Als betrouwbare caravantrekker bewijst de Kia Sportage zijn kracht met optionele vierwielaandrijving.
De Kia Sportage gaat terug tot begin jaren negentig. Waar de eerste Sportage nog een ware offroader is, verliest de populaire Zuid-Koreaanse SUV in de generaties die volgen wat van zijn onverzettelijkheid. Vierwielaandrijving blijft echter beschikbaar, waarmee de krachtige Sportage een ideale caravantrekker is. De auto is bovendien ruim, met plek voor circa vijf grote koffers. Sinds de vijfde generatie is de Kia Sportage ook te vinden als plug-inhybride met flink wat volledig elektrische actieradius. Knap van de Kia Sportage is dat de hoge opbouw nooit ten koste gaat van het rijcomfort. Dit is een reisauto pur sang.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De vijfde generatie van de Kia Sportage laat zich rijden met een 1,6-liter benzinemotor die deel uitmaakt van een mild-hybride, hybride of plug-inhybride aandrijflijn. Van dat drietal heeft alleen de laatste een stekker en kan als zodanig ook tientallen kilometers volledig elektrisch rijden. Een echte eye-catcher is het moderne front van de Sportage met flinke grille en slanke koplampunits. Meer dan ooit is de Sportage een fijne reisauto. Er is voldoende rijcomfort, maar de vering en demping zijn nooit te soepel. Fijne extra is de dodehoekdetectie die verkeer naast je feilloos in de gaten houdt.
Kenmerken van deze Kia Sportage
De vierde generatie Kia Sportage is weer technisch gelijk aan de Hyundai Tucson, waarbij voor het eerst een mild hybride aandrijflijn opduikt. De betrouwbaarheid is gebleven en zelfs verbeterd. Bij de Wegenwacht is geen enkele vorm van panne bekend die vaker dan één keer opduikt. Het interieur is weer ruim, waardoor 4 volwassenen genoeg plek vinden. Op het dashboard is een flink aantal knoppen te vinden, al voelt de bediening voldoende intuïtief aan. Het trekgewicht varieert tussen de 1.400 en 2.200 kg, afhankelijk van de versie die je kiest. De Sportage is er met voor- of vierwielaandrijving.
Kenmerken van deze Kia Sportage
De derde generatie Kia Sportage is ontworpen door Peter Schreyer. Naast zijn geslaagde looks is ook de vierwielaandrijving terug, waarbij de 2,0-liter met automaat zich een prettige caravantrekker toont. Er mag namelijk een aanhanger van maximaal 1.900 kg achter. Zo is het gemis van de V6 in zijn voorganger snel vergeten. Ondanks de hoge opbouw rijdt en stuurt de Sportage goed. Ook met de betrouwbaarheid zit het snor: volgens de Wegenwacht is het enige bekende euvel een defect relais van de brandstofpomp. Plek aan boord is er zat, zo is de kofferruimte 565 liter groot.
Kenmerken van deze Kia Sportage
De Kia Sportage van de eerste generatie (1993-2004) is een volbloed 4x4, compleet met een tussenbak met lage en hoge gearing. Het onderstel wordt gedeeld met de Mazda Bongo, een bedrijfswagen. De eerste Kia Sportage is 4,33 meter lang en daarmee voor een SUV compact te noemen. In de tweede generatie (2004-2010) vindt de Sportage een direct broertje in de Hyundai Tucson. De SUV is er zowel met voor- als vierwielaandrijving en is leverbaar met benzine- en dieselmotoren. Het krachtigst is de 175 pk sterke 2,7-liter V6. Vanwege zijn betrouwbaarheid geeft Kia de Sportage zeven jaar garantie mee.
Kenmerken van deze Kia Sportage
Houd je van nostalgie en moet je Sportage offroad echt wat kunnen, dan kan de schaarse eerste generatie je wellicht van dienst zijn, inclusief lage en hoge gearing. Voor wie vaak met de caravan op pad gaat, is een vierwielaangedreven Sportage een must, het liefst in combinatie met automaat. De krachtigste Sportage van de vierde generatie heeft bijvoorbeeld een trekgewicht van 2.200 kg. In de derde generatie is er bovendien een V6 met flink wat pit te vinden. De vijfde generatie is er als stekkerloze hybride en als zuinige en krachtige plug-in met een flinke elektrische actieradius.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025