Wat is de subsidieregeling voor elektrische auto’s?

Harry Verolme9 minuten leestijd25 september 2025

Om het kopen van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijk te maken, riep de Rijksoverheid in 2020 de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) in het leven. De overheid stelde een geldbedrag beschikbaar voor particulieren om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren. Meer informatie over de stand van zaken rondom subsidie voor elektrische auto’s anno 2025, dat vind je hier.

Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) in 2025

De Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) was een subsidieregeling voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s. Wie in de periode 2020-2025 een elektrische auto wilde aanschaffen, kon aanspraak maken op deze subsidieregeling. De subsidie kon gebruikt worden voor het kopen of private leasen van een elektrische auto. Als je in aanmerking voor de subsidie wilde komen, moest je aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo kon je bijvoorbeeld alleen subsidie krijgen voor volledig elektrische auto’s, geen (plug-in) hybrides. Er is respectievelijk voor 58 en 52,5 miljoen euro subsidie aangevraagd voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.

Subsidieregeling nieuwe elektrische auto’s in 2025

In 2025 is er geen subsidieregeling meer voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Het subsidiebudget van de SEPP raakte op 21 november 2024 op. In totaal is er voor 58 miljoen euro aan subsidie uitgegeven voor nieuwe elektrische auto’s. Particulieren konden hoogstens 2.950 euro krijgen voor het kopen of private leasen van een nieuwe elektrische auto met een maximale fiscale waarde van 45.000 euro. De overheid maakte eerder al bekend dat er geen nieuwe subsidieregeling zou komen. De SEPP was tot het einde een populaire regeling voor particulieren. De overheid heeft geloot tussen de laatste aanvragen.

Subsidieregeling gebruikte elektrische auto’s in 2025

De subsidieregeling voor de aanschaf van gebruikte elektrische auto’s is net als die van nieuwe elektrische auto’s afgelopen. Waar het subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto's al in november opraakte, kon men tot 24 december subsidie aanvragen voor gebruikte elektrische auto’s. De overheid heeft geloot tussen aanvragen die op de laatste dag waren binnengekomen. In totaal zat er 52,5 miljoen euro in de subsidiepot voor de SEPP-regeling voor gebruikte elektrische auto’s. Particulieren konden maximaal 2.000 euro subsidie krijgen voor het kopen of private leasen van een gebruikte elektrische auto. De maximale fiscale waarde bedroeg ook hier 45.000 euro.

Hoe vraag je de SEPP-subsidie aan in 2025?

De SEPP-regeling is op 27 december 2024 officieel ten einde gekomen. De subsidiebudgetten voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s waren volledig uitgegeven op respectievelijk 21 november en 24 december 2024. Vooraf was al bepaald dat deze subsidieregeling voor de aanschaf van elektrische auto’s voor bepaalde tijd zou lopen. Je kunt dus definitief geen subsidie meer krijgen voor het kopen van een elektrische auto, tenzij op een later moment wordt bepaald om hiervoor een nieuwe regeling in het leven te roepen. Om destijds in aanmerking te komen voor de SEPP-subsidie moest je aan een aantal voorwaarden voldoen, namelijk:

Voorwaarden nieuwe elektrische auto

  • Je bent een particulier.
  • Je hebt een geldig woonadres in Nederland.
  • Je kunt maar in één aanvraagronde subsidie krijgen in de looptijd van de SEPP.
  • Je hebt een schriftelijke overeenkomst van de aankoop van de nieuwe elektrische auto.
  • De koopovereenkomst staat op naam van de subsidieaanvrager.
  • De koopovereenkomst is gesloten op of na 1 januari 2024.
  • Je vraagt subsidie aan in het jaar waarin de overeenkomst is gesloten.
  • De auto is een nieuwe elektrische auto.
  • De auto staat op of na 1 januari 2024 op jouw naam in het kentekenregister.
  • De auto is 100% elektrisch en heeft een actieradius van minimaal 120 kilometer (WLTP).
  • De nieuwprijs van de auto is minimaal 12.000 en maximaal 45.000 euro. De catalogusprijs is hierbij leidend.
  • De auto wordt op naam gezet zodra deze wordt geleverd. Subsidie aanvragen kan al eerder.
  • De auto staat minimaal 3 jaar op jouw naam, gerekend vanaf de datum van 1ste inschrijving en tenaamstelling in het kentekenregister.
  • Verkoop je de auto eerder dan de afgesproken 3 jaar, dan moet je dit melden en mogelijk een deel van de subsidie terugbetalen.

Voorwaarden gebruikte elektrische auto

  • Je bent een particulier.
  • Je hebt een geldig woonadres in Nederland.
  • Je kunt maar in één aanvraagronde subsidie krijgen in de looptijd van de SEPP.
  • Je hebt een schriftelijke overeenkomst van de aankoop van de nieuwe elektrische auto.
  • Het autobedrijf waar je de auto hebt gekocht, heeft de RDW-erkenning ‘Bedrijfsvoorraad’.
  • De koopovereenkomst staat op naam van de subsidieaanvrager.
  • De koopovereenkomst is gesloten op of na 1 januari 2024.
  • De auto is origineel geproduceerd als elektrische personenauto. Hij mag niet omgebouwd zijn.
  • De auto staat op of na 1 januari 2024 op jouw naam in het kentekenregister. De auto mag niet van iemand zijn geweest met hetzelfde woonadres.
  • De auto is 100% elektrisch en heeft een actieradius van minimaal 120 kilometer (WLTP).
  • De oorspronkelijke nieuwprijs (catalogusprijs) van de auto was op de datum van 1ste toelating minimaal 12.000 en maximaal 45.000 euro. Deze prijs is inclusief btw, bpm en andere opties.
  • De auto wordt op naam gezet zodra deze wordt geleverd. Subsidie aanvragen kan al eerder.
  • De gebruikte auto staat minimaal 3 jaar op jouw naam, gerekend vanaf de datum dat de auto op jouw naam in het kentekenregister kwam te staan.
  • Verkoop je de gebruikte auto eerder dan de afgesproken 3 jaar, dan moet je dit melden en mogelijk een deel van de subsidie terugbetalen.

Beste elektrische auto’s van 2025 op Gaspedaal.nl

Laat het wegvallen van de subsidie voor elektrische auto’s je er vooral niet van weerhouden om het kopen van een EV uit te stellen. Je vindt tegenwoordig elektrische auto's in alle soorten en maten – en prijsklassen. In dit artikel vind je bijvoorbeeld een overzicht van de beste goedkope elektrische auto’s. Ook als je andere wensen hebt, zijn er mogelijkheden te over: werp eens een blik op de beste elektrische zevenzitters, hatchbacks, stationwagons, cabrio’s, trekauto’s of de beste grote EV’s. Als voorproefje vind je hieronder een selectie van 3 van de beste elektrische auto’s van 2025.

Citroën ë-C3

  • Actieradius tot 320 kilometer; in 4 uur van 20% naar 80% (snelladen in 26 min.)
  • Eén elektromotor (44 kWh) met 113 pk
  • Vijfdeurs hatchback
  • Alle basics aan boord
  • Betaalbaar comfort

Citroën introduceert in 2023 de vierde generatie van de C3. Een groot moment voor de kleine bekendheid: de C3 is voortaan ook verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn (ë-C3) en dankzij het SUV-achtige design is-ie stukken ruimer en praktischer dan voorheen. De nieuwe C3 wordt gebouwd op het zogeheten ‘Smart Car Platform’ van moederbedrijf Stellantis, bedoeld voor de productie van compacte, betaalbare elektrische auto’s. Hoewel de ë-C3 verkrijgbaar is voor minder dan 25.000 euro voelt het als een nette en complete auto. Hij heeft een prettige besturing, comfortabele wegligging en een praktisch en gebruiksvriendelijk interieur.

Voor- en nadelen van de Citroën ë-C3

  • Voordelen
  • Een van de ruimste auto’s in zijn klasse
  • Hoge kwaliteit voor scherpe prijs
  • Prettige rijbeleving en uitstekend comfort
  • Nadelen
  • Actieradius kan groter
  • Niet de handigste kofferbak

Waarom kiezen voor de Citroën ë-C3?

Vanwege het wegvallen van de subsidieregeling voor elektrische auto’s moet je dieper in de buidel tasten om een EV aan te schaffen. Gelukkig hoef je tegenwoordig geen klein fortuin uit te geven om een degelijke elektrische auto te kunnen kopen. De Citroën ë-C3 is daarvan het bewijs. Het is een comfortabele en volwassen auto waar voor dagelijks gebruik eigenlijk niets aan ontbreekt. Kwalitatief zou hij niet misstaan in een hogere prijsklasse. Zijn bescheiden vermogen is ruim voldoende voor stad en snelweg, en qua actieradius heb je eveneens niets te klagen. De ë-C3 gaat zodoende als warme broodjes over de toonbank.

Bekijk aanbod

Kia EV3

  • Actieradius tot 600 kilometer; in 5 uur van 20% tot 80% (snelladen in 37 min.)
  • Verkrijgbaar met 58,3 of 81,4 kWh-accupakket; vermogen van 204 pk
  • Vijfdeurs SUV
  • Standaard zeer compleet uitgerust
  • Opvallende alleskunner

De EV-reeks van Kia begint langzaam maar zeker vorm te krijgen. Inmiddels kun je ook een compact model krijgen in de vorm van de EV3. De 4,30 meter lange SUV volgt de kenmerkende designtaal die we van andere EV-modellen gewend zijn en neemt het op tegen onder andere de populaire Volvo EX30. De EV3 is goedkoper dan de Zweedse schone, maar het zijn met name zijn technische specificaties die indruk maken. De actieradius bedraagt maximaal 600 kilometer voor het grote accupakket (81,4 kWh) en de instapper (58,3 kWh) haalt al 429 kilometer.

Voor- en nadelen van de Kia EV3

  • Voordelen
  • Puike ergonomie; praktisch, ruim en gebruiksvriendelijk
  • Grote actieradius
  • Aantrekkelijke prijs en complete uitrusting
  • Nadelen
  • Niet alle uitvoeringen hebben standaard een warmtepomp
  • Veiligheidssystemen zijn misschien iets té voorzichtig

Waarom kiezen voor de Kia EV3?

De Kia EV3 heeft binnen no-time een geweldige impact gemaakt. In 2025 is het met afstand de best verkochte auto van Nederland. De EV3 ging meer dan dubbel zo vaak over de toonbank dan de nummer 2 op de lijst (Kia Picanto) en was goed voor 5% van alle verkopen. Dat is deels te danken aan zijn scherpe vanafprijs en complete uitrusting. Zijn volwassen karakter, bovengemiddeld ruime interieur en aangename besturing spelen eveneens een rol in het succes. De EV3 is bovendien veilig, modern ingericht en qua techniek zo’n beetje de maatstaf in zijn klasse. Wat wil je nog meer?

Bekijk aanbod

Volkswagen ID.7

  • Actieradius tot 709 kilometer; in 5 uur van 20% tot 80% (snelladen in 25 min.)
  • Eén of twee elektromotoren, verkrijgbaar als 77 kWh of 84 kWh; vermogen tot 340 pk
  • Vijfdeurs liftback of stationwagon (Tourer)
  • Nette uitrusting
  • Veelzijdige elektrische gezinsauto

Het is geen geheim dat een aantal telgen uit de volledig elektrische ID-reeks van Volkswagen goed scoren. De ID.7 is een van de nieuwste uitbreidingen aan de familie en zo mogelijk zelfs de beste tot nog toe. In een wereld verzadigd met crossovers en SUV’s biedt de ID.7 zeldzaam tegengeluid; het is namelijk een goede oude stationwagon of sedan/liftback. Hij is ook groot: de koets is bijna 5 meter lang, waardoor inzittenden aan ruimte geen gebrek hebben. De ID.7 heeft een nuchtere uitstraling en een zeer compleet interieur. Dankzij de actieradius van maximaal 709 kilometer zijn lange tochten mogelijk.

Voor- en nadelen van de Volkswagen ID.7

  • Voordelen
  • Heel grote actieradius
  • Verfijnd en zeer comfortabel rijgedrag
  • Ruim interieur en riante bagageruimte; beschikbaar als sedan en stationwago
  • Nadelen
  • Instapper heeft relatief bescheiden uitrusting
  • Gebrek aan fysieke knoppen

Waarom kiezen voor de [Volkswagen ID.7?

Als je een grote elektrische auto wilt kopen, is de Volkswagen ID.7 het overwegen waard. Het is namelijk een van de weinige gezinswagens van dit formaat met een schappelijke prijs (<60.000 euro). Ondanks het wegvallen van de subsidieregeling voor elektrische auto’s is de ID.7 dus nog redelijk betaalbaar. Tegelijkertijd is het zowel kwalitatief als technisch gezien een van de indrukwekkendste EV’s op de markt. Met zijn enorme actieradius, verfijnde wegligging en fraai afgewerkte interieur is het een geslaagd totaalpakket. Heb je wat meer budget en hoef je niet per se een SUV te hebben, check dan zeker de ID.7.

Bekijk aanbod

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.

Bronnen

  • Accountant.nl
  • Anwb.nl
  • Autoexpress.co.uk
  • Autoweek.nl
  • Carwow.co.uk
  • Parkers.co.uk
  • Rijksoverheid.nl
  • Rvo.nl
  • Topgear.com
  • Whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op 25 september 2025

Ook interessant voor jou

Renault Twingo Electric
Brandstof

Het verbruik van een elektrische auto

19 juni 2025
Het verbruik van elektrische auto’s komt weinig onder de aandacht. Dit terwijl het stroomverbruik van een elektrische auto behoorlijk kan variëren per merk
Brandstof

Restwaarde elektrische auto in 2025

18 juni 2025
Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt, maar in vergelijking met benzine- en hybride auto’s zijn ze nog altijd redelijk prijzig. Ee
Brandstof

Voor- en nadelen van een elektrische auto

19 maart 2025
Er wordt vol ingezet op een toekomst vol elektrische auto’s. De laatste jaren is het aantal EV’s op de weg in rap tempo toegenomen. Sommige van de bestverk
Brandstof

Wat zijn de bijtellingsregels voor elektrische auto’s vanaf

18 maart 2025
De regels voor de bijtelling van zakelijke auto’s zijn de laatste jaren meermaals veranderd. Ook in 2025 zijn de regels rondom de bijtelling weer bijgestel
Actieradius elektrische auto
Brandstof

De actieradius van een elektrische auto

14 maart 2025
De actieradius is een van de voornaamste zaken waarnaar gekeken wordt bij het kopen van een elektrische auto. EV’s kunnen over het algemeen minder kilomete
Brandstof

Beste elektrische trekauto in 2025

10 maart 2025
Een categorie elektrische auto’s waar je niet veel over hoort is die van trekauto’s. Dit soort taken worden vaak overgelaten aan krachtige diesels en derge