De Fiat Panda overtuigt als veelzijdige stadsauto met slimme designoplossingen en efficiënte motoren.
De Fiat Panda is een van de toonaangevende stadsauto’s sinds zijn debuut in 1981. De stadsauto weet ondanks zijn beperkte voetafdruk de binnenruimte te maximaliseren en daarmee verrassend praktisch te zijn. De Panda geeft een nieuwe draai aan wat een stadsauto kan en mag zijn. Een eenvoudige maar nette uitrusting, slimme designoplossingen en lage gebruikskosten maken het een aantrekkelijke speler in zijn klasse. Hoewel de huidige Panda niet meer zo vooruitstrevend is als ooit het geval was, blijft het een uitstekende, voordelige occasion waarvan je nog veel plezier mee kunt beleven.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De derde generatie Fiat Panda is een evolutie van zijn voorganger. Het design en interieur zijn fijngeslepen en daardoor blijft de jeugdige, vrolijke Panda goed in de smaak vallen. De stadsauto verliest daarmee tevens niets van zijn begeerlijke praktische eigenschappen. Er verschijnen nieuwe, zuinige benzinemotoren (TwinAir-tweecilinders met turbo) en men kan een voordelige uitvoering op aardgas (CNG) kopen. Na de facelift van 2020 schoont Fiat het aanbod op en is behalve de 4x4 alleen nog een 1,0 mild-hybrid beschikbaar. Tot 2023 staat er een off-road geïnspireerde, stoere (City) Cross variant in het gamma.
Kenmerken van deze Fiat Panda
Na 23 (!) jaar is de Panda wel aan vervanging toe. Et voilà, in 2003 is daar de tweede generatie. Het nieuwe model lijkt in weinig opzichten (behalve filosofie) op zijn voorganger. Qua design en techniek is het een heuse transformatie. Fiat houdt haar stadsauto compact, maar bouwt de hoogte in om meer been-, hoofd- en bagageruimte te creëren. Er gaan met gemak vier volwassenen in. Onderhuids ligt een 1,1, 1,2 of pittige 1,4 benzinemotor, waarvan laatstgenoemde ook geleverd is als sportieve 100HP. Er is tevens een 1,3 MultiJet diesel en wederom een 4x4 variant.
Kenmerken van deze Fiat Panda
Als je de oorspronkelijke Fiat Panda als een doos op wielen vindt lijken, is daar een goede reden voor: dat was de bedoeling. Toenmalige Fiat CEO Carlo De Benedetti heeft een simpele eis voor de opvolger van de 126: het moet een goedkope, lichtgewicht, ruime en spartaanse ‘container’ zijn. Een compleet pretentieloze auto. Dat hoef je legendarisch ontwerper Giorgetto Giugiaro en kompaan Aldo Mantovani niet twee keer te zeggen. Met bijna 4,5 miljoen verkopen wordt de Panda een razend succes. Hij verschijnt met meerdere benzinemotoren, als 4x4 en ondergaat twee facelifts (1986 en 1991).
Kenmerken van deze Fiat Panda
'Minimalistisch maar zeer functioneel'
De oorspronkelijke Fiat Panda is over een periode van 23 jaar in allerlei smaken geleverd. Verzamelaars/liefhebbers zullen waarschijnlijk voor zo vroeg mogelijk exemplaren (pre-1986) gaan, maar als je een exemplaar zoekt dat je vandaag de dag nog goed kunt gebruiken, kun je beter zo laat mogelijk gaan. De avontuurlijke 4x4, vooral die van Sisley, scoort erg goed. Bij de tweede generatie kun je niet missen met een 1,2 of 1,4 benzine, maar de 1,3 diesel is een interessant alternatief. De sportieve 100HP mag niet overzien worden. Bij de derde generatie valt de TwinAir het best in de smaak.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025