De Dacia Spring is de goedkoopste elektrische auto in Nederland, ideaal voor korte stadstrips.
De Dacia Spring is de goedkoopste elektrische auto van het land. Het is vooral een auto bestemd voor de stad en daar maak je heel wat korte ritten met zijn actieradius van 225 kilometer. De Spring is voor zo’n compact model opvallend ruim en zit bovendien voor zijn prijs goed in zijn uitrusting. Je moet wel even bepalen of je met de 45 pk versie uit de voeten kunt, of dat het toch de krachtiger variant met 65 pk moet zijn. Alternatieven zijn de Citroën ë-C3, Renault Twingo Electric en de Smart EQ fortwo.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De vierzits Dacia Spring is met zijn lengte van 3,70 meter een volbloed stadsauto. Dacia weet toch 308 liter aan bagageruimte te verpakken in de Spring. Met de achterbank neergeklapt kom je zelfs op ruim 1.000 liter uit! Ook erg prettig aan de Spring is het lage wagengewicht voor een EV: de hatchback weegt slechts 926 kilogram. Naast lichtvoetig is de Spring comfortabel geveerd en is de wegligging dik in orde. De actieradius bij gemengd gebruik komt uit op 225 kilometer, maar bij veel stadse kilometer belooft Dacia 310 kilometer aan rijbereik voor de Spring.
Kenmerken van deze Dacia Spring
‘Behoorlijk rijke uitrusting voor zijn prijs’
De Dacia Spring is er in twee varianten: als 45 en als 65. Die getallen verwijzen naar het aantal paardenkrachten die elektromotor produceert. Hoewel er dus twee vermogensversies zijn is de actieradius gelijk: 225 kilometer. Hoewel de Spring een budgetauto is, beknibbelt Dacia niet op de standaarduitrusting. Je hebt minimaal elektrische ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, airco en een radio met usb- en Bluetooth-aansluiting tot je beschikking. Voor luxere zaken als parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera, en een deels lederen interieur betaal je niet veel extra. Topversie is trouwens de Extreme, voorzien van onder andere rijbaanassistent en vermoeidheidsdetectie.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024