Weet je nog dat elektrische auto’s hooguit een paar honderd kilometer konden afleggen? En dat het uren duurde om de accu op te laden? Gelukkig is dat verleden tijd. Tegenwoordig hebben veel elektrische auto’s een actieradius van meer dan 400 kilometer en kun je dankzij snelladers binnen een halfuur weer met een nagenoeg volle batterij op pad. Dat biedt mogelijkheden. Bijvoorbeeld reizen naar het buitenland. Lees dan wel eerst even deze nuttige informatie over opladen, laadkosten en laadinfrastructuur.
Als je van plan bent met je elektrische auto naar het buitenland te gaan, is het wel zo fijn om te weten waar je aan toe bent. Elektrisch reizen brengt zo zijn eigenaardigheden met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van opladen. Hoe kun je je auto opladen in het buitenland? En hoe moet je betalen? Wat kost opladen precies? Het antwoord op deze en andere vragen vind je hieronder. Zo kun je goed voorbereid op pad.
Binnen Europa werkt het opladen van je elektrische auto min of meer hetzelfde. Bij openbare laadpalen gebruik je een type 2-laadkabel (Mennekes) en bij een snellaadpaal vind je het Combined Charging System 2 (CCS2). Hoe snel je precies kan opladen is afhankelijk van je auto. Het maximale laadvermogen bij openbare laadpalen is 22 kW en 350 kW bij snelladers. Ben je met je elektrische auto op reis, dan is het raadzaam om ervoor te zorgen dat je bij de accommodatie (of daar in de buurt) kunt opladen. Dat is niet alleen praktisch, maar scheelt meestal ook aan laadkosten.
Er zijn meerdere manieren te betalen bij een laadpaal in het buitenland, namelijk:* Met een laadpas van een aanbieder die de betreffende laadpaal dekt.
Laadkosten zijn niet zo overzichtelijk als de prijs van bijvoorbeeld benzine of diesel. Hoeveel je voor het opladen van je elektrische auto moet betalen is afhankelijk van allerlei factoren. De exacte kosten [link] worden bepaald door de manier van opladen, de aanbieder van de laadpaal, welke laadpas je gebruikt en hoe het tarief wordt berekend. Dat laatste is ook niet altijd hetzelfde; je kunt te maken krijgen met onder andere een starttarief, een tijdtarief en natuurlijk het tarief voor het aantal geladen kWh’s. De prijs varieert ook als je een abonnement hebt, via een app of direct aan de laadpaal betaalt. Kortom: er is geen vinger te leggen op de exacte laadkosten in het buitenland. Gemiddeld ben je bij een openbare laadpaal in het buitenland tussen de €0,50 en €0,80 per kWh kwijt, Snelladen kost al gauw tussen de €0,60 en €0,95 per kWh. De beste manier om erachter te komen hoeveel opladen precies kost, is dit voor vertrek uit te zoeken met behulp van een speciale app of routeplanner voor elektrisch rijden. Hier vind je vaak de huidige tarieven. Let wel dat de tarieven aan de laadpaal nog kunnen afwijken.
Als je kijkt naar de rest van Europa boffen we in Nederland maar met de laadinfrastructuur. Nergens staan meer laadpalen dan hier. Dat klinkt wellicht wat onheilspellend als je van plan bent met je elektrische auto naar het buitenland te gaan, maar je hoeft je geen zorgen te maken. In de meeste omringende landen en andere populaire vakantiebestemmingen hebben ze de zaken redelijk voor elkaar. In Duitsland en Frankrijk vind je bijvoorbeeld al meer dan 100.000 openbare laadpalen. Ook in België, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland gaat het de goede kant op met ieder tienduizenden laadpalen.
Er mogen dan steeds meer laadpalen uit de grond springen, als je op reis gaat naar het buitenland is het aan te raden om te controleren waar je precies je elektrische auto kunt opladen. Houd hierbij rekening met de tijdsduur van de laadstops en de actieradius van je auto. Staar je niet blind op het maximale rijbereik, maar reken met zo’n 80% – je rijdt hem immers niet helemaal leeg. Sommige elektrische auto’s hebben een dynamisch navigatiesysteem aan boord, waarbij de volgende laadstop wordt berekend aan de hand van de resterende actieradius.
Ben je nog niet op reis geweest met een elektrische auto, houd er dan rekening mee dat je onderweg waarschijnlijk meer tijd kwijt bent. Hoewel je bij het tanken met een brandstofauto doorgaans ook even de tijd neemt om de benen te strekken en te eten en drinken, duurt opladen nu eenmaal langer. Een andere reden die vaak over het hoofd gezien wordt, heeft te maken met je rijstijl. Hoe harder je rijdt, des te hoger het energieverbruik. Als gevolg neemt de actieradius af en moet je eerder (en dus vaker) opladen. ~100 km/u wordt meestal gezien als de optimale snelheid.
Als je naar het buitenland op reis gaat met een elektrische auto zijn er een aantal handige apps die je kunt gebruiken om je route te plannen en laadpalen te vinden. Hieronder een aantal voorbeelden van de beste apps:* A Better Routeplanner (ABRP)
Je zou het misschien niet zeggen, maar elektrische auto’s hebben individuele verbruikscijfers, net zoals dat bij benzine- en dieselauto’s het geval is. Het exacte verbruik van een elektrische auto is afhankelijk van allerlei factoren; denk aan zaken als accutechniek, design en gewicht. De meeste mensen staren zich blind op de actieradius, maar het verbruik moet je niet over het hoofd zien. Een zuinige elektrische auto haalt immers meer kilometers uit zijn batterij, mits je netjes met het stroompedaal omgaat natuurlijk. Hieronder vind je een overzicht van de zuinigste elektrische auto’s van 2025.
Theoretisch verbruik vanaf 13,9 kWh/100 km De elektrische auto’s van Hyundai behoren tot de populairste EV’s op de markt, mede dankzij de combinatie van lage prijzen en groot rijbereik. De lat ligt dus al hoog, maar met de Ioniq 6 gaat Hyundai nog een stapje verder. De vierdeurs sedan heeft een actieradius tot 614 kilometer en is met het grote accupakket (nieuw) verkrijgbaar voor minder dan 50.000 euro. Die indrukwekkende actieradius wordt mede mogelijk gemaakt door het aerodynamische design, geïnspireerd door een vliegtuigvleugel. Zodoende heeft de Ioniq 6 een bijzonder lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 en een verbruik van 13,9 kWh/100 km.
Als je op zoek bent naar een zuinige elektrische auto dan mag je de Hyundai Ioniq 6 niet over het hoofd zien. Dat kan eigenlijk ook niet, want met zijn lage verbruik, grote actieradius en opvallende aerodynamische koets steekt-ie zijn kop boven het maaiveld. Zoals gebruikelijk voor dit merk biedt de Ioniq 6 veel waar voor zijn geld. Als een van de prominente elektrische modellen in het gamma van Hyundai grenst de 4,85 meter lange sedan zelfs aan het luxueuze. Je profiteert van een complete uitrusting, uitstekende veiligheidsvoorzieningen en een comfortabele rijervaring. Meer kun je je niet wensen.
De Mini Cooper Electric bewijst dat een elektrische auto ook heel zuinig kan zijn zonder speciale designtrujes. Het is namelijk een traditioneel ogende hatchback, zij het met drie deuren. Een uitstervend ras: tegenwoordig hebben de meeste hatchbacks voor het praktisch vermogen vijf deuren. De instapversie (E) van de volledig elektrische Cooper heeft een verbruik van 13,8 kWh/ 100 km, waarmee hij 305 kilometer uit zijn kleine accupakket perst. Rijd je regelmatig langere afstanden, dan is de Cooper SE de moeite waard. Deze is een fractie minder zuinig, maar heeft dankzij de grotere batterij een rijbereik van 402 kilometer.
Er zijn inmiddels meerdere elektrische stadsauto’s met een actieradius boven de 300-400 kilometer. Op het gebied van verbruik scoort de Mini Cooper Electric het beste. Het instapmodel heeft een kleine batterij, maar haalt desondanks 305 kilometer. Wie geld bijlegt voor de Cooper SE komt zelfs boven de 400 kilometer uit. In vergelijking met de concurrentie is de volledig elektrische Mini Cooper wat prijzig, maar qua luxe, kwaliteit, sportiviteit, verfijning en comfort staat-ie een paar treden hoger. De Mini Cooper Electric is bovendien een van de weinige elektrische stadsauto’s waarvan een high-performance uitvoering bestaat, namelijk de 258 pk sterke JCW.
Tesla is een van de pioniers als het gaat om zuinige elektrische aandrijflijnen. De grote actieradius van haar modellen is een van de redenen voor haar lange tijd voorbeeldige verkoopcijfers. Zodra Tesla de scherp geprijsde en technisch zeer indrukwekkende Model 3 op de markt brengt, is het hek van de dam. Sommige uitvoeringen van de vierdeurs sedan hebben een verbruik tussen de 12 en 13 kWh/ 100 km en zijn mede dankzij de vooruitstrevende accutechniek in staat veel kilometers af te leggen. De Standard Range haalt minimaal 400 kilometer en latere versies van de Long Range passeren zelfs de grens van 700 kilometer.
De Tesla Model 3 is de voor de hand liggende keuze als laag verbruik en een grote actieradius belangrijke wensen zijn bij het kopen van een elektrische auto. In de categorie efficiëntie is de minimalistische sedan namelijk met afstand de winnaar. Afhankelijk van de uitvoering haalt-ie een actieradius van ongeveer 700 kilometer en dankzij de korte laadtijden ben je zo weer op weg met een volle accu. De Model 3 is bovendien extra interessant als tweedehandsje. Het aanbod is groot en jong, de restwaarden zijn relatief laag en de uitrusting is (behalve de Autopilot-pakketten) in grote lijnen hetzelfde.
De Tesla Model 3 behoort tot de populairste elektrische auto’s op de markt. Lees reviews van de Tesla Model 3 om te ontdekken waarom.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 12, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 10 oktober 2025