Een auto met benzinemotor: het is voor veel mensen al jaren de winnende combinatie. Elektrisch rijden wordt echter steeds populairder, en met goede reden: het is milieuvriendelijk én voordelig. Maar is het ook voordeliger dan benzine rijden? Hier vind je de kosten van elektrisch en benzine rijden aan de hand van twee voorbeelden.
Wat een auto kost, is sterk afhankelijk van factoren als het merk en model, je rijstijl en het aantal kilometers dat je maakt. In Nederland is een benzineauto voor veel mensen de voordeligste manier om van A naar B te rijden. De opkomst van elektrisch rijden heeft daar verandering in gebracht. Het is niet alleen milieuvriendelijk (zeker als je groene energie gebruikt), het raakt je portemonnee minder hard vanwege lage gebruikskosten. Maar wat geeft nu lagere kosten, benzine of elektrisch? Hieronder twee situaties, waarbij twee varianten van hetzelfde model – de Peugeot 208 en Hyundai Kona – tegenover elkaar worden gezet.
De 208 van Peugeot is zowel met benzinemotor als elektrische aandrijflijn ( e-208 ) verkrijgbaar. We gaan uit van bouwjaar 2021, een kilometerstand van 25.000 en een plan om vijf jaar lang gemiddeld 15.000 kilometer per jaar met de auto te rijden. De jaarlijkse kosten van de benzineversie zijn €4.993. Hierbij vormen afschrijving (€1.620) en brandstofkosten (€1.662) de grootste kostenposten. De maandelijkse kosten komen daarmee uit op €416. De maandelijkse kosten van de e-208 zijn iets hoger, namelijk €432. Jaarlijks kost de elektrische auto €5.182, vanwege hoge afschrijving (€2.700) en lage brandstofkosten van €856.
Peugeot 208 (1.2 PureTech 75)
Per jaar: €4.993
Per maand: €416
Peugeot e-208 (50kWh)
Per jaar: €5.182
Per maand: €432
De Kona van Hyundai is, net als de Peugeot 208, verkrijgbaar als benzineauto en EV. De uitgangssituatie is hetzelfde: bouwjaar 2021, een kilometerstand van 25.000 en een plan om vijf jaar lang gemiddeld 15.000 kilometer per jaar met de auto te rijden. Wat blijkt is dat de elektrische variant in dit geval aanzienlijk goedkoper is in gebruik. De Kona Electric kost jaarlijks €5.415 onder de streep, tegenover €7.475 voor de benzine-uitvoering. Dit is te danken aan hogere afschrijving en brandstofkosten voor de ‘gewone’ Kona. Het verschil is respectievelijk €380 en liefst €1.005.
Hyundai Kona (1.0 T-GDI)
Per jaar: €7.475
Per maand: €623
Hyundai Kona Electric (39 kWh)
Per jaar: €5.415
Per maand: €451
Als je overweegt een nieuwe auto te kopen, zal een elektrische auto waarschijnlijk voordeliger zijn dan een model met benzinemotor. Je bespaart op brandstofkosten, maar afschrijving en wegenbelasting spelen ook zeker een rol. Een tweedehands auto is wat dat betreft ook een interessante optie. Bij een nieuwe auto schrijf je de eerste 5 jaar ongeveer de helft van de nieuwwaarde van de auto af. Het Nibud heeft berekend dat je bij 4 jaar gebruik van een kleine auto je gemiddeld bijna 20% lagere kosten hebt als je de auto niet nieuw, maar vier jaar oud had gekocht.
Hoeveel een elektrische auto je in gebruik zal kosten, hangt ook af van de energieprijs. Als je een variabel contract hebt, kan het dat je met hoge tarieven te maken krijgt en dan kunnen de brandstofkosten zomaar het dubbele zijn. Let daarom goed op bij het afsluiten van een contract, zodat je een gunstig tarief hebt. In het verlengde daarvan: als je de mogelijkheid hebt zonnepanelen te laten installeren, zal dit de prijs verder drukken. Ontdek meer over de verschillende laadmogelijkheden van een elektrische auto.
Wil je een auto kopen, zoek dan van tevoren uit wat de maandelijkse en jaarlijkse kosten zijn. Hiervoor heeft AutoWeek een speciale tool ontwikkeld, die een kostenberekening voor je uitvoert. Je kunt hier zowel een specifiek kenteken invoeren als naar bepaalde merken en modellen zoeken. Dat maakt het vergelijken van de kosten wel zo makkelijk.
Ongeacht wat voor jou de betere keuze is, benzine of elektrisch , op Gaspedaal.nl vind je duizenden auto’s uit beide categorieën. Speur naar hartelust door het aanbod, of ga doelgericht met de filters aan de slag om je perfecte auto te vinden. Bekijk hier al onze occasions .
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 30 januari 2024