Om het kopen van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijk te maken, riep de Rijksoverheid in 2020 de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) in het leven. De overheid stelde een geldbedrag beschikbaar voor particulieren om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren. Meer informatie over de stand van zaken rondom subsidie voor elektrische auto’s anno 2025, dat vind je hier.
De Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) was een subsidieregeling voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s. Wie in de periode 2020-2025 een elektrische auto wilde aanschaffen, kon aanspraak maken op deze subsidieregeling. De subsidie kon gebruikt worden voor het kopen of private leasen van een elektrische auto. Als je in aanmerking voor de subsidie wilde komen, moest je aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo kon je bijvoorbeeld alleen subsidie krijgen voor volledig elektrische auto’s, geen (plug-in) hybrides. Er is respectievelijk voor 58 en 52,5 miljoen euro subsidie aangevraagd voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s.
In 2025 is er geen subsidieregeling meer voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Het subsidiebudget van de SEPP raakte op 21 november 2024 op. In totaal is er voor 58 miljoen euro aan subsidie uitgegeven voor nieuwe elektrische auto’s. Particulieren konden hoogstens 2.950 euro krijgen voor het kopen of private leasen van een nieuwe elektrische auto met een maximale fiscale waarde van 45.000 euro. De overheid maakte eerder al bekend dat er geen nieuwe subsidieregeling zou komen. De SEPP was tot het einde een populaire regeling voor particulieren. De overheid heeft geloot tussen de laatste aanvragen.
De subsidieregeling voor de aanschaf van gebruikte elektrische auto’s is net als die van nieuwe elektrische auto’s afgelopen. Waar het subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto's al in november opraakte, kon men tot 24 december subsidie aanvragen voor gebruikte elektrische auto’s. De overheid heeft geloot tussen aanvragen die op de laatste dag waren binnengekomen. In totaal zat er 52,5 miljoen euro in de subsidiepot voor de SEPP-regeling voor gebruikte elektrische auto’s. Particulieren konden maximaal 2.000 euro subsidie krijgen voor het kopen of private leasen van een gebruikte elektrische auto. De maximale fiscale waarde bedroeg ook hier 45.000 euro.
De SEPP-regeling is op 27 december 2024 officieel ten einde gekomen. De subsidiebudgetten voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s waren volledig uitgegeven op respectievelijk 21 november en 24 december 2024. Vooraf was al bepaald dat deze subsidieregeling voor de aanschaf van elektrische auto’s voor bepaalde tijd zou lopen. Je kunt dus definitief geen subsidie meer krijgen voor het kopen van een elektrische auto, tenzij op een later moment wordt bepaald om hiervoor een nieuwe regeling in het leven te roepen. Om destijds in aanmerking te komen voor de SEPP-subsidie moest je aan een aantal voorwaarden voldoen, namelijk:
Voorwaarden nieuwe elektrische auto
Voorwaarden gebruikte elektrische auto
Laat het wegvallen van de subsidie voor elektrische auto’s je er vooral niet van weerhouden om het kopen van een EV uit te stellen. Je vindt tegenwoordig elektrische auto's in alle soorten en maten – en prijsklassen. In dit artikel vind je bijvoorbeeld een overzicht van de beste goedkope elektrische auto’s. Ook als je andere wensen hebt, zijn er mogelijkheden te over: werp eens een blik op de beste elektrische zevenzitters, hatchbacks, stationwagons, cabrio’s, trekauto’s of de beste grote EV’s. Als voorproefje vind je hieronder een selectie van 3 van de beste elektrische auto’s van 2025.
Citroën introduceert in 2023 de vierde generatie van de C3. Een groot moment voor de kleine bekendheid: de C3 is voortaan ook verkrijgbaar met een volledig elektrische aandrijflijn (ë-C3) en dankzij het SUV-achtige design is-ie stukken ruimer en praktischer dan voorheen. De nieuwe C3 wordt gebouwd op het zogeheten ‘Smart Car Platform’ van moederbedrijf Stellantis, bedoeld voor de productie van compacte, betaalbare elektrische auto’s. Hoewel de ë-C3 verkrijgbaar is voor minder dan 25.000 euro voelt het als een nette en complete auto. Hij heeft een prettige besturing, comfortabele wegligging en een praktisch en gebruiksvriendelijk interieur.
Vanwege het wegvallen van de subsidieregeling voor elektrische auto’s moet je dieper in de buidel tasten om een EV aan te schaffen. Gelukkig hoef je tegenwoordig geen klein fortuin uit te geven om een degelijke elektrische auto te kunnen kopen. De Citroën ë-C3 is daarvan het bewijs. Het is een comfortabele en volwassen auto waar voor dagelijks gebruik eigenlijk niets aan ontbreekt. Kwalitatief zou hij niet misstaan in een hogere prijsklasse. Zijn bescheiden vermogen is ruim voldoende voor stad en snelweg, en qua actieradius heb je eveneens niets te klagen. De ë-C3 gaat zodoende als warme broodjes over de toonbank.
De EV-reeks van Kia begint langzaam maar zeker vorm te krijgen. Inmiddels kun je ook een compact model krijgen in de vorm van de EV3. De 4,30 meter lange SUV volgt de kenmerkende designtaal die we van andere EV-modellen gewend zijn en neemt het op tegen onder andere de populaire Volvo EX30. De EV3 is goedkoper dan de Zweedse schone, maar het zijn met name zijn technische specificaties die indruk maken. De actieradius bedraagt maximaal 600 kilometer voor het grote accupakket (81,4 kWh) en de instapper (58,3 kWh) haalt al 429 kilometer.
De Kia EV3 heeft binnen no-time een geweldige impact gemaakt. In 2025 is het met afstand de best verkochte auto van Nederland. De EV3 ging meer dan dubbel zo vaak over de toonbank dan de nummer 2 op de lijst (Kia Picanto) en was goed voor 5% van alle verkopen. Dat is deels te danken aan zijn scherpe vanafprijs en complete uitrusting. Zijn volwassen karakter, bovengemiddeld ruime interieur en aangename besturing spelen eveneens een rol in het succes. De EV3 is bovendien veilig, modern ingericht en qua techniek zo’n beetje de maatstaf in zijn klasse. Wat wil je nog meer?
Het is geen geheim dat een aantal telgen uit de volledig elektrische ID-reeks van Volkswagen goed scoren. De ID.7 is een van de nieuwste uitbreidingen aan de familie en zo mogelijk zelfs de beste tot nog toe. In een wereld verzadigd met crossovers en SUV’s biedt de ID.7 zeldzaam tegengeluid; het is namelijk een goede oude stationwagon of sedan/liftback. Hij is ook groot: de koets is bijna 5 meter lang, waardoor inzittenden aan ruimte geen gebrek hebben. De ID.7 heeft een nuchtere uitstraling en een zeer compleet interieur. Dankzij de actieradius van maximaal 709 kilometer zijn lange tochten mogelijk.
Als je een grote elektrische auto wilt kopen, is de Volkswagen ID.7 het overwegen waard. Het is namelijk een van de weinige gezinswagens van dit formaat met een schappelijke prijs (<60.000 euro). Ondanks het wegvallen van de subsidieregeling voor elektrische auto’s is de ID.7 dus nog redelijk betaalbaar. Tegelijkertijd is het zowel kwalitatief als technisch gezien een van de indrukwekkendste EV’s op de markt. Met zijn enorme actieradius, verfijnde wegligging en fraai afgewerkte interieur is het een geslaagd totaalpakket. Heb je wat meer budget en hoef je niet per se een SUV te hebben, check dan zeker de ID.7.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 25 september 2025