Elektrische auto’s mogen dan vier wielen en een stuur hebben, het werkt allemaal net even wat anders dan je gewend bent. Om te kunnen rijden moet je bijvoorbeeld geen brandstof tanken, maar de auto opladen met elektriciteit. In dit artikel vind je de belangrijkste informatie die je moet weten over het opladen van een elektrische auto. Je leest hier waar je je auto kunt opladen, welke verschillende soorten laadpalen er zijn en wat je kunt verwachten qua oplaadkosten. Daarnaast vind je een aantal voorbeelden van zuinige elektrische auto’s.
Een elektrische auto kun je opladen bij een oplaadpunt, laadpaal of via het stopcontact. In tegenstelling tot een tankstation en brandstofpomp zijn er allerlei manieren waarop je je elektrische auto kunt opladen. Je hebt te maken met verschillende soorten laadpalen, stekkers en laadpassen. De snelheid waarmee je je elektrische auto oplaadt kan onderling behoorlijk variëren. De kosten kunnen ook erg verschillen. Kortom: er komt nogal wat kijken bij het opladen van je auto. Hieronder vind je allerlei informatie over het onderwerp opladen om je op weg te helpen.
Een van de voordelen van elektrisch rijden is dat je auto’s op verschillende manieren kunt opladen. Als je brandstof nodig hebt voor je benzine- of dieselauto moet je naar het tankstation, maar bij EV’s zijn er meerdere alternatieven om te ‘tanken’. Veel mensen hebben bijvoorbeeld thuis of op het werk een laadpaal of -punt om de auto op te laden. Daar komen wat investeringskosten bij kijken, maar je profiteert dan wel van je eigen energietarief. Er zijn ook openbare laadpalen of -punten om je elektrische auto op te laden. Hierbij kun je onderscheid maken tussen gewone laadpalen en snelladers.
Thuis een laadpaal of wallbox installeren kost normaal gesproken tussen de 500 tot 2.000 euro, maar is erg praktisch. Je kunt elke keer dat je gaat rijden op pad met een volle accu. Als je de mogelijkheid en middelen hebt, kun je ervoor kiezen om het compleet te maken met zonnepanelen en een thuisaccu. Daarmee bespaar je elektriciteitskosten, aangezien je je eigen stroom opwekt om de auto op te laden. Ook als je geen zonnepanelen en/of thuisaccu hebt, is thuis opladen vaak goedkoper dan een openbare laadpaal gebruiken. De elektriciteitskosten zijn immers gebaseerd op je eigen energietarief.
Als je thuis geen laadpaal wil of kunt installeren, kan je er ook voor kiezen om je elektrische auto op te laden via het stopcontact. Er zijn dan wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Je kunt bijvoorbeeld laden met slechts 2,3 kW, waardoor het een stuk langer duurt om de auto op te laden. Een halve dag laden levert een kleine 30 kWh aan energie op, genoeg voor zo’n 100-200 kilometer rijbereik. Zorg er voor de veiligheid voor dat het stopcontact op een aparte groep zit. Gebruik tevens de juiste laadkabel met een laadbeveiliger.
Openbare laadpalen zijn er in allerlei soorten en maten. De meeste laadpalen of -punten hebben een laadvermogen van tussen de 3,7 tot 11 kW. Er zijn ook laadstations met een laadvermogen van 22 kW, maar daar kunnen weinig elektrische auto’s gebruik van maken. Opladen bij een gewone openbare laadpaal is vooral de moeite waard als je de auto voor langere tijd niet hoeft te gebruiken. Meestal laad je bij zulke laadstations tot 60 kilometer aan actieradius per uur bij. Nederland is wereldwijd een van de voorlopers op het gebied van laadinfrastructuur. Er zijn meer dan 167.000 openbare laadpunten.Als je thuis geen ruimte hebt om een eigen laadpaal te installeren, kun je bij de gemeente een openbare laadpaal aanvragen. De voorwaarden hiervoor verschillen per gemeente, maar over het algemeen moet je rekening houden met de volgende zaken:* Je hebt geen eigen terrein voor een laadpaal.
Zoals de naam verklapt zijn snellaadpalen de snelste manier om je elektrische auto op te laden. Dit soort laadstations vind je langs grote wegen en bij tankstations. Snelladers zijn handig als je snel je elektrische auto wil opladen of lange afstanden rijdt. Het laadvermogen van snelladers ligt met doorgaans 150 tot 175 kW veel hoger dan bij gewone laadpalen. Sommige snellaadpalen hebben zelfs een laadvermogen tot 350 kW. Een snellader is er zodoende toe in staat om binnen 20 tot 40 minuten tot 80% van de batterij op te laden. De daadwerkelijke laadsnelheid is afhankelijk van de techniek van je auto.
De relatief lage kosten van opladen is een van de pluspunten van elektrische auto’s. Wat de maandelijkse en jaarlijkse oplaadkosten precies zijn, hangt af van jouw laadgedrag. Laad je je elektrische auto voornamelijk thuis op met eigen (opgewekte?) stroom, dan ben je goedkoper uit dan wanneer je veelvuldig gebruikmaakt van openbare laadpalen en snelladers. Je ontkomt er eigenlijk niet aan om met enige regelmaat buiten de deur te laden, maar als je dit een beetje slim aanpakt, kun je flink wat kosten besparen.
In het voorbeeld hieronder schetsen we het kostenplaatje voor een Kia EV3 die jaarlijks 15.000 kilometer rijdt. Deze EV3 heeft een 204 pk sterke elektromotor, een accupakket met een brutocapaciteit van 81,4 kWh en een verbruik volgens de fabrikant van 15,3 kWh per 100 kilometer. Voor het tarief hebben we rekening gehouden met actuele (per mei 2025) gemiddelden, maar de werkelijke kosten per kWh variëren op basis van je eigen energietarief en welke openbare laadpalen/snelladers je gebruikt en hoe vaak.
Kia EV3 | Thuis (€0,26 per kWh) | Openbaar (€0,58 per kWh) | Snellader (€0,82 per kWh) |
---|---|---|---|
Kosten per jaar | €596,70 | €1331,10 | €1881,90 |
Kosten per maand | €49,72 | €110,92 | €156,82 |
Kosten per kilometer | €0,039 | €0,088 | €0,125 |
Bovenstaand overzicht schetst een beeld van de kosten in bijzondere situaties. Bijna niemand zal enkel en alleen gebruik maken van ofwel een thuis-, openbare- of snellaadpaal. De meeste mensen gebruiken een mix van laadmethoden. Daarom hier nog een voorbeeld van de kosten waar de verhouding tussen de verschillende manieren van opladen 60/20/20 is. In deze situatie zijn de oplaadkosten (€358,02 + €266,22 + €376,38 =) €1.000,62 per jaar. Afhankelijk van de verhouding kunnen de jaarlijkse oplaadkosten variëren.
Als je je elektrische auto in het openbaar wilt opladen, heb je een laadpas nodig. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde elektrische rijder zo’n 2 à 3 laadpassen heeft. Een laadpas kiezen doe je op basis van je behoeften. Het aanbod is groot, dus je hebt het voor het uitzoeken. Er zijn laadpassen met of zonder abonnement. Onderling zit er verschil in zaken als de maandelijkse kosten, het starttarief, de prijs per kilowattuur en eventuele aanschafkosten. Daarnaast kun je soms kiezen uit een fysieke of een digitale laadpas.
Heb je thuis een eigen laadpaal, dan kun je je elektrische auto opladen zonder laadpas. In sommige gevallen heb je ook bij openbare laadpalen geen laadpas nodig om je auto op te laden. Bij bepaalde laadpalen (bijvoorbeeld van Fastned, Ionity en Shell) kun je met je bankpas of creditcard, of contactloos met je smartphone via Apple Pay of Google Pay betalen. Vaak vind je dan ook QR-codes op deze laadpalen, die je vervolgens kunt scannen om af te rekenen. Sommige apps van aanbieders bieden de mogelijkheid om zonder laadpas te betalen, bijvoorbeeld als je een abonnement hebt.
Het is niet nodig om je elektrische auto elke dag op te laden, maar veel mensen die daartoe de gelegenheid hebben doen dit wel. Met een volle accu op pad gaan geeft immers een prettig gevoel en vermindert eventuele ‘range anxiety’ (de angst te weinig rijbereik te hebben om je bestemming te bereiken) waar sommigen last van hebben. Net zoals bij benzine- en dieselauto’s zijn er een aantal manieren om het verbruik (in dit geval stroom) van je elektrische auto te verminderen. Zuinig rijden kan de actieradius van je elektrische auto flink vergroten. Hieronder vind je daarvoor wat tips.
Net zoals bij auto’s met een benzine- of dieselmotor zijn er verschillen in het stroomverbruik van verschillende EV’s. Ben je op zoek naar een zuinig, volledig elektrisch model? Dan zit je hier goed. We hebben een lijst met 5 van de zuinigste elektrische auto’s van 2025 voor je samengesteld. Elk van deze modellen heeft een stroomverbruik dat lager ligt dan 15 kilowattuur per 100 kilometer.
Je hoeft maar één blik op de Hyundai Ioniq 6 te werpen om te zien dat deze elektrische auto in het teken staat van efficiëntie. Het design van de Ioniq 6 is geïnspireerd door een vliegtuigvleugel. De vierdeurs sedan heeft een dermate gestroomlijnde koets dat deze in de top 5 staat van aerodynamische productieauto’s. Het instapmodel (met het standaard batterijpakket en 151 pk) is de zuinigste uitvoering met een verbruik van 13,9 kWh/100 km, terwijl de lange-afstandsuitvoering (met een actieradius tot 614 kilometer) een verbruik realiseert van 14,3 kWh/100 km.
De Hyundai Ioniq 6 is een uitstekende keuze als je op zoek bent naar een zuinige elektrische auto. Er zijn weinig EV’s op de markt, zeker van dit formaat, met een dergelijk verbruik. Hoewel de Ioniq 6 niet de meest praktische of ruimste elektrische auto is die je kunt kopen, biedt de 4,85 meter lange sedan voortreffelijke rijeigenschappen, eigenzinnige looks en voldoende beenruimte. Bovendien profiteer je van betrouwbare en vooruitstrevende techniek, getuige de indrukwekkende actieradius en laadsnelheid. Hyundai heeft de laatste jaren flinke stappen gezet op het gebied van luxe en uitrusting, maar haar auto’s blijven zeer scherp geprijsd.
Een elektrische auto hoeft geen opvallende designtrucjes uit te halen om zuinig te zijn, zo bewijst de Mini Cooper Electric. Deze hippe driedeurs stadsauto heeft nipt een lager verbruik dan de hierboven genoemde Hyundai. Het scheelt dat de Mini ruim 200 kg lichter is, maar toch. Het 184 pk sterke instapmodel heeft een verbruik van 13,8 kWh/100 km, waarmee deze tevens zuiniger is dan de efficiënte (en aanzienlijk lichtere) Dacia Spring. Zorg in stadsverkeer wel dat je met een lichte rechtervoet rijdt, anders kan het verbruik behoorlijk toenemen. Andere uitvoeringen van deze Mini verbruiken een fractie meer energie.
Ben je op zoek naar een elektrische stadsauto met een laag verbruik, dan is de Mini Cooper Electric het overwegen waard. Hij mag dan aan de prijzige kant zijn – vooral met opties erbij – maar wat betreft technische prestaties, rijgedrag en luxe springt de elektrische Mini Cooper eruit als een van de beste zuinige EV’s. Je zal vanwege de vlijmscherpe wegligging wel je best moeten doen om ook daadwerkelijk zuinig te rijden. De knappe en vriendelijke hatchback is verkrijgbaar in diverse smaken, ieder met een eigen doel. Zo biedt de SE een grote actieradius en is de sportieve JCW-uitvoering prestatiegericht.
Tesla staat eenzaam aan de top wat betreft stroomverbruik. Het merk staat al lange tijd bekend om de indrukwekkende actieradius van haar modellen, maar de Model 3 is wel heel speciaal. De achterwielaangedreven Long Range-uitvoering verbruikt 12,8 kWh/100 km. Mede daarom is een rijbereik van 702 kilometer haalbaar. Andere uitvoeringen van de Model 3 scoren eveneens goed op het gebied van efficiëntie. De reguliere RWD evenals de vierwielaangedreven Long Range (AWD) blijven beide onder een verbruik van 14 kWh/100 km. Zelfs de 627 pk sterke Performance-uitvoering is met 16,7 kWh/100 km relatief zuinig.
Als verbruik voor jou de belangrijkste factor is bij het kopen van een elektrische auto, dan kun je niet om de Tesla Model 3 heen. Deze EV heeft namelijk het laagste verbruik van alle elektrische auto’s. De specifieke uitvoering met het laagste verbruik, de Long Range RWD, heeft tevens een gigantische actieradius (702 kilometer) waarmee deze zich uitstekend ontleent aan het afleggen van lange afstanden. Ook al is de Model 3 in Tesla’s gamma de ‘kleine’ optie, met zijn lengte van 4,72 is het een ruime en praktische auto. Occasions zijn bovendien erg aantrekkelijk dankzij scherpe prijzen.
De Tesla Model 3 is een van de populairste elektrische auto’s op de markt, om meer redenen dan alleen zijn grote actieradius en lage verbruik. Lees reviews van de Tesla Model 3 om meer over deze EV te weten te komen.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 12, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 10 oktober 2025