Sinds 1982 is de Nissan Micra een betrouwbare, zuinige stadsauto met compacte afmetingen.
Sinds 1982 is de Nissan Micra al in Nederland. En vanaf het begin maakt de compacte hatchback indruk. Hij is zuinig, compact en betrouwbaar. De eerste generaties zijn vooral goede stadsauto’s door de geringe afmetingen van het Japanse model. Ondanks dat de Micra groeit, lijkt hij nog steeds het meest geschikt in deze omgeving. In zijn segment neemt hij het op tegen de Fiat Panda, de Renault Clio en een reeks andere compacte modellen. Inmiddels is de productie van de Micra gestopt en is de liefhebber toegewezen op de occasionmarkt.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Bij de vijfde generatie van de Nissan Micra (K14) wordt de samenwerking met Renault nieuw leven ingeblazen. Zo gaat Renault de nieuwe Micra bouwen en deelt de Micra techniek met de Clio en Zoë van de Franse fabrikant. Het design is opnieuw een evolutie, maar de lijnen worden strakker en scherper. De 1-litermotor keert bij deze generatie ook terug en wordt voorzien van een turbo. Ook diesel is weer mogelijk, althans tot 2018. Daarna is het gedaan met deze aandrijving voor de Micra.
Kenmerken van deze Nissan Micra
In 2010 zien we de vierde generatie (K13) van de Nissan Micra. Het is de eerste generatie die alleen als vijfdeurs hatchback beschikbaar is. Ten opzichte van de voorgaande generatie is de Micra gegroeid en biedt deze nu meer binnenruimte. Het design bouwt voort op de voorgaande generatie, een evolutie dus. Opvallend aan deze generatie is dat er in feite geen keuze in motoren is. De Micra heeft altijd een 1,2-liter benzinemotor. Bij de facelift in 2013 krijgt de Micra strakkere lijnen, vooral de voorzijde wordt aangepakt.
Kenmerken van deze Nissan Micra
De derde generatie van de Nissan Micra (K12) ontstaat uit een samenwerking met Renault. Deze generatie deelt dan ook de basistechniek met de Renault Clio. Wederom krijgt de Micra een kenmerkend design mee met iets uitstekende koplampen. Voor het eerst kun je in Nederland de Micra ook als cabrio kopen, al is dat maar van korte duur. Na een paar jaar komt deze C+C te vervallen. Na de facelift wordt het instapmodel standaard uitgerust met een 1,2-litermotor. De 1.0 verdwijnt, voorlopig, uit het aanbod.
Kenmerken van deze Nissan Micra
Een compacte cabrio lijkt een recept voor succes, dat is echter niet het geval voor de Micra C+C. Deze heeft slechts kort in de Nederlandse showrooms gestaan. Een andere interessante versie van de Micra was de BOSE Personal Edition. Deze uitvoering heeft speakers in de hoofdsteun, wat, als je erover nadenkt, helemaal zo gek niet is. Wil je sportiviteit, dan is de Nissan Micra 160SR met 110pk een leuke optie. Zoek je iets sportiefs onder de jongere uitvoeringen? Kijk dan eens naar de N-Sport-uitvoeringen van de Micra.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025