Benzineauto’s zijn al tijden de voorkeur van autorijdend Nederland. Elektrisch rijden is daarentegen flink in opkomst. Je ziet steeds meer mensen voor een elektrische auto kiezen, bijvoorbeeld om te profiteren van de scherpe gebruikskosten, de moderne en luxe uitrusting, en het feit dat EV’s steeds praktischer en bruikbaarder worden. Bovendien zijn tweedehands elektrische auto’s vaak relatief goedkoop vanwege de lage restwaarde. Je kunt je daarom afvragen: wat is voor mij de beste keuze, elektrisch of benzine? In dit artikel vergelijken we elektrische en benzineauto’s, zodat jij een beeld krijgt van de voordelen, nadelen en het kostenplaatje.
Benzine- en elektrische auto’s verschillen op allerlei vlakken. Er is geen eenduidig antwoord voor welke soort auto beter bij jou past. Afhankelijk van jouw levensstijl, wensen en eisen zul je moeten bepalen wat de beste keuze is. Een aantal factoren, zoals de actieradius, tanken/laden, het tweedehands aanbod, de kosten en de aanschafprijs spelen een bepalende rol in het uiteindelijke antwoord op de vraag welke auto je moet kiezen. Om je op weg te helpen in de zoektocht naar het vinden van een passende (tweedehands) auto, vind je hier informatie over dit onderwerp.
De actieradius van elektrische auto’s is een horde die sommige mensen ervan weerhoudt om over te stappen op elektrisch rijden. Dit terwijl veel EV’s tegenwoordig toch minimaal 300-400 kilometer kunnen afleggen op een volle accu. Sommige elektrische auto’s hebben zelfs een theoretische actieradius van 600-700 kilometer. Een EV met een grote actieradius is vaak wel aan de prijs, want een groot accupakket betekent een grotere auto met een hogere aanschafprijs. Het rijbereik van benzineauto’s is in vergelijking relatief groot. Veel benzineauto’s hebben een tankinhoud van minimaal 40-50 liter; een zuinig model dat bijvoorbeeld 1 op 18 rijdt, haalt daarmee 700-900 kilometer – zo niet meer.
Tanken is zo vanzelfsprekend als het opkomen van de zon. Wanneer je brandstof bij wilt tanken, rijd je je benzineauto naar een tankstation. Het klusje is binnen enkele minuten geklaard en je kunt weer op weg. Met een elektrische auto duurt het wat langer. Opladen via een gewone laadpaal of -box kan afhankelijk van het laadvermogen van de auto 3 tot 12 uur duren. Dat het langer duurt, maakt weinig uit als je je elektrische auto thuis of op je werk kunt opladen. Het is bovendien goedkoper dan benzine tanken. Snelladen duurt 20-50 minuten, maar kost meer geld.
Benzine is met afstand de populairste brandstofsoort. Het tweedehands modellenaanbod op Gaspedaal.nl bevat meer dan 180.000 occasions met een benzinemotor, tegenover 30.000+ elektrische auto’s. Er zijn dus 6 keer zoveel tweedehands benzineauto’s als EV’s, maar het aanbod elektrische auto’s groeit in rap tempo. Bovendien zijn die gebruikte elektrische auto’s over het algemeen zeer modern. 90% van het aanbod is van bouwjaar 2020 of jonger. Tweedehands EV’s behoren daarmee tot de modernste en meest luxe occasions op de markt. Dankzij de relatief lage restwaarde van elektrische auto’s kun je veel modellen voor een scherpe prijs kopen.
Voor veel mensen is een benzineauto aantrekkelijk vanwege de relatief lage kosten. Elektrische auto’s zijn eveneens voordelig in gebruik, maar wegens factoren als de actieradius, oplaadmogelijkheden en hoge aanschafprijzen is overstappen op elektrisch rijden niet voor iedereen weggelegd. Tweedehands elektrische auto’s zijn een stuk voordeliger, wat de overstap interessanter maakt. Wat de jaarlijkse kosten van een elektrische auto vs. een benzineauto zijn, varieert per merk en model. Over het algemeen zie je bij benzine vs. elektrisch flinke schommelingen in de afschrijving, brandstofkosten, wegenbelasting en verzekering. Hieronder zijn de kosten van elektrisch vs. benzine rijden opgenomen in een tabel.

In het eerste overzicht worden de kosten van twee varianten van de Peugeot 208 met elkaar vergeleken. In beide gevallen gaat het om het instapmodel uit bouwjaar 2023: de benzineversie is de Peugeot 208 PureTech 75 met een tweedehands aanschafprijs van 17.000 euro; de elektrische versie is de Peugeot e-208 EV 50 kWh 136 met een tweedehands aanschafprijs van 20.000 euro. De kosten zijn gebaseerd op bezit over 5 jaar met een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer.
| Kostenvergelijking benzine vs. elektrisch (5 jaar/15K) | Peugeot 208 PureTech 75 | Peugeot e-208 EV 50 kWh 136 |
|---|---|---|
| Afschrijving | €1.660 | €2.380 |
| Brandstofkosten | €1.871 | €744 |
| Motorrijtuigenbelasting | €456 | €217 |
| Verzekering | €545 | €775 |
| Onderhoud | €586 | €429 |
| Rentekosten | €466 | €654 |
| Totale jaarlijkse kosten | €5.584 | €5.199 |
| Kosten per kilometer | €0,37 | €0,35 |

In het tweede overzicht worden de kosten van twee varianten van de Hyundai Kona met elkaar vergeleken. In beide gevallen gaat het om het instapmodel uit bouwjaar 2023: de benzineversie is de Hyundai Kona 1.0 T-GDI met een tweedehands aanschafprijs van 28.000 euro; de elektrische versie is de Hyundai Kona Electric 48.4 kWh met een tweedehands aanschafprijs van 23.000 euro. De kosten zijn gebaseerd op bezit over 5 jaar met een jaarlijks kilometrage van 20.000 kilometer.
| Kostenvergelijking benzine vs. elektrisch (5 jaar/20K) | Hyundai Kona 1.0 T-GDI | Hyundai Kona Electric 48.4 kWh |
|---|---|---|
| Afschrijving | €2.260 | €2.880 |
| Brandstofkosten | €2.495 | €934 |
| Motorrijtuigenbelasting | €768 | €269 |
| Verzekering | €693 | €829 |
| Onderhoud | €864 | €716 |
| Rentekosten | €536 | €656 |
| Totale jaarlijkse kosten | €7.616 | €6.285 |
| Kosten per kilometer | €0,38 | €0,31 |
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan benzine en elektrische auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top lijstjes, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 30 januari 2024
en is voor het laatst bijgewerkt op 1 oktober 2025





