De Fiat Bravo schittert met zijn sportieve lijnen en krachtige motoren, zowel als driedeurs als vijfdeurs hatchback.
De Fiat Bravo kwam midden jaren negentig op de markt als opvolger van de Tipo. Met zijn sportieve lijnen, krachtige motoren en uitstekende rijdynamiek maakt de driedeurs Bravo meteen indruk. Samen met de vijfdeurs Brava schopt het model zich tot Auto van het Jaar. Na een paar jaar afwezigheid is de Bravo in 2007 plots terug. Nog even sportief, maar alleen nog leverbaar als vijfdeurs hatchback. Topversies zijn dan de T-Jet met 150 pk en de 165 pk sterke 2.0 JTD. Alternatieven voor de betrouwbare Fiat Bravo zijn onder meer de Opel Astra, Renault Mégane en de Volkswagen Golf.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Fiat Bravo van de tweede generatie is er alleen als vijfdeurs hatchback. Zijn sportieve inborst is gebleven. De auto rijdt heel dynamisch, maar vergeet nimmer het comfort. Het ontwerp is om bij weg te dromen. Net als bij de Fiat Grande Punto is nadrukkelijk gekeken naar hoe Maserati de neuzen van haar modellen vormgeeft. Naast al die sportiviteit, heeft de Bravo ook oog voor het praktische nut. Zo past er in de bagageruimte voor 400 liter aan spullen. Ander pluspunt: volgens de Wegenwacht is de Bravo een erg betrouwbaar model. Voor de liefhebbers is er een Dualogic-halfautomatische transmissie.
Kenmerken van deze Fiat Bravo
De Fiat Bravo van de eerste generatie is er alleen als driedeurs hatchback. Er is wel een vijfdeurs variant, maar die heet Brava en is aan de achterzijde minder sportief getekend. De Fiat Bravo is zowel een dynamisch ogend als rijdend model. Krachtigste uitvoering is de vijfcilinder Bravo 2.0 20V HGT met een vermogen van ruim 150 pk. Hoewel het onderstel van de Bravo stevig is, stuurt de Italiaan licht. Dat de Bravo écht een goede auto is blijkt uit de titel Auto van het Jaar die de sportieve hatchback verkreeg. Per modeljaar 1998 zijn er ook commonrail dieselmotoren.
Kenmerken van deze Fiat Bravo
'Topversie ‘Sport’ voorziet in sportstoelen'
De Fiat Bravo van de eerste en tweede generatie zijn – mede door een intermezzo van 6 jaar – duidelijk te onderscheiden. Waar de eerste generatie nog wat ingetogen oogt, is zijn opvolger brutaler. In de eerste generatie kom je een heerlijke vijfcilinder tegen: de 2.0 HGT. Hoewel de Bravo in zijn laatste bouwjaren er alleen nog is met een 1.4 MultiAir benzinemotor, pakt de tweede generatie uit met de T-Jet met 150 pk. En wat dacht je van de 165 pk sterke 2.0 JTD? De Sport-uitvoering van de Bravo is voorzien van een sportonderstel dat stevig is geveerd.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025