Fiat Bravo

De Fiat Bravo schittert met zijn sportieve lijnen en krachtige motoren, zowel als driedeurs als vijfdeurs hatchback.

fiat bravo 1.4 16v
Jens Holierhoek4 minuten leestijd9 april 2025

De Fiat Bravo kwam midden jaren negentig op de markt als opvolger van de Tipo. Met zijn sportieve lijnen, krachtige motoren en uitstekende rijdynamiek maakt de driedeurs Bravo meteen indruk. Samen met de vijfdeurs Brava schopt het model zich tot Auto van het Jaar. Na een paar jaar afwezigheid is de Bravo in 2007 plots terug. Nog even sportief, maar alleen nog leverbaar als vijfdeurs hatchback. Topversies zijn dan de T-Jet met 150 pk en de 165 pk sterke 2.0 JTD. Alternatieven voor de betrouwbare Fiat Bravo zijn onder meer de Opel Astra, Renault Mégane en de Volkswagen Golf.

De Fiat Bravo plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Sportieve lijnen en krachtige motoren
  • 400 liter aan bagageruimte
  • Dualogic-halfautomatische transmissie beschikbaar
  • Nadelen
  • Massakabel kan loslaten
  • Stevige ondeerstel sportversie biedt minder comfort
  • Beperkt motorenaanbod vergeleken met concurrenten

Prestaties en rijcomfort

  • Topversie eerste generatie is een vijfcilinder
  • Voor de liefhebbers: ook met Dualogic-halfautomaat
  • Sport-versie heeft stevig geveerd onderstel

Exterieur en carrosserievorm

  • Tweede generatie heeft ‘Maserati’-neus
  • Sportief gelijnde hatchback
  • Tweedelig Skydome-panoramadak als luxe-optie

Interieur

  • 400 liter bagageruimte
  • Topversie ‘Sport’ voorziet in sportstoelen
  • Audiosysteem met stembediening

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar model volgens de Wegenwacht
  • Klein euvel: massakabel kan loslaten
  • Sterke en degelijke diesels

Actueel aanbod van de Fiat Bravo op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

2.605

Meest voorkomende bouwjaar

2008

Gemiddelde kilometerstand

222.497 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(63)

Afbeelding van logo

Fiat Bravo per generatie 2007-2015

Afbeelding van Fiat Bravo per generatie 2007-2015

De Fiat Bravo van de tweede generatie is er alleen als vijfdeurs hatchback. Zijn sportieve inborst is gebleven. De auto rijdt heel dynamisch, maar vergeet nimmer het comfort. Het ontwerp is om bij weg te dromen. Net als bij de Fiat Grande Punto is nadrukkelijk gekeken naar hoe Maserati de neuzen van haar modellen vormgeeft. Naast al die sportiviteit, heeft de Bravo ook oog voor het praktische nut. Zo past er in de bagageruimte voor 400 liter aan spullen. Ander pluspunt: volgens de Wegenwacht is de Bravo een erg betrouwbaar model. Voor de liefhebbers is er een Dualogic-halfautomatische transmissie.

Kenmerken van deze Fiat Bravo

  • Vijfdeurs hatchback
  • Rijdynamiek biedt mix van sportiviteit en comfort
  • Zeer betrouwbaar
  • 400 liter aan bagageruimte
  • Ook met Dualogic-halfautomatische transmissie
Afbeelding van logo

Fiat Bravo per generatie 1995-2001

Afbeelding van Fiat Bravo per generatie 1995-2001

De Fiat Bravo van de eerste generatie is er alleen als driedeurs hatchback. Er is wel een vijfdeurs variant, maar die heet Brava en is aan de achterzijde minder sportief getekend. De Fiat Bravo is zowel een dynamisch ogend als rijdend model. Krachtigste uitvoering is de vijfcilinder Bravo 2.0 20V HGT met een vermogen van ruim 150 pk. Hoewel het onderstel van de Bravo stevig is, stuurt de Italiaan licht. Dat de Bravo écht een goede auto is blijkt uit de titel Auto van het Jaar die de sportieve hatchback verkreeg. Per modeljaar 1998 zijn er ook commonrail dieselmotoren.

Kenmerken van deze Fiat Bravo

  • Alleen als driedeurs hatchback
  • Sportieve vormgeving
  • Dynamisch rijdend model
  • Auto van het Jaar
  • Moderne, rijke uitrusting

Interessante uitvoeringen van de Fiat Bravo

De Fiat Bravo van de eerste en tweede generatie zijn – mede door een intermezzo van 6 jaar – duidelijk te onderscheiden. Waar de eerste generatie nog wat ingetogen oogt, is zijn opvolger brutaler. In de eerste generatie kom je een heerlijke vijfcilinder tegen: de 2.0 HGT. Hoewel de Bravo in zijn laatste bouwjaren er alleen nog is met een 1.4 MultiAir benzinemotor, pakt de tweede generatie uit met de T-Jet met 150 pk. En wat dacht je van de 165 pk sterke 2.0 JTD? De Sport-uitvoering van de Bravo is voorzien van een sportonderstel dat stevig is geveerd.

fiat bravo 1.4 16v t-jet

Veelgestelde vragen over de Fiat Bravo

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • fiat.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025