De regels voor de bijtelling van zakelijke auto’s zijn de laatste jaren meermaals veranderd. Ook in 2025 zijn de regels rondom de bijtelling weer bijgesteld. Wat dit voor jou betekent als je een elektrische auto wilt aanschaffen, of als je al een elektrische auto hebt aangeschaft, leggen we hier uit. In dit artikel bespreken we de bijtellingstarieven voor elektrische auto’s voor en na 2026. Daarnaast leggen we een aantal volledig elektrische auto’s met een lage bijtelling onder de loep.
Als je privé met een auto rijdt die tot het ondernemingsvermogen behoort(ook wel een ‘auto van de zaak’ genoemd), dan moet je hiervoor mogelijk een bedrag betalen. Dit noemt men bijtelling. Het privégebruik van een zakelijke auto wordt namelijk gezien als een vorm van inkomen en daarom moet je er belasting over betalen, tenzij je kunt aantonen dat je op jaarbasis minder dan 500 privékilometers hebt gemaakt. Aan de hand van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de auto wordt bepaald hoeveel bijtelling je moet betalen. De tarieven veranderen voortdurend, dus controleer wat dit voor jou betekent.
2025 is het laatste jaar dat er een verlaagd bijtellingstarief geldt voor elektrische auto’s. De bijtelling voor elektrische auto’s is 17% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Voor elke euro boven die waarde van 30.000 euro geldt het reguliere tarief van 22%. Het verlaagde tarief is alleen van toepassing op elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer, met andere woorden: volledig elektrische auto’s. Voor elektrische auto’s op waterstof of zonnecelauto’s geldt het verlaagde tarief over de gehele cataloguswaarde. Het verlaagde tarief blijft 60 maanden na de eerste toelating van de auto van kracht.
Vanaf 2026 moet je ook voor een volledig elektrische auto het volledige bijtellingstarief van 22% betalen. Er geldt vanaf dat moment niet langer een verlaagd tarief en dus krijg je geen korting als je meer dan 500 privékilometers maakt in je elektrische auto van de zaak. Het is nog niet duidelijk of dit eveneens geldt voor innovatieve elektrische auto’s, zoals waterstof- of zonnecelauto’s. De tarieven worden jaarlijks gemonitord en waar nodig aangepast. De overheid houdt de belastingvoordelen voor particuliere eigenaren van elektrische auto’s tot 2030 in stand. Er geldt in de periode 2026-2029 een kortingstarief van 25% op de wegenbelasting (mrb).
Dat het verlaagde bijtellingstarief voor volledig elektrische auto’s komt te vervallen, wil niet zeggen dat de korting vanaf 2026 ineens voor iedereen verdwijnt. Als je vóór 2026 een zakelijke auto hebt geregistreerd blijft het verlaagde bijtellingspercentage 60 maanden (5 jaar) geldig. Die periode van 60 maanden gaat in op de eerstvolgende maand na de dag van de eerste toelating. Stel dat dit gebeurt op 17 januari 2025, dan gaat de periode dus in op 1 februari 2025. Het verlaagde tarief loopt dan af op 1 februari 2030 en wordt automatisch omgezet naar de nieuwe regels die dan gelden.
Als je je volledig elektrische auto in de periode 2022-2024 hebt aangeschaft, profiteer je van een bijtellingstarief van 16%. Ook in dat geval blijft je huidige korting geldig tot het einde van de periode van 60 maanden. Stel dat je op 18 september 2023 een nieuwe elektrische auto hebt aangeschaft, dan betaal je 16% bijtelling tot 1 oktober 2028. Daarna verandert het tarief in het op dat moment volledige tarief van 22%. Nogmaals: het verlaagde bijtellingstarief geldt alleen over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van de auto. Voor 2022 was dit overigens nog tot 35.000 euro.
Inmiddels zijn er heel wat elektrische auto’s met een prijskaartje van minder dan 30.000 euro. Zulke EV’s vallen daarmee volledig onder het verlaagde bijtellingstarief van 17%. Elektrische auto’s met een dergelijke vanafprijs zijn meestal stadsauto’s en daarom niet altijd even praktisch. Als je richting de 30.000 euro gaat (of net eroverheen) zijn er al meer mogelijkheden. In deze prijsklasse vind je compacte hatchbacks en SUV’s waarvan het voornaamste deel van de cataloguswaarde van het verlaagde tarief profiteert. Zulke auto’s zijn dan wat duurder, maar ook een stuk praktischer, beter uitgerust en groter/ruimer. Hieronder een aantal voorbeelden.
De hype rondom de Renault 5 E-Tech was groot. Er bestaat dan een reële kans dat het uiteindelijke productiemodel teleurstelt, maar dat is hier niet het geval. Dat kon eigenlijk ook niet anders: Renault heeft inmiddels een aardige reputatie opgebouwd met haar EV’s, en het gaat hier om de spirituele opvolger van de geliefde Renault 5. Het merk heeft haar iconische hatchback op smaakvolle wijze teruggebracht, door zowel moderne als retro-elementen in de nieuwe 5 te verwerken. Hij heeft een fijne wegligging, is overwegend comfortabel en biedt een actieradius tot 410 kilometer: indrukwekkende cijfers voor een auto van dit formaat.
Als een auto door een internationale jury is verkozen tot ‘Auto van het Jaar’, dan is deze het overwegen waard. Renault gaat voor de tweede opeenvolgende keer met de prijs aan de haal – een jaar eerder won de Scénic nog. Het is groot feest bij de Fransen, want in een bijzondere twist ontvangt ook de Alpine A290 (de high-performance variant van de Renault 5) deze titel. Met zijn expressieve karakter, fijne rijgedrag, indrukwekkende technische prestaties en scherpe prijs is de Renault 5 een regelrechte winnaar. Hij kost minder dan 30.000 euro en dus profiteer je volledig van 17% bijtelling.
De Skoda Elroq is een van de nieuwste toevoegingen aan de catalogus van Skoda – en meteen ook een van de interessantste. Als kleine broer van de populaire Skoda Enyaq biedt de Elroq dezelfde klasse in een beknopt pakket, tegen een lagere prijs. De 4,48 meter lange SUV (16 cm korter dan de Enyaq) gaat vanaf een kleine 34.000 euro van de hand en geniet zodoende een lage bijtelling. Hij ziet er knap uit, is fors van binnen en heeft overtuigende technische prestaties. De Elroq kan tot 579 kilometer afleggen op een volle accu en heeft een aangename wegligging.
Als je veel (elektrische) auto voor weinig geld wilt, moet je zeker een blik op de Skoda Elroq werpen. Het is bijna ongeloofwaardig dat een krap 4,5 meter lange auto met zo’n ruim en praktisch interieur voor minder dan 35.000 euro bij de dealer staat. Bovendien heeft de Elroq een nette standaarduitrusting en zijn opties niet exorbitant duur. Hoewel hij met zijn vanafprijs niet volledig in het verlaagde bijtellingstarief zit, hoef je maar over een relatief klein bedrag 22% te betalen. En gezien zijn aantrekkelijke uitrusting, grote actieradius en fijne rijeigenschappen, is hij dat extraatje wel waard.
Volvo heeft goed ingespeeld op de toenemende vraag naar elektrische auto’s. De Volvo EX30 is daarvan een van de meest recente voorbeelden. De kleinste SUV van het merk is in 2023 op de markt gekomen en gaat sindsdien als warme broodjes over de toonbank. De EX30 staat in Nederland in de top 5 van bestverkochte auto’s van 2025 en dat heeft echt niet alleen met zijn scherpe prijs te maken. Het is een stijlvol en modern gevormde crossover met een chic interieur, kwalitatief hoogstaande materialen en voorbeeldige technische prestaties. Hij heeft een actieradius tot 476 kilometer en een fijne besturing.
Het zegt veel dat de Volvo EX30 een van de populairste (elektrische) auto’s op de markt is. Samen met de Kia EV3 maakt de EX30 de dienst uit in zijn prijsklasse. Beide auto’s behoren tot de voordeligste elektrische crossovers en ontstijgen de concurrentie met hun voorbeeldige rijgedrag, complete uitrusting en grote actieradius. Met een vanafprijs van een kleine 34.000 euro betaal je het verlaagde tarief van 17% bijtelling over het grootste deel van de cataloguswaarde van de EX30. De Extended Range met bijna 500 kilometer rijbereik kost 38.895 euro.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 19, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 18 maart 2025