De Fiat e-Ducato biedt tot 420 km rijbereik en onderhoudsvrije elektrische aandrijving voor veelzijdig gebruik.
De Fiat Ducato is al sinds 1981 de grootste bestelauto van het Italiaanse merk. Met ingang van 2021 is de Ducato er ook volledig elektrisch als e-Ducato. Groot pluspunt van de e-Ducato is zijn aantrekkelijke rijbereik. Op één volle accu haal je tot 420 kilometer. Handig is de aanwezigheid van ‘E-Coasting’: via schakelpaddles achter het stuurwiel stel je in hoeveel remenergie je terugwint. Alternatieven voor de Fiat e-Ducato zijn onder meer de Renault Master ZE en de Maxus eDeliver 9. Bovendien zijn de Citroën e-Jumper en Peugeot e-Boxer technisch gelijke broertjes van de Fiat e-Ducato.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Fiat e-Ducato is een grote elektrische bedrijfswagen met een actieradius van maximaal 420 kilometer. Afhankelijk van de gekozen uitvoering, er zijn verschillende lengte- en hoogtematen, varieert het laadvermogen van de e-Ducato van 1.000 kg tot 1.950 kg. Het laadvolume start bij 10 m3 en loopt op tot 17 m3. De meest compacte e-Ducato is 5,41 meter lang en de langste variant strekt zich uit tot 6,36 meter. De Fiat e-Ducato zit vol moderne technologie. Zo helpen rijassistenten bij het parkeren en semi-autonoom rijden. Highlight in het interieur is het infotainment- en navigatiesysteem met 10-inch display.
Kenmerken van deze Fiat e-Ducato
'Infotainment- en navigatiesysteem met 10-inch display'
De Fiat e-Ducato is in de beginjaren leverbaar met twee accupakketten. Met de 47 kWh batterij is een actieradius van circa 230 kilometer mogelijk, afhankelijk van de gekozen opbouw van de e-Ducato. Topversie in de vroege bouwjaren is de e-Ducato voorzien van de 79 kWh batterij. Diens actieradius bedraagt 370 kilometer. Met ingang van 2024 is er een nieuwe 110 kwh-batterij, die een (WLTP-)rijbereik van 420 kilometer belooft. De e-Ducato is er in tal van lengte- en hoogtevarianten en opbouwmogelijkheden. Zo tref je de e-Ducato onder meer aan als personenbus, bestelwagen en met enkele of dubbele cabine.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025