; hoe harder je rijdt, hoe meer energie je verbruikt
  • Gebruik regeneratief remmen om elektriciteit terug te winnen
  • Plan je route en vermijd waar mogelijk files/opstoppingen/stadsverkeer
  • Voorverwarm de accu bij koude temperaturen
  • Wees bewust van stroomverbruikende systemen, zoals airco en stoelverwarming
  • Laat geen onnodige en/of zware spullen in de auto liggen
  • Haal de dakkoffer/imperiaal van het dak zodra je deze niet meer nodig hebt

Meest gezochte elektrische auto’s op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 12, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. Hyundai Kona
  2. Volvo XC40
  3. Tesla Model 3
  4. Audi e-tron
  5. Volkswagen ID.3
  6. Kia e-Niro
  7. Skoda Enyaq iV
  8. Volkswagen ID.4
  9. Renault Zoe
  10. Nissan Leaf
  11. BMW i3
  12. Audi Q4 e-tron
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.

Bronnen

  • Autoexpress.co.uk
  • Autoweek.nl
  • Bovag.nl
  • Carmagazine.co.uk
  • Carwow.co.uk
  • Consumentenbond.nl
  • Ev-database.org
  • Milieucentraal.nl
  • Parkers.co.uk
  • Shell.nl
  • Topgear.com
  • Vattenfall.nl
  • Whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op 10 oktober 2025

en is voor het laatst bijgewerkt op 8 december 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Beste elektrische auto met hoge instap in 2026

15 december 2025
Je hoeft niet op leeftijd te zijn om een hoge instap te kunnen waarderen. Het is nu eenmaal erg fijn om moeiteloos achter het stuur van je auto te kruipen
Brandstof

Beste elektrische trekauto in 2026

15 december 2025
Een categorie elektrische auto’s waar je niet veel over hoort is die van trekauto’s. Dit soort taken worden vaak overgelaten aan krachtige diesels en derge
Brandstof

Wat is de subsidieregeling voor elektrische auto’s?

12 december 2025
Om het kopen van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijk te maken, riep de Rijksoverheid in 2020 de Subsidieregeling Elektrische Personenaut
Brandstof

Welke auto past bij mij: benzine, hybride of elektrisch?

10 december 2025
Het is tegenwoordig niet eenvoudig om te bepalen welke auto voor jou de juiste zal zijn. Er is zoveel keuze en veranderende regelgeving, daar raak je gemak
Brandstof

Beste grote elektrische auto in 2025

9 december 2025
De tijden dat er één of twee geschikte elektrische auto’s per segment waren, zijn lang vervlogen. Welke categorie je ook bekijkt, je verdwaalt bijna in de
Brandstof

Beste zevenpersoons elektrische auto in 2026

9 december 2025
Je timing kan niet beter zijn als je nu op zoek bent naar een 7 persoons elektrische auto. Het heeft even mogen duren, maar autofabrikanten beginnen langza