Een categorie elektrische auto’s waar je niet veel over hoort is die van trekauto’s. Dit soort taken worden vaak overgelaten aan krachtige diesels en dergelijke, maar ook daar begint verandering in te komen. Tegenwoordig zijn er verschillende elektrische auto’s verkrijgbaar waarmee het trekken van een caravan, trailer of oplegger geen onbegonnen werk meer is. Meerdere elektrische trekauto’s hebben een trekgewicht van meer dan 2.000 kg. De ene is nog indrukwekkender dan de andere. Hoog tijd dus om de beste elektrische trekauto’s op een rijtje te zetten, zodat je weet welke de moeite waard zijn.
Op papier zijn elektrische auto’s zeer geschikt om een caravan of trailer te trekken. Elektromotoren weten het vermogen netjes en soepel over te brengen op het wegdek, zodat je achter het stuur veel controle hebt. Veel elektrische trekauto’s zijn er niet, deze categorie heeft (nog) weinig prioriteit voor autofabrikanten. Het helpt niet mee dat een caravan of trailer trekken de actieradius van een elektrische auto aardig kan beperken. Gaandeweg verschijnen er steeds meer van zulke EV’s op de markt. Sommige elektrische auto’s met een trekhaak hebben een hoog trekgewicht van meer dan 2.000 kg. Let wel op je rijbewijs: het gewicht kan al snel te hoog uitvallen..
Er is inmiddels een divers aanbod elektrische trekauto’s. Je bent niet eens gebonden aan een SUV, want er zijn zelfs elektrische stationwagons [link] met een hoog trekgewicht. Waar je wel rekening mee moet houden bij elektrische trekauto’s die een grote maximale aanhangermassa hebben, is dat ze tamelijk aan de prijs zijn. Vreemd is dat niet: het gaat in de regel om krachtige modellen met een groot accupakket – in veel gevallen behoren ze tot de toppers van een merk. Je hoeft je daarom geen zorgen te maken over actieradius en luxe. De trekhaak moet je er vaak wel bij kopen. Onze expert Harry Verolme heeft de beste elektrische trekauto's op een rijtje gezet.
De Audi A6 is niet meer, lang leve de A6! Wegens Audi’s nieuwe strategie voor de naamgeving worden even modellen elektrisch en gaan oneven modellen verder met een verbrandingsmotor. De ‘zesde’ generatie van de A6, die debuteert in 2024, is zodoende een EV. Hij is verkrijgbaar als vijfdeurs liftback (Sportback) en stationwagon. Er zijn diverse uitvoeringen, waarvan de ene nog lekkerder is dan de andere. Wat ze gemeen hebben is een (geremd) trekgewicht van maximaal 2.100 kg. De A6 e-tron, verkrijgbaar met een optionele mechanisch draaibare trekhaak, is daarmee ideaal om een caravan of trailer te trekken.
De Audi A6 e-tron is een uitstekend alternatief als je een elektrische trekauto wilt kopen die geen crossover of SUV is. Het aanbod elektrische stationwagons is al beperkt en er zijn nog minder van zulke auto’s met een hoog trekgewicht. Voordeel aan de A6 e-tron is dat deze heerlijk dicht bij de grond ligt en mede dankzij zijn lage zwaartepunt een sublieme wegligging heeft. Zijn aerodynamische koets zorgt tevens voor een grote actieradius. De 428 pk sterke Quattro (met 100 kWh-accupakket) komt als Sportback op papier 716 kilometer ver. Erg handig, want een caravan of trailer beperkt de actieradius.
De BMW iX is een van de weinige volledig elektrische auto’s met een maximale aanhangermassa van 2.500 kg – het hoogst verkrijgbare trekgewicht. Als vlaggenschip van de BMW i-reeks heeft deze 4,95 meter lange vijfdeurs SUV veel vermogen en een zware koets. De iX weegt (leeg) minimaal 2.365 kg en krachtiger uitvoeringen met een groter accupakket zijn nog zwaarder. Het is dus niet de vraag wat, maar of je mag trekken. De iX kan maximaal 630 kilometer afleggen en heeft in zijn sterkste vorm 619 pk. Het is in ieder opzicht het beste wat BMW te bieden heeft.
De BMW iX is niet alleen van de beste elektrische trekauto’s, het is een van de beste grote elektrische auto’s in het algemeen. Het is zo’n beetje de maatstaf als je op zoek bent naar een grote, ruime EV die uitblinkt in luxe, comfort en verfijning. Werp één blik op het interieur en je ziet dat de klasse er vanaf spat. De iX heeft een overwegend futuristisch karakter en dat merk je zowel aan de binnen- als de buitenzijde. Zijn indrukwekkende technische prestaties en hoge trekgewicht maken de iX extra aantrekkelijk als je een solide elektrische trekauto wil kopen.
Kia heeft inmiddels een aardig portfolio elektrische auto’s opgebouwd. De toepasselijk geheten EV-reeks bevat meerdere modellen in alle soorten en maten. Bovenaan de ladder staat de 5,01 meter lange Kia EV9, een reusachtige en imposante vertoning met een fraai interieur en indrukwekkende technische prestaties. De zes- of zevenzitter is even capabel als -ie eruit ziet; wie voor de vierwielaangedreven Dual Motor-uitvoering met het 99,8 kWh-accupakket kiest, heeft een trekgewicht van maximaal 2.500 kg. De actieradius bedraagt 512 kilometer. De EV9 is ook verkrijgbaar als achterwielaandrijver (76,1 of 99,8 kWh), maar deze mag slechts 900 kg trekken.
Als je een elektrische auto met een hoog trekgewicht wilt kopen, kom je al gauw uit bij dure modellen van premium merken. Het karakter van de Kia EV9 is in vergelijking met de concurrentie nuchterder en ingetogen. Desondanks krijg je veel waar voor je geld en zorgen zorgen het stoere design en modieuze interieur ervoor dat de EV9 een sterke eigen identiteit heeft. De elektrische gezinsauto heeft tevens een scherpe prijs. Hoewel je een van de duurdere uitvoeringen van de EV9 moet uitzoeken om over het begeerde 2.500 kg trekgewicht te beschikken, is hij nog steeds duizenden euro’s goedkoper dan rivaliserende SUV’s.
De Tesla Model X wordt wat overschaduwd door het succes van de Model Y, maar voor bepaalde situaties blijft Tesla’s grote SUV heer en meester. In de catalogus van het merk is de Model X met afstand de beste trekauto. Sinds de facelift van 2021 is-ie enkel nog verkrijgbaar als kilometerknaller Long Range of gespierde Plaid en beide hebben een maximale aanhangermassa van 2.268 kg. Dat is misschien minder dan sommige auto’s in deze lijst bieden, maar zijn superieure wegligging, geweldige vermogen en rappe laadtijden maken dat meer dan goed. Bovendien is de Model X standaard voorzien van een trekhaak.
Er was een tijd dat de Tesla Model X een no-brainer was als je een elektrische trekauto wilde kopen. Inmiddels heb je meer keuze in dit segment, maar dat wil niet zeggen dat je de Model X over het hoofd moet zien. Het is nog altijd een aantrekkelijke kandidaat. Zijn hoge prijs kan een horde zijn, maar vergeet niet dat je er ook veel voor terugkrijgt. Om te beginnen is de Model X de maatstaf wat betreft technische prestaties; de concurrentie verbleekt bij zijn vermogen, acceleratie en laadsnelheid. Standaard zit bovendien alles erop en eraan, inclusief de trekhaak.
Volvo introduceert in 2024 de volledig elektrische tegenhanger van de XC90. Dit nieuwe model wordt logischerwijs EX90 genoemd en is in grote lijnen trouw aan de traditionele variant. Het welbekende silhouet wordt opgefrist met moderne stijlelementen en ook het minimalistische, Scandinavische interieur blijft bewaard. De EX90 is 5,03 meter lang en heeft 7 zitplaatsen met veel been- en hoofdruimte. De charmante SUV heeft altijd vierwielaandrijving, maar je moet een Twin Motor-uitvoering (408 of 517 pk) hebben als je een trekgewicht van 2.000+ kg verlangt. Hiervan bedraagt de actieradius zo’n 615 kilometer. De Single Motor mag 1.200 kg trekken.
De BMW iX, Kia EV9 en Volvo EX90 doen min of meer hetzelfde, maar dan op hun eigen manier. Waar de BMW vol inzet op luxe en sportiviteit, kiest de Kia juist voor een schappelijke prijs en een overwegend nuchtere en praktische aanpak. De EX90 zit er eigenlijk precies tussenin, zowel qua prijs als qua karakter. De Volvo is een beeldige bak en het statige, ietwat traditionele design is makkelijker verteerbaar dan hetgeen waarvoor de concurrentie heeft gekozen. Daarnaast profiteer je van het kenmerkende comfort en de veiligheidsvoorzieningen van het merk. De actieradius en prestatiecijfers zijn eveneens zeer interessant.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische trekauto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 17, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 10 maart 2025