De Fiat Panda plus- en minpunten
- Voordelen
- Veel binnenruimte voor zo'n compacte auto
- Lage gebruiks- en onderhoudskosten
- Keuze uit zuinige motoropties, inclusief mild-hybrid
- Nadelen
- Beperkt motorenaanbod na 2020-facelift
- Interieurdesign is vrij minimalistisch
- Standaarduitrusting is vrij eenvoudig
Prestaties en rijcomfort
- Diverse selectie aan zuinige benzinemotoren; enkele diesel en aardgas (CNG)
- Vanaf 2020 alleen nog als mild-hybrid
- Pleziermodellen als 100HP en 4x4 leuken het gamma op
Exterieur en carrosserievorm
- Vijfdeurs hatchback vanaf 2003; eerste generatie driedeurs hatchback
- Iconisch of herkenbaar, vrolijk design
- Bijzonder praktische stadsauto
Interieur
- Minimalistisch maar zeer functioneel
- Ruimte voor vier tot vijf volwassenen
- Verrassend veel been-, hoofd- en bagageruimte
Betrouwbaarheid
- Relatief betrouwbaar
- Lage gebruiks- en onderhoudskosten
- Derde generatie ontving in 2018 nul (0) sterren in crashtest Euro NCAP
Actueel aanbod van de Fiat Panda op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 9.966
Meest voorkomende bouwjaar
2025
Gemiddelde kilometerstand
97.669 km
Aangeboden auto’s
Fiat Panda generatie 2011+

De derde generatie Fiat Panda is een evolutie van zijn voorganger. Het design en interieur zijn fijngeslepen en daardoor blijft de jeugdige, vrolijke Panda goed in de smaak vallen. De stadsauto verliest daarmee tevens niets van zijn begeerlijke praktische eigenschappen. Er verschijnen nieuwe, zuinige benzinemotoren (TwinAir-tweecilinders met turbo) en men kan een voordelige uitvoering op aardgas (CNG) kopen. Na de facelift van 2020 schoont Fiat het aanbod op en is behalve de 4x4 alleen nog een 1,0 mild-hybrid beschikbaar. Tot 2023 staat er een off-road geïnspireerde, stoere (City) Cross variant in het gamma.
Kenmerken van deze Fiat Panda
- Vijfdeurs hatchback
- Standaard voorwielaandrijving, optioneel ook als avontuurlijke 4x4
- Verscheidenheid aan twee- en viercilinder benzinemotoren; ook op aardgas (CNG)
- Vanaf 2020 alleen nog als mild-hybrid
- Herkenbaar, lieflijk design; net interieur
- Praktisch in gebruik
Fiat Panda generatie 2003-2012

Na 23 (!) jaar is de Panda wel aan vervanging toe. Et voilà, in 2003 is daar de tweede generatie. Het nieuwe model lijkt in weinig opzichten (behalve filosofie) op zijn voorganger. Qua design en techniek is het een heuse transformatie. Fiat houdt haar stadsauto compact, maar bouwt de hoogte in om meer been-, hoofd- en bagageruimte te creëren. Er gaan met gemak vier volwassenen in. Onderhuids ligt een 1,1, 1,2 of pittige 1,4 benzinemotor, waarvan laatstgenoemde ook geleverd is als sportieve 100HP. Er is tevens een 1,3 MultiJet diesel en wederom een 4x4 variant.
Kenmerken van deze Fiat Panda
- Vijfdeurs hatchback
- Standaard vierwielaandrijving, optioneel ook als avontuurlijke 4x4
- Geleverd met 1,1, 1,2 of 1,4 benzinemotor (ook als 100HP) of 1,3 MultiJet diesel
- Vrolijk design; praktisch, functioneel en stevig interieur
- Verrassend uitdagend, maar comfortabel rijgedrag
- Betrouwbaar, lage gebruikskosten
Fiat Panda generatie 1981-2003

Als je de oorspronkelijke Fiat Panda als een doos op wielen vindt lijken, is daar een goede reden voor: dat was de bedoeling. Toenmalige Fiat CEO Carlo De Benedetti heeft een simpele eis voor de opvolger van de 126: het moet een goedkope, lichtgewicht, ruime en spartaanse ‘container’ zijn. Een compleet pretentieloze auto. Dat hoef je legendarisch ontwerper Giorgetto Giugiaro en kompaan Aldo Mantovani niet twee keer te zeggen. Met bijna 4,5 miljoen verkopen wordt de Panda een razend succes. Hij verschijnt met meerdere benzinemotoren, als 4x4 en ondergaat twee facelifts (1986 en 1991).
Kenmerken van deze Fiat Panda
- Driedeurs hatchback
- Standaard vierwielaandrijving, optioneel als avontuurlijke 4x4
- Geleverd met variatie aan compacte, zuinige viercilinder benzinemotoren
- Iconisch design
- Bijzonder praktisch en modulair interieur
- Robuust, betrouwbaar

'Minimalistisch maar zeer functioneel'
Interessante uitvoeringen van de Fiat Panda
De oorspronkelijke Fiat Panda is over een periode van 23 jaar in allerlei smaken geleverd. Verzamelaars/liefhebbers zullen waarschijnlijk voor zo vroeg mogelijk exemplaren (pre-1986) gaan, maar als je een exemplaar zoekt dat je vandaag de dag nog goed kunt gebruiken, kun je beter zo laat mogelijk gaan. De avontuurlijke 4x4, vooral die van Sisley, scoort erg goed. Bij de tweede generatie kun je niet missen met een 1,2 of 1,4 benzine, maar de 1,3 diesel is een interessant alternatief. De sportieve 100HP mag niet overzien worden. Bij de derde generatie valt de TwinAir het best in de smaak.

Veelgestelde vragen over de Fiat Panda
Is de Fiat Panda beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Fiat Panda geleverd?
Is een Fiat Panda zuinig?
Is een Fiat Panda betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Fiat Panda beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/fiat_panda_faq_6a3805eefb.jpeg?width=1200&height=1200)

