Dit zijn de ruimste hatchbacks van 2026

Opel Astra Ruimste hatchbacks
Harry Verolme9 minuten leestijd11 december 2025

De hatchback is een van de populairste autosoorten. Hij is compact maar toch praktisch. De ‘hatch’ (achterklep) is een belangrijke reden dat hatchbacks zo gebruiksvriendelijk zijn. Dankzij de klep kun je je spullen makkelijk in- en uitladen. De kofferbak is niet afgezonderd van de rest van de cabine. Je spullen zitten veilig onder de hoedenplank. Bovendien kun je de achterbank neerklappen om de bagageruimte te vergroten. Handig als je op vakantie gaat of een wasmachine wil vervoeren. Hatchbacks zijn relatief klein, maar kunnen ook ruim zijn. Welke hatchbacks het ruimst zijn of een grote kofferbak hebben, lees je hier

Een hatchback met een grote kofferbak, kan dat?

Hatchbacks zijn meestal compacte auto’s van 3,70 tot 4,30 meter lang. Toch zijn ze niet per definitie klein of krap. Integendeel, je zult verbaasd staan over hoe groot en ruim sommige hatchbacks van binnen zijn. Zulke hatchbacks fungeren prima voor het gezin, ongeacht of je kleine of grote kinderen hebt. Ruime hatchbacks zijn in drie categorieën te verdelen: veel zitruimte, veel bagageruimte of met een balans tussen beide. Let niet alleen op de minimale bagageruimte, maar ook op de laadruimte met de achterbank neergeklapt. Een platte kofferbak, zoals de Hyundai Inster heeft, is een pré voor bagage laden.

Top 5 ruime hatchbacks

Je vindt hatchbacks in allerlei soorten en maten. Over het algemeen zijn het de drie onderste segmenten (A: mini/stadsauto, B: klein en C: klein midden) waar hatchbacks het meest voorkomen. Met die informatie in het achterhoofd hebben we ervoor gekozen om in deze lijst hatchbacks in al die segmenten te vertegenwoordigen. Sommige mensen zijn immers op zoek naar een stadsauto zoals de Hyundai i10, terwijl anderen liever een grotere auto zoals de Skoda Octavia kopen. Hoe dan ook hebben de auto’s in dit lijstje één ding gemeen: ze behoren tot de ruimste modellen in hun klasse.

Dacia Sandero

  • Exclusief met driecilinder benzinemotor (90 pk); ook verkrijgbaar als Bi-Fuel (lpg)
  • Bescheiden standaarduitrusting
  • Nuchtere prijsknaller
  • 328 tot 1.108 liter
  • Verbruik vanaf 1 op 20

De Dacia Sandero is al sinds 2008 een vertrouwd gezicht op de weg. Samen met de Clio van zustermerk Renault behoort deze B-segment hatchback tot de populairste auto’s van Europa. Dat er zoveel animo is voor de Sandero, is niet gek: hij biedt veel voor weinig. Dankzij lage aanschafprijzen en overzichtelijke gebruikskosten kan autorijden nauwelijks goedkoper. De Sandero is meer dan alleen betaalbaar, daarom vind je hem ook in deze lijst. Het is een van de ruimste auto’s in zijn klasse, zowel op het gebied van zit- als bagageruimte. Na drie generaties blijft hij nog steeds trouw aan zijn principes.

Voor- en nadelen van de Dacia Sandero

  • Voordelen
  • Zeer betaalbaar in gebruik
  • Aanzienlijk goedkoper dan de concurrentie
  • Prettige en comfortabele wegligging
  • Nadelen
  • Sommige auto’s in zijn klasse zijn veiliger
  • Rumoerig interieur
  • Doet ietwat gedateerd aan

Waarom kiezen voor de Dacia Sandero?

Dat een ruime hatchback niet veel geld hoeft te kosten, bewijst de Dacia Sandero. Nieuw behoort hij tot de goedkoopste auto’s op de markt en occasions zijn nog betaalbaarder. De voordeligste modellen van de huidige generatie (2021+) staan al vanaf 10.000 euro te koop. Zijn bagageruimte van 328 liter is zeer riant in zijn klasse en met de achterbank neergeklapt verdriedubbelt de laadruimte. Hij rijdt fijn, ziet er goed uit en voorziet in alle basisbehoeften. Bovendien is-ie er ook als stoere Stepway. Bekijk voor meer luxe de stijlvolle Renault Clio. Deze heeft een grotere kofferbak, maar minder zitruimte.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Dacia Sandero

De Dacia Sandero is een simpele maar zeer capabele compacte hatchback, die zeker een kansje waard is. Lees reviews van de Dacia Sandero om er meer over te weten te komen.

Hyundai i10

  • Heeft een 1,0-liter driecilinder benzinemotor met 67 of 100 pk
  • Rijke standaarduitrusting
  • Klein en compleet ruimtewonder
  • 252 tot 1.050 liter bagageruimte
  • Verbruik vanaf 1 op 20,8

Stadsauto’s staan er niet om bekend ruim te zijn. Je kunt ze overal parkeren, ze zijn lekker wendbaar en kosten relatief weinig in gebruik. De Hyundai i10 gaat tegen het stereotype in, want hij heeft een verrassend ruim interieur. Het is een van de weinige stadsauto’s die beschikbaar is met 5 stoelen en op die achterste zitplaatsen hebben passagiers genoeg been- en hoofdruimte. Ook qua bagageruimte (252 tot 1.050 liter) behoort de i10 tot de beste in zijn klasse. Alleen de Kia Picanto, die technisch nauw verwant is aan de Hyundai, heeft ietsje meer plek voor bagage.

Voor- en nadelen van de Hyundai i10

  • Voordelen
  • Praktisch en volwassen interieur
  • Comfortabel rijgedrag
  • Knappe looks
  • Nadelen
  • Motor van basismodel wat futloos
  • Automaat valt tegen
  • Rijk uitgeruste modellen relatief prijzig

Waarom kiezen voor de Hyundai i10?

Als je een compacte hatchback met een ruim interieur en een grote kofferbak wilt kopen, zijn de opties beperkt. Veel stadsauto’s zijn namelijk niet groot van binnen. Hyundai (en zustermerk Kia is een van de weinige fabrikanten die je kan helpen. De kofferbak van de i10 behoort tot de grootste laadruimtes in zijn klasse. Met de achterbank neergeklapt verviervoudigt de laadruimte. Afgezien van zijn ruime interieur is de Hyundai i10 een fijne en volwassen stadsauto met een rijke standaarduitrusting en een comfortabele wegligging. Kies je de 100 pk sterke motor, dan presteert de praktische stadsauto ook goed op de snelweg.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Hyundai i10

Dat de Hyundai i10 zo ruim is, maakt hem erg interessant als stadsauto. Wil je meer weten over de compacte hatchback, lees dan reviews van de Hyundai i10.

Hyundai i30

  • Verkrijgbaar als mild-hybrid, eerder ook als benzine en diesel
  • Rijke standaarduitrusting
  • Gebruiksvriendelijke en dynamische middenklasser
  • 395 tot 1.301 liter bagageruimte
  • Verbruik vanaf 1 op 16,4

De Hyundai i30 loopt alweer mee sinds 2006. Inmiddels is het model toe aan de derde generatie, die in 2016 debuteerde. De i30 heeft zich ontpopt tot een geduchte concurrent van de gevestigde orde van onder andere Ford, Volkswagen en Opel. Zoals het een middenklasser betaamt doet hij precies wat hij moet doen. Die no-nonsens aanpak en de beproefde techniek maken de i30 een aantrekkelijke optie. Bovendien kom je op het gebied van actieve veiligheid en infotainment niets tekort met de nieuwste versies. Deze zijn er alleen met een 1,0- of 1,5-liter mild-hybride aandrijflijn. Eerder waren ook pure benzinemodellen en diesels leverbaar. De i30 is er ook als opvallende Fastback en ruime Wagon.

Voor- en nadelen van de Hyundai i30

  • Voordelen
  • Strak en zakelijke uiterlijk
  • Betrouwbare techniek en lange garantie
  • Zuinige 1.0 T-GDI mild-hybride
  • Nadelen
  • Niet leverbaar als plug-inhybride of EV
  • Maximaal trekgewicht nieuwere modellen is beperkt
  • Geen spannende auto

Waarom kiezen voor de Hyundai i30?

De Hyundai i30 is een competente middenklasser zonder opvallende toeters en bellen. Dat kun je saai vinden, maar kan ook prettig zijn. De Koreaan doet precies wat je van hem verwacht, en blijft dat doen. Daarbij zit het interieur nog vol fysieke knoppen, zodat je zonder te kijken alle belangrijke functies kunt bedienen. De wegligging van de i30 is prima, zonder dat het onderstel meteen te hard en comfortabel is. In het kort is de middelgrote Hyundai gewoon een goede allrounder. Kun je leven met een onopvallend, zakelijke uiterlijk? Kijk dan niet verder.

Bekijk aanbod

Skoda Scala

  • 1.0 of 1.5 TSI
  • Nette standaarduitrusting
  • Ruim en degelijk
  • 467 tot 1.410 liter bagageruimte
  • Verbruik vanaf 1 op 16,4

Als we lui waren geweest, hadden we alleen maar Skoda’s in dit lijstje gezet. Het merk is namelijk heer en meester in het maken van ruime, praktische en gezinsvriendelijke auto’s. Qua zit- en laadruimte behoort Skoda stelselmatig tot de toppers, in welk segment dan ook. Neem bijvoorbeeld de Skoda Scala: een vijfdeurs hatchback van machtige proporties. In vergelijking met de concurrentie blinkt de Scala uit met zijn reusachtige interieur en ruime kofferbak. Die bedraagt minimaal 467 liter, maar neemt met de achterbank neergeklapt toe tot 1.410 liter. De Scala heeft daarnaast een aangename wegligging en is meestal uitgerust met een zuinige 1,0-liter driecilinder turbo benzinemotor.

Voor- en nadelen van de Skoda Scala

  • Voordelen
  • Zeer gebruiks- en gezinsvriendelijk
  • Fijne en gebalanceerde wegligging
  • Zuinige motoren, lage gebruikskosten
  • Nadelen
  • Niet de meest aansprekende auto
  • Infotainmentsysteem loopt iets achter
  • Vermogensverschil tussen 1.0 TSI-uitvoeringen is verwaarloosbaar

Waarom kiezen voor de Skoda Scala?

Ben je op zoek naar een auto die maximale zit- en laadruimte kan bieden, zoek dan niet verder dan de Skoda Scala. Deze ingetogen hatchback biedt zeer veel ruimte voor de prijs. Gezien de reputatie van Skoda mag dat geen verrassing heten, maar toch zal je versteld staan van de binnenruimte. Het is gewoon een hele fijne en complete gezinsauto zonder poespas. De meesta Scala's zijn uitgerust met een 1.0 TSI met 95 of 115 pk, maar als je van doorrijden houdt is er ook een 150 pk sterke 1.5 TSI. Zoek je nog meer ruimte? Overweeg dan de Skoda Octavia: een forse liftback met een bagageruimte van 600 tot 1.555 liter.

Bekijk aanbod

Volkswagen Polo

  • Rijdt op benzine, diesel of aardgas; ook verkrijgbaar als sportieve GTI
  • Degelijke standaarduitrusting
  • Bescheiden en solide allrounder
  • 355 tot 1.125 liter
  • Verbruik vanaf 1 op 19,2

De Volkswagen Polo en Golf zijn door de jaren heen steeds verder naar elkaar toegegroeid. Natuurlijk biedt de Golf meer variatie dan zijn kleine broer, maar qua design, formaat en uitrusting doet de Polo er nauwelijks nog voor onder. Als je een compacte hatchback wilt kopen, is de Polo zeker het overwegen waard. Hij biedt aanzienlijk meer zit- en bagageruimte dan de meeste concurrenten uit het B-segment en heeft een volwassen en zeer compleet interieur. De zesde generatie (2017+) Volkswagen Polo is geleverd met een breed assortiment aan zuinige en verfijnde motoren, en hij rijdt even daverend als hij eruitziet.

Voor- en nadelen van de Volkswagen Polo

  • Voordelen
  • Fijne en gebalanceerde wegligging
  • Volwassen design en interieur
  • Een van de grootste en meest praktische auto’s in zijn klasse
  • Nadelen
  • Sommige motoren missen wat pit
  • Tamelijk prijzig
  • Basismodellen vrij karig uitgerust

Waarom kiezen voor de Volkswagen Polo?

De Volkswagen Polo is een beetje de Taylor Swift onder compacte hatchbacks. Ja, het is een populaire en veilige keuze, maar er is een reden voor het succes. De Polo biedt wat de menigte wil. Soms heeft het geen zin om je te verzetten tegen de voor de hand liggende keuze en kun je het beter omarmen. Als vanzelfsprekend zijn er alternatieven die spannender, stoerder of beter zijn, maar de Polo is een beregoede allrounder die niets mist. Met zijn voorbeeldige ergonomie, fijne motoren en gezinsvriendelijke karakter is de Polo een aanrader voor eenieder die een ruime hatchback wil kopen.

Bekijk aanbod

Meest gezochte ruime hatchbacks op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan ruimste hatchbacks van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 15, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. Volkswagen Golf
  2. Ford Focus
  3. Audi A3
  4. Mercedes-Benz A-klasse
  5. BMW 1-serie
  6. Volkswagen Polo
  7. Renault Clio
  8. Toyota Yaris
  9. Ford Fiesta
  10. Opel Astra
  11. Opel Corsa
  12. Seat Leon
  13. Peugeot 208
  14. Toyota Corolla
  15. Kia Ceed
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.

Bronnen

  • Adac.de
  • Ad.nl
  • Anwb.nl
  • Autocar.co.uk
  • Autoexpress.co.uk
  • AutoVisie.nl
  • AutoWeek.nl
  • Car Magazine.co.uk
  • Carwow.co.uk
  • Evo.com
  • Honestjohn.co.uk
  • Parkers.co.uk
  • Pistonheads.com
  • Rac.co.uk
  • Topgear.com
  • Whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op 15 september 2025

en is voor het laatst bijgewerkt op 11 december 2025

Ook interessant voor jou

Modelvergelijkingen

Ford Focus vs Ford Mondeo: de ultieme vergelijking

10 december 2025
Ford heeft een aantal verkooptoppers binnen verschillende segmenten. Twee van die toppers zijn de Ford Focus en de Ford Mondeo. De Focus opereert in het se
Modelvergelijkingen

Ford Fiesta vs Peugeot 208: de ultieme vergelijking

10 december 2025
Het B-segment is al jaren een van de drukste segmenten in Nederland. De compacte auto’s zijn klein genoeg voor de stad, maar kunnen op de snelweg ook goed
Modelvergelijkingen

Ford Focus vs Renault Mégane: de ultieme vergelijking

10 december 2025
De Ford Focus en de Renault Mégane zijn bekende namen in het C-segment, niet vreemd dus dat de beide modellen alweer toe zijn aan de vierde generatie. In d
Modelvergelijkingen

Toyota Yaris vs Peugeot 208: de ultieme vergelijking

10 december 2025
Een auto uit het B-segment scoort doorgaans goed in Europa. De auto’s kunnen zich prima redden in de stad en op de snelweg draaien ze aardig mee. De Toyota
Modelvergelijkingen

Audi A3 vs Volkswagen Golf: de ultieme vergelijking

10 december 2025
Denk je aan een compacte middenklasser, dan denk je waarschijnlijk aan de Volkswagen Golf. Dat model is al vele generaties ongekend populair dankzij zijn a
Modelvergelijkingen

Audi A3 vs BMW 1 Serie: de ultieme vergelijking

9 december 2025
Compacte middenklassers zijn er genoeg. Wil je echter een premium auto, dan wordt de keuze al kleiner. Grote kans dat je dan gaat shoppen bij de bekende Du