De hatchback is een van de populairste autosoorten. Hij is compact maar toch praktisch. De ‘hatch’ (achterklep) is een belangrijke reden dat hatchbacks zo gebruiksvriendelijk zijn. Dankzij de klep kun je je spullen makkelijk in- en uitladen. De kofferbak is niet afgezonderd van de rest van de cabine. Je spullen zitten veilig onder de hoedenplank. Bovendien kun je de achterbank neerklappen om de bagageruimte te vergroten. Handig als je op vakantie gaat of een wasmachine wil vervoeren. Hatchbacks zijn relatief klein, maar kunnen ook ruim zijn. Welke hatchbacks het ruimst zijn of een grote kofferbak hebben, lees je hier
Hatchbacks zijn meestal compacte auto’s van 3,70 tot 4,30 meter lang. Toch zijn ze niet per definitie klein of krap. Integendeel, je zult verbaasd staan over hoe groot en ruim sommige hatchbacks van binnen zijn. Zulke hatchbacks fungeren prima voor het gezin, ongeacht of je kleine of grote kinderen hebt. Ruime hatchbacks zijn in drie categorieën te verdelen: veel zitruimte, veel bagageruimte of met een balans tussen beide. Let niet alleen op de minimale bagageruimte, maar ook op de laadruimte met de achterbank neergeklapt. Een platte kofferbak, zoals de Hyundai Inster heeft, is een pré voor bagage laden.
Je vindt hatchbacks in allerlei soorten en maten. Over het algemeen zijn het de drie onderste segmenten (A: mini/stadsauto, B: klein en C: klein midden) waar hatchbacks het meest voorkomen. Met die informatie in het achterhoofd hebben we ervoor gekozen om in deze lijst hatchbacks in al die segmenten te vertegenwoordigen. Sommige mensen zijn immers op zoek naar een stadsauto zoals de Hyundai i10, terwijl anderen liever een grotere auto zoals de Skoda Octavia kopen. Hoe dan ook hebben de auto’s in dit lijstje één ding gemeen: ze behoren tot de ruimste modellen in hun klasse.

De Dacia Sandero is al sinds 2008 een vertrouwd gezicht op de weg. Samen met de Clio van zustermerk Renault behoort deze B-segment hatchback tot de populairste auto’s van Europa. Dat er zoveel animo is voor de Sandero, is niet gek: hij biedt veel voor weinig. Dankzij lage aanschafprijzen en overzichtelijke gebruikskosten kan autorijden nauwelijks goedkoper. De Sandero is meer dan alleen betaalbaar, daarom vind je hem ook in deze lijst. Het is een van de ruimste auto’s in zijn klasse, zowel op het gebied van zit- als bagageruimte. Na drie generaties blijft hij nog steeds trouw aan zijn principes.
Dat een ruime hatchback niet veel geld hoeft te kosten, bewijst de Dacia Sandero. Nieuw behoort hij tot de goedkoopste auto’s op de markt en occasions zijn nog betaalbaarder. De voordeligste modellen van de huidige generatie (2021+) staan al vanaf 10.000 euro te koop. Zijn bagageruimte van 328 liter is zeer riant in zijn klasse en met de achterbank neergeklapt verdriedubbelt de laadruimte. Hij rijdt fijn, ziet er goed uit en voorziet in alle basisbehoeften. Bovendien is-ie er ook als stoere Stepway. Bekijk voor meer luxe de stijlvolle Renault Clio. Deze heeft een grotere kofferbak, maar minder zitruimte.
De Dacia Sandero is een simpele maar zeer capabele compacte hatchback, die zeker een kansje waard is. Lees reviews van de Dacia Sandero om er meer over te weten te komen.

Stadsauto’s staan er niet om bekend ruim te zijn. Je kunt ze overal parkeren, ze zijn lekker wendbaar en kosten relatief weinig in gebruik. De Hyundai i10 gaat tegen het stereotype in, want hij heeft een verrassend ruim interieur. Het is een van de weinige stadsauto’s die beschikbaar is met 5 stoelen en op die achterste zitplaatsen hebben passagiers genoeg been- en hoofdruimte. Ook qua bagageruimte (252 tot 1.050 liter) behoort de i10 tot de beste in zijn klasse. Alleen de Kia Picanto, die technisch nauw verwant is aan de Hyundai, heeft ietsje meer plek voor bagage.
Als je een compacte hatchback met een ruim interieur en een grote kofferbak wilt kopen, zijn de opties beperkt. Veel stadsauto’s zijn namelijk niet groot van binnen. Hyundai (en zustermerk Kia is een van de weinige fabrikanten die je kan helpen. De kofferbak van de i10 behoort tot de grootste laadruimtes in zijn klasse. Met de achterbank neergeklapt verviervoudigt de laadruimte. Afgezien van zijn ruime interieur is de Hyundai i10 een fijne en volwassen stadsauto met een rijke standaarduitrusting en een comfortabele wegligging. Kies je de 100 pk sterke motor, dan presteert de praktische stadsauto ook goed op de snelweg.
Dat de Hyundai i10 zo ruim is, maakt hem erg interessant als stadsauto. Wil je meer weten over de compacte hatchback, lees dan reviews van de Hyundai i10.

De Opel Astra is ondertussen al aan zijn zesde generatie toe. De huidige generatie is het eerste model dat is ontwikkeld onder het concern Stellantis. Onderhuids is hij daarom technisch verwant aan auto’s als de DS 4 en Peugeot 308. De Astra is van veelzijdige aard: je rijdt hem op benzine, diesel, als plug-inhybride of volledig elektrisch. In de verzadigde markt van compacte hatchbacks onderscheidt de Opel Astra zich met zijn dynamische rijeigenschappen, rijke standaarduitrusting en grote bagageruimte. De laadruimte bedraagt 422 liter, 1.339 liter met de achterbank neergeklapt. Als stationwagon (Sports Tourer) is hij uiteraard nog ruimer.
Niemand zal je raar aankijken als je een Opel Astra koopt. De 4,37 meter lange hatchback heeft een onweerstaanbare charme en is betaalbaar en praktisch. Vergeleken met de concurrentie heeft de Astra een van de grootste kofferbakken op de markt. Daarmee is-ie geschikt als gezinsauto, zeker als je kleine kinderen hebt. De beenruimte achterin is wat beperkt, dus dat is iets om op te letten. Erg knap is dat de Astra ondanks zijn gedeelde techniek met DS en Peugeot een heel eigen karakter heeft. Hij is gezinsvriendelijk, de dynamiek is top en hij rijdt als een echte Opel.

Als we lui waren geweest, hadden we alleen maar Skoda’s in dit lijstje gezet. Het merk is namelijk heer en meester in het maken van ruime, praktische en gezinsvriendelijke auto’s. Qua zit- en laadruimte behoort Skoda stelselmatig tot de toppers, in welk segment dan ook. Neem bijvoorbeeld de Skoda Octavia: een vijfdeurs liftback link van machtige proporties. In vergelijking met de concurrentie blinkt de Octavia uit met zijn reusachtige interieur en ruime kofferbak. Die bedraagt minimaal 600 liter, maar neemt met de achterbank neergeklapt toe tot 1.555 liter. De Octavia heeft daarnaast verfijnde, zuinige motoren en een aangename wegligging.
Ben je op zoek naar een auto die maximale zit- en laadruimte kan bieden, zoek dan niet verder dan de Skoda Octavia. Deze ingetogen liftback is met afstand de ruimste auto in zijn segment. Gezien de reputatie van Skoda mag dat geen verrassing heten, maar toch zal je versteld staan van de binnenruimte. Het is gewoon een hele fijne en complete gezinsauto zonder poespas. Hij is ook verkrijgbaar als stationwagon, maar die is duurder. Geef je liever wat minder geld uit, overweeg dan de Skoda Scala: een fantastische compacte hatchback met een bagageruimte van 467 tot 1.410 liter.

De Volkswagen Polo en Golf zijn door de jaren heen steeds verder naar elkaar toegegroeid. Natuurlijk biedt de Golf meer variatie dan zijn kleine broer, maar qua design, formaat en uitrusting doet de Polo er nauwelijks nog voor onder. Als je een compacte hatchback wilt kopen, is de Polo zeker het overwegen waard. Hij biedt aanzienlijk meer zit- en bagageruimte dan de meeste concurrenten uit het B-segment en heeft een volwassen en zeer compleet interieur. De zesde generatie (2017+) Volkswagen Polo is geleverd met een breed assortiment aan zuinige en verfijnde motoren, en hij rijdt even daverend als hij eruitziet.
De Volkswagen Polo is een beetje de Taylor Swift onder compacte hatchbacks. Ja, het is een populaire en veilige keuze, maar er is een reden voor het succes. De Polo biedt wat de menigte wil. Soms heeft het geen zin om je te verzetten tegen de voor de hand liggende keuze en kun je het beter omarmen. Als vanzelfsprekend zijn er alternatieven die spannender, stoerder of beter zijn, maar de Polo is een beregoede allrounder die niets mist. Met zijn voorbeeldige ergonomie, fijne motoren en gezinsvriendelijke karakter is de Polo een aanrader voor eenieder die een ruime hatchback wil kopen.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan ruimste hatchbacks van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 15, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 september 2025





