Wat zijn de bijtellingsregels voor elektrische auto’s vanaf 2025?

Harry Verolme8 minuten leestijd18 maart 2025

De regels voor de bijtelling van zakelijke auto’s zijn de laatste jaren meermaals veranderd. Ook in 2025 zijn de regels rondom de bijtelling weer bijgesteld. Wat dit voor jou betekent als je een elektrische auto wilt aanschaffen, of als je al een elektrische auto hebt aangeschaft, leggen we hier uit. In dit artikel bespreken we de bijtellingstarieven voor elektrische auto’s voor en na 2026. Daarnaast leggen we een aantal volledig elektrische auto’s met een lage bijtelling onder de loep.

Bijtelling voor elektrische auto’s

Als je privé met een auto rijdt die tot het ondernemingsvermogen behoort(ook wel een ‘auto van de zaak’ genoemd), dan moet je hiervoor mogelijk een bedrag betalen. Dit noemt men bijtelling. Het privégebruik van een zakelijke auto wordt namelijk gezien als een vorm van inkomen en daarom moet je er belasting over betalen, tenzij je kunt aantonen dat je op jaarbasis minder dan 500 privékilometers hebt gemaakt. Aan de hand van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de auto wordt bepaald hoeveel bijtelling je moet betalen. De tarieven veranderen voortdurend, dus controleer wat dit voor jou betekent.

Tarieven tot 2026

2025 is het laatste jaar dat er een verlaagd bijtellingstarief geldt voor elektrische auto’s. De bijtelling voor elektrische auto’s is 17% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Voor elke euro boven die waarde van 30.000 euro geldt het reguliere tarief van 22%. Het verlaagde tarief is alleen van toepassing op elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer, met andere woorden: volledig elektrische auto’s. Voor elektrische auto’s op waterstof of zonnecelauto’s geldt het verlaagde tarief over de gehele cataloguswaarde. Het verlaagde tarief blijft 60 maanden na de eerste toelating van de auto van kracht.

Tarieven vanaf 2026

Vanaf 2026 moet je ook voor een volledig elektrische auto het volledige bijtellingstarief van 22% betalen. Er geldt vanaf dat moment niet langer een verlaagd tarief en dus krijg je geen korting als je meer dan 500 privékilometers maakt in je elektrische auto van de zaak. Het is nog niet duidelijk of dit eveneens geldt voor innovatieve elektrische auto’s, zoals waterstof- of zonnecelauto’s. De tarieven worden jaarlijks gemonitord en waar nodig aangepast. De overheid houdt de belastingvoordelen voor particuliere eigenaren van elektrische auto’s tot 2030 in stand. Er geldt in de periode 2026-2029 een kortingstarief van 25% op de wegenbelasting (mrb).

Hoe lang blijft de verlaagde bijtelling geldig?

Dat het verlaagde bijtellingstarief voor volledig elektrische auto’s komt te vervallen, wil niet zeggen dat de korting vanaf 2026 ineens voor iedereen verdwijnt. Als je vóór 2026 een zakelijke auto hebt geregistreerd blijft het verlaagde bijtellingspercentage 60 maanden (5 jaar) geldig. Die periode van 60 maanden gaat in op de eerstvolgende maand na de dag van de eerste toelating. Stel dat dit gebeurt op 17 januari 2025, dan gaat de periode dus in op 1 februari 2025. Het verlaagde tarief loopt dan af op 1 februari 2030 en wordt automatisch omgezet naar de nieuwe regels die dan gelden.

Als je je volledig elektrische auto in de periode 2022-2024 hebt aangeschaft, profiteer je van een bijtellingstarief van 16%. Ook in dat geval blijft je huidige korting geldig tot het einde van de periode van 60 maanden. Stel dat je op 18 september 2023 een nieuwe elektrische auto hebt aangeschaft, dan betaal je 16% bijtelling tot 1 oktober 2028. Daarna verandert het tarief in het op dat moment volledige tarief van 22%. Nogmaals: het verlaagde bijtellingstarief geldt alleen over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van de auto. Voor 2022 was dit overigens nog tot 35.000 euro.

Elektrische auto’s met lage bijtelling op Gaspedaal.nl

Inmiddels zijn er heel wat elektrische auto’s met een prijskaartje van minder dan 30.000 euro. Zulke EV’s vallen daarmee volledig onder het verlaagde bijtellingstarief van 17%. Elektrische auto’s met een dergelijke vanafprijs zijn meestal stadsauto’s en daarom niet altijd even praktisch. Als je richting de 30.000 euro gaat (of net eroverheen) zijn er al meer mogelijkheden. In deze prijsklasse vind je compacte hatchbacks en SUV’s waarvan het voornaamste deel van de cataloguswaarde van het verlaagde tarief profiteert. Zulke auto’s zijn dan wat duurder, maar ook een stuk praktischer, beter uitgerust en groter/ruimer. Hieronder een aantal voorbeelden.

Renault 5 E-Tech

  • Actieradius tot 410 kilometer; in 3 uur van 20% tot 80% (snelladen in 32 min.)
  • Verkrijgbaar met 95, 120 of 150 pk (43 of 55 kWh-accupakket)
  • Vijfdeurs hatchback
  • Nette uitrusting; meer uitgeven voor extra opties
  • Vrolijke uiterlijk met retro-styling
  • Bijtelling vanaf 161 euro p/m

De hype rondom de Renault 5 E-Tech was groot. Er bestaat dan een reële kans dat het uiteindelijke productiemodel teleurstelt, maar dat is hier niet het geval. Dat kon eigenlijk ook niet anders: Renault heeft inmiddels een aardige reputatie opgebouwd met haar EV’s, en het gaat hier om de spirituele opvolger van de geliefde Renault 5. Het merk heeft haar iconische hatchback op smaakvolle wijze teruggebracht, door zowel moderne als retro-elementen in de nieuwe 5 te verwerken. Hij heeft een fijne wegligging, is overwegend comfortabel en biedt een actieradius tot 410 kilometer: indrukwekkende cijfers voor een auto van dit formaat.

Voor- en nadelen van de Renault 5 E-Tech

  • Voordelen
  • Aantrekkelijke looks
  • Comfortabele en verfijnde rijbeleving
  • Net en modern interieur
  • Nadelen
  • Sommige rivalen zijn beter aangekleed
  • Gebrekkige ruimte tweede zitrij

Waarom kiezen voor de Renault 5 E-Tech?

Als een auto door een internationale jury is verkozen tot ‘Auto van het Jaar’, dan is deze het overwegen waard. Renault gaat voor de tweede opeenvolgende keer met de prijs aan de haal – een jaar eerder won de Scénic nog. Het is groot feest bij de Fransen, want in een bijzondere twist ontvangt ook de Alpine A290 (de high-performance variant van de Renault 5) deze titel. Met zijn expressieve karakter, fijne rijgedrag, indrukwekkende technische prestaties en scherpe prijs is de Renault 5 een regelrechte winnaar. Hij kost minder dan 30.000 euro en dus profiteer je volledig van 17% bijtelling.

Bekijk aanbod

Skoda Elroq

  • Actieradius tot 579 kilometer; in 5 uur van 20% tot 80% (snelladen in 27 min.)
  • Verkrijgbaar met 170, 204 of 286 pk (55, 63 of 83 kWh-accupakket)
  • Vijfdeurs SUV
  • Nette standaarduitrusting
  • Degelijke en ruime gezinswagen
  • Bijtelling vanaf 178 euro p/m

De Skoda Elroq is een van de nieuwste toevoegingen aan de catalogus van Skoda – en meteen ook een van de interessantste. Als kleine broer van de populaire Skoda Enyaq biedt de Elroq dezelfde klasse in een beknopt pakket, tegen een lagere prijs. De 4,48 meter lange SUV (16 cm korter dan de Enyaq) gaat vanaf een kleine 34.000 euro van de hand en geniet zodoende een lage bijtelling. Hij ziet er knap uit, is fors van binnen en heeft overtuigende technische prestaties. De Elroq kan tot 579 kilometer afleggen op een volle accu en heeft een aangename wegligging.

Voor- en nadelen van de Skoda Elroq

  • Voordelen
  • Heel ruim en praktisch
  • Prettig rijgedrag
  • Hoge kwaliteit; veel waar voor je geld
  • Nadelen
  • Kofferruimte wat klein
  • Rijhulpsystemen niet heel verfijnd

Waarom kiezen voor de Skoda Elroq?

Als je veel (elektrische) auto voor weinig geld wilt, moet je zeker een blik op de Skoda Elroq werpen. Het is bijna ongeloofwaardig dat een krap 4,5 meter lange auto met zo’n ruim en praktisch interieur voor minder dan 35.000 euro bij de dealer staat. Bovendien heeft de Elroq een nette standaarduitrusting en zijn opties niet exorbitant duur. Hoewel hij met zijn vanafprijs niet volledig in het verlaagde bijtellingstarief zit, hoef je maar over een relatief klein bedrag 22% te betalen. En gezien zijn aantrekkelijke uitrusting, grote actieradius en fijne rijeigenschappen, is hij dat extraatje wel waard.

Bekijk aanbod

Volvo EX30

  • Actieradius tot 476 kilometer; in 4 uur van 20% tot 80% (snelladen in 25 min.)
  • Verkrijgbaar met 51 of 69 kWh accupakket en Single of Twin Motor
  • Vijfdeurs crossover
  • Rijke uitrusting
  • Charmante en luxe alleskunner
  • Bijtelling vanaf 178 euro p/m

Volvo heeft goed ingespeeld op de toenemende vraag naar elektrische auto’s. De Volvo EX30 is daarvan een van de meest recente voorbeelden. De kleinste SUV van het merk is in 2023 op de markt gekomen en gaat sindsdien als warme broodjes over de toonbank. De EX30 staat in Nederland in de top 5 van bestverkochte auto’s van 2025 en dat heeft echt niet alleen met zijn scherpe prijs te maken. Het is een stijlvol en modern gevormde crossover met een chic interieur, kwalitatief hoogstaande materialen en voorbeeldige technische prestaties. Hij heeft een actieradius tot 476 kilometer en een fijne besturing.

Voor- en nadelen van de Volvo EX30

  • Voordelen
  • Voorbeeldige technische prestaties en aangename wegligging
  • Fraai design en interieur
  • Rijke standaarduitrusting
  • Nadelen
  • Gebrek aan fysieke knoppen
  • Ruimte achterin is beperkt

Waarom kiezen voor de Volvo EX30?

Het zegt veel dat de Volvo EX30 een van de populairste (elektrische) auto’s op de markt is. Samen met de Kia EV3 maakt de EX30 de dienst uit in zijn prijsklasse. Beide auto’s behoren tot de voordeligste elektrische crossovers en ontstijgen de concurrentie met hun voorbeeldige rijgedrag, complete uitrusting en grote actieradius. Met een vanafprijs van een kleine 34.000 euro betaal je het verlaagde tarief van 17% bijtelling over het grootste deel van de cataloguswaarde van de EX30. De Extended Range met bijna 500 kilometer rijbereik kost 38.895 euro.

Bekijk aanbod

Meest gezochte elektrische auto’s op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 19, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. Hyundai Kona
  2. Volvo XC40
  3. Tesla Model 3
  4. Kia Niro
  5. Audi e-tron
  6. Kia e-Niro
  7. Skoda Enyaq iV
  8. Volkswagen ID.3
  9. BMW i3
  10. Nissan Leaf
  11. Renault Zoe
  12. Hyundai Ioniq
  13. Volkswagen e-Golf
  14. Volkswagen ID.4
  15. Peugeot 208
  16. Hyundai IONIQ 5
  17. Renault Mégane E-Tech
  18. Kia EV6
  19. Audi Q4 e-tron
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • anwb.nl
  • athlon.com
  • autocar.co.uk
  • autoexpress.co.uk
  • autoweek.nl
  • belastingdienst.nl
  • carmagazine.co.uk
  • carwow.co.uk
  • elektrischeautolease.nl
  • mkblease.nl
  • nederlandelektrisch.nl
  • nn.nl
  • parkers.co.uk
  • renault.nl
  • skoda.nl
  • topgear.com
  • whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op 18 maart 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Wat is de subsidieregeling voor elektrische auto’s?

25 september 2025
Om het kopen van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijk te maken, riep de Rijksoverheid in 2020 de Subsidieregeling Elektrische Personenaut
Renault Twingo Electric
Brandstof

Het verbruik van een elektrische auto

19 juni 2025
Het verbruik van elektrische auto’s komt weinig onder de aandacht. Dit terwijl het stroomverbruik van een elektrische auto behoorlijk kan variëren per merk
Brandstof

Restwaarde elektrische auto in 2025

18 juni 2025
Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt, maar in vergelijking met benzine- en hybride auto’s zijn ze nog altijd redelijk prijzig. Ee
Brandstof

Voor- en nadelen van een elektrische auto

19 maart 2025
Er wordt vol ingezet op een toekomst vol elektrische auto’s. De laatste jaren is het aantal EV’s op de weg in rap tempo toegenomen. Sommige van de bestverk
Actieradius elektrische auto
Brandstof

De actieradius van een elektrische auto

14 maart 2025
De actieradius is een van de voornaamste zaken waarnaar gekeken wordt bij het kopen van een elektrische auto. EV’s kunnen over het algemeen minder kilomete
Brandstof

Beste elektrische trekauto in 2025

10 maart 2025
Een categorie elektrische auto’s waar je niet veel over hoort is die van trekauto’s. Dit soort taken worden vaak overgelaten aan krachtige diesels en derge