Elektrische auto 15% minder waardevast dan benzineauto of hybride

Marek Debicki5 minuten leestijd20 november 2024

Elektrische auto's waren tot en met 2022 minimaal zo waardevast als benzine- en dieselauto's. Sindsdien is de waardevastheid sterk gedaald, mede door een vergroting van het aanbod en de aanstaande uitfasering van subsidieregelingen. Inmiddels houdt een elektrische auto zijn waarde gemiddeld ruim 15% minder goed vast dan een benzine- en dieselauto, zo blijkt uit analyse van de Nederlandse occasionmarkt door autovergelijker Gaspedaal.nl.

Verloop waardevastheid elektrische auto’s

Zowel in Europese als Aziatische fabrieken rollen steeds meer nieuwe elektrische modellen van de band. Tegelijkertijd stijgt ook de hoeveelheid elektrisch aangedreven occasions, mede door het aflopen van de eerste zakelijke EV-leasecontracten. Het aanbod stekkerauto’s - nieuw en gebruikt - is dus groter dan ooit.

Subsidies en belastingvoordelen - zoals korting op de wegenbelasting en BPM-vrijstelling op nieuwe EV's - worden daarentegen juist uitgefaseerd. Dit remt de vraag naar elektrische occasions. Hierdoor heeft de restwaarde van elektrische auto’s de afgelopen twee jaar een duikvlucht genomen.

Waar elektrische auto’s in oktober 2022 nog het meest waardevast waren, presteren EV’s momenteel het minst goed. Ten opzichte van het totaalgemiddelde (alle brandstofsoorten gecombineerd) houdt een elektrische auto ruim 15% minder van zijn waarde vast. In vergelijking met benzineauto’s en hybrides is het verschil zelfs nog iets groter.


Waardevastheid per brandstofsoort

Aanbod groeit sneller dan de vraag

De verschuivende verhouding tussen vraag en aanbod werkt als katalysator van de restwaardeontwikkeling. Op occasionplatforms als Gaspedaal.nl is het aandeel van elektrische auto’s de afgelopen twee jaar sterk gestegen.

Eind 2022 was ongeveer 4% van de te koop gezette occasions elektrisch aangedreven. In oktober van dit jaar is het aandeel meer dan verdubbeld, naar bijna 9%. Ook het taartstuk met hybrides - van mild hybrid tot plug-inhybride - is duidelijk groter geworden. Bij hybrides is de vraag echter sterker meegegroeid dan bij EV’s.

Volgens Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl, gaat de autorijdende consument juist iets minder snel overstag voor een volledig elektrische auto. “Veel early adopters rijden al elektrisch, maar de groep consumenten die daarna de overstap zou moeten maken, doet dat in een lager tempo dan verwacht. Waarschijnlijk kiest men toch eerst voor een hybride en blijft daarmee rijden totdat er tweedehands elektrische auto’s met een grotere actieradius en een gunstiger prijskaartje worden aangeboden”, aldus Verweij.


Aanbod occasions Gaspedaal.nl - aandeel per brandstofsoort

Actieradius van grote invloed op waardevastheid

De restwaarde van een benzine- en dieselauto wordt grofweg door twee factoren bepaald: de leeftijd en het aantal gereden kilometers. Bij elektrische auto’s zijn dit ook de belangrijkste elementen, maar er komt nog een derde factor bij. De batterijcapaciteit in kWh, die nauw samenhangt met de actieradius, speelt ook een belangrijke rol. Hierbij geldt: hoe groter de capaciteit, hoe meer waardebehoud.

Dit is goed terug te zien in de waardevastheid van early adopter-modellen, die vaak over een beperkte actieradius beschikken. Onder meer de BMW i3, Nissan Leaf en Renault Zoe zijn hier voorbeelden van.

Nét iets beter presteren elektrische modellen van Chinese merken én relatief dure EV's, zoals de Audi e-tron. De meeste Tesla's zitten op hetzelfde niveau. Dat wordt deels veroorzaakt door forse prijsdalingen van nieuwe Tesla’s, wat de prijzen van tweedehands modellen van dat merk eveneens deed dalen.

Daarboven volgt een grote middenmoot, met EV's van onder meer Peugeot, Hyundai, Polestar en Volkswagen. Modellen met het hoogste restwaardebehoud zijn de Skoda Enyaq, Volvo XC40 en Kia EV6.


Elektrische occasion vooral in de Randstad gewild

In randstedelijke gemeenten wordt beduidend vaker naar elektrische occasions gezocht dan daarbuiten. In Noord- en Zuid-Holland wordt het zoekfilter ‘elektrisch’ tot wel tweemaal zo vaak aangeklikt als in gemeenten in Friesland, Groningen en Drenthe. Dit geldt vooral voor 45-plussers, terwijl in de groep 18 tot 24-jarigen juist het minst vaak naar een tweedehands EV gezocht wordt. Verweij vermoedt dat dit te maken heeft met factoren als budget, prioriteiten en behoeftes: “De jongeren die wel behoefte hebben aan een auto, hebben in de meeste gevallen niet het geld voor een elektrische auto, dus kiezen ze voor betaalbare occasion met een verbrandingsmotor.”

De grote steden waar het vaakst naar elektrische occasions wordt gezocht, zijn Haarlem en Almere. In Emmen en Enschede zoekt men juist het minst vaak naar stekker-occasions.

Ook opvallend: bij het zoeken naar een elektrische auto stelt meer dan de helft van de Gaspedaal.nl-gebruikers (54%) 60.000 kilometer in als maximale kilometerstand. Bij benzineauto’s is dat slechts 16%; daar word 100.000 kilometer het vaakst als limiet aangehouden.

Volgens auto-expert Verweij is dat deels verklaarbaar door het feit dat gebruikers verhoudingsgewijs vaker zoeken naar nieuwere EV’s tussen de 3 en 4 jaar oud met - inherent - een lagere kilometerstand. “Mogelijkerwijs speelt de zorg over accudegratie ook een rol. Men wil niet het risico lopen op een elektrische occasion die niet ‘fit’ genoeg meer is om de beloofde actieradius te behalen.”


Zoekgedrag naar gebruikte EV's per gemeente

Restwaarde elektrisch vs. hybride

Positie Elektrisch Hybride
1. Skoda Enyaq iV: 65,7% Toyota Yaris 1.5 Hybrid: 84,4%
2. Volvo XC40 Recharge: 63,4% Kia Niro 1.6 Hybrid: 79,2%
3. Kia e-Niro: 60,1% Toyota RAV4 2.5 Hybrid: 78,9%
4. Volkswagen ID.3: 58,1% Toyota Corolla Sports Tourer 1.8 Hybrid: 76,0%
5. Tesla Model 3: 55,8% Toyota CH-R 1.8 Hybrid: 74,3%
6. Hyundai Kona Electric: 54,4% Volvo XC40 T5 Recharge: 73,0%
7. Hyundai IONIQ Electric: 52,7% Ford Kuga PHEV: 69,3%
8. Audi e-tron: 50,8% Volvo XC60 T8 Recharge: 68,1%
9. BMW i3: 49,3% Volkswagen Golf GTE hatchback: 66,9%
10. Nissan LEAF: 48,5% BMW 330e Touring: 64,4%

Onderzoeksmethode

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.

Dit artikel is gepubliceerd op 20 november 2024

Ook interessant voor jou

Over Gaspedaal

Parkeren aan het strand? Kosten lopen op tot bijna €34 per d

11 juni 2025
Van Scheveningen en Zandvoort tot Bloemendaal en Veere: Nederland telt 50 kustplaatsen. Elke kustplaats heeft zijn eigen charme en ook de verschillen in pa
Over Gaspedaal

Caravan of camper gekocht? 80% van de stallingen is (bijna)

20 mei 2025
Onderzoek naar de beschikbaarheid en prijzen van stallingen voor kampeervoertuigenMomenteel telt Nederland ruim 627.000 campers en caravans, die vaak een g
Over Gaspedaal

Occasionjaar 2024: Volkswagen Golf opnieuw favoriet, SUV en

6 januari 2025
De Volkswagen Golf is opnieuw de populairste occasion van het jaar, zo blijkt uit onderzoek van autovergelijker Gaspedaal.nl. Daarnaast was de SUV in 2024
Over Gaspedaal

Op autovakantie? We kunnen steeds meer bagage meenemen

3 juli 2024
Wie in de zomervakantie steevast met de auto op vakantie gaat, heeft het wellicht gemerkt: we kunnen steeds meer bagage meenemen op reis. De gemiddelde inh
Over Gaspedaal

Dit betekenen de verkiezingsprogramma's voor automobilisten

6 november 2023
Bij de ene partij is het dag en nacht 100 km/u rijden, bij de andere mag je 140 km/u en bij de laatste is er zelfs helemaal geen maximumsnelheid. Gaspedaal
Over Gaspedaal

Veel Nederlanders bang voor overstap elektrisch rijden

20 september 2023
Hoge aanschafprijsOndanks subsidie, vrijstelling van wegenbelasting én de gestegen brandstofprijzen, ziet de Nederlander een overstap naar elektrisch rijde