Dacia Spring

De Dacia Spring is de goedkoopste elektrische auto in Nederland, ideaal voor korte stadstrips.

Dacia Spring 45 Comfort
Jens Holierhoek4 minuten leestijd5 november 2024

De Dacia Spring is de goedkoopste elektrische auto van het land. Het is vooral een auto bestemd voor de stad en daar maak je heel wat korte ritten met zijn actieradius van 225 kilometer. De Spring is voor zo’n compact model opvallend ruim en zit bovendien voor zijn prijs goed in zijn uitrusting. Je moet wel even bepalen of je met de 45 pk versie uit de voeten kunt, of dat het toch de krachtiger variant met 65 pk moet zijn. Alternatieven zijn de Citroën ë-C3, Renault Twingo Electric en de Smart EQ fortwo.

De Dacia Spring plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Goedkoopste elektrische auto van Nederland
  • Redelijke actieradius voor stadsgebruik
  • Snelladen in slechts 45 minuten
  • Nadelen
  • Slechts 45 pk standaardmotorvermogen
  • Minder geschikt voor lange snelwegritten
  • Beperkte motoropties beschikbaar

Prestaties en rijcomfort

  • Actieradius van 225 kilometer
  • Snelladen van 20% naar 80% in 45 minuten
  • Prima rijcomfort

Exterieur en carrosserievorm

  • Compacte hatchback voor in de stad
  • Dakrails met kleurrijke accenten
  • Na facelift in 2023 oogt de Spring nog wat sportiever

Interieur

  • Ruim 300 liter aan bagageruimte
  • Behoorlijk rijke uitrusting voor zijn prijs
  • Ook leverbaar met deels lederen interieur

Betrouwbaarheid

  • Dacia haalt als merk een betrouwbaarheidsscore van 98,4 procent (2021, Whatcar)
  • Drie jaar fabrieksgarantie op de auto en acht jaar garantie op het accupakket
  • Elektrische aandrijflijn is niet erg onderhoudsgevoelig

Actueel aanbod van de Dacia Spring op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

16.054

Meest voorkomende bouwjaar

2023

Gemiddelde kilometerstand

9.837 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(285)

Afbeelding van logo

Dacia Spring per generatie 2021+

Afbeelding van Dacia Spring per generatie 2021+

De vierzits Dacia Spring is met zijn lengte van 3,70 meter een volbloed stadsauto. Dacia weet toch 308 liter aan bagageruimte te verpakken in de Spring. Met de achterbank neergeklapt kom je zelfs op ruim 1.000 liter uit! Ook erg prettig aan de Spring is het lage wagengewicht voor een EV: de hatchback weegt slechts 926 kilogram. Naast lichtvoetig is de Spring comfortabel geveerd en is de wegligging dik in orde. De actieradius bij gemengd gebruik komt uit op 225 kilometer, maar bij veel stadse kilometer belooft Dacia 310 kilometer aan rijbereik voor de Spring.

Kenmerken van deze Dacia Spring

  • Compacte stadsauto
  • Verrassend ruim van binnen
  • Lichtvoetig dankzij lage wagengewicht
  • Comfortabele vering en goede wegligging
  • In de stad tot 300 kilometer aan actieradius

Interessante uitvoeringen van de Dacia Spring

De Dacia Spring is er in twee varianten: als 45 en als 65. Die getallen verwijzen naar het aantal paardenkrachten die elektromotor produceert. Hoewel er dus twee vermogensversies zijn is de actieradius gelijk: 225 kilometer. Hoewel de Spring een budgetauto is, beknibbelt Dacia niet op de standaarduitrusting. Je hebt minimaal elektrische ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, airco en een radio met usb- en Bluetooth-aansluiting tot je beschikking. Voor luxere zaken als parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera, en een deels lederen interieur betaal je niet veel extra. Topversie is trouwens de Extreme, voorzien van onder andere rijbaanassistent en vermoeidheidsdetectie.

Dacia Spring 65

Veelgestelde vragen over de Dacia Spring

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • dacia.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024