Met betaalbare kosten, compacte buitenmaten en een sportief karakter is de Seicento perfect voor starters.
De Fiat Seicento knipoogt naar de iconische Fiat 600 uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Net als dat model van weleer is de Seicento een miniklasse stadsauto. Met zijn lengte van 3,33 meter kun je haast op een postzegel nog keren. Ten opzichte van de Cinquecento die hij opvolgt, biedt de Seicento meer comfort, verfijning en ruimte. Gezien zijn scherpe aanschaf-, gebruiks- en onderhoudskosten is de Seicento een ideale auto voor starters. Alternatieven voor de Fiat Seicento zijn onder meer de Toyota Aygo, Volkswagen Lupo en Ford Ka.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Fiat Seicento is met een lengte van 3,33 meter echt een ‘rugtasje’ om mee op weg te gaan. Een groot voordeel, want de betaalbare en zuinige Italiaan keert in de kleinste straatjes en past in haast elk parkeervak. De Fiat Seicento is van binnen geen ruimtewonder, maar toch passen er op de achterbank twee kinderen. In de bagageruimte is plek voor 170 liter. Klap je de achterbank neer, dan heb je 810 liter tot je beschikking. Stuurbekrachtiging ontbreekt vaak in de Seicento, maar desondanks is de driedeurs hatchback zeer goed manoeuvreerbaar. De vering en demping zijn stevig afgesteld.
Kenmerken van deze Fiat Seicento
'Overzichtelijk instrumentarium'
De Fiat Seicento, altijd voorzien van een vijfbak, is er in twee motorvarianten. Basiskrachtbron is de 0,9-liter benzinemotor met 39 pk. Een stuk krachtiger is de 1,1-liter met 55 pk. De sportieve topuitvoering is de Sporting Abarth, die je regelmatig in het knalgeel tegenkomt. Die versie voorziet onder meer in sportstoelen, stuurbekrachtiging, een met leder bekleed stuurwiel en elektrische ramen. In 2001 en 2004 kreeg de Seicento een facelift. Bij die eerste metamorfose kreeg de hatchback onder meer grotere luchtopeningen in de bumper en knipperlichten voorzien van wit glas. De Seicento heet in de basisversie Young of Active.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025