Dankzij zijn hoge opbouw en stabiele wegligging is de Fiat Sedici een compacte SUV met een volwassen karakter.
De Fiat Sedici is een compacte SUV die samen met het Japanse Suzuki is ontwikkeld. De Sedici is een directe broer van de Suzuki SX4. Omdat ‘4x4’ naast de alternatieve benaming voor een vierwielaangedreven model ook een rekensom is, vond Fiat ‘Sedici’ – Italiaans voor ‘zestien’ – een gepaste naam. Overigens is de Sedici, getekend door meesterontwerper Giorgetto Giugiaro, in de basis gewoon voorwielaangedreven. Sterke eigenschappen van de Fiat Sedici zijn onder meer zijn goede rijdynamiek en uitstekende betrouwbaarheid. Alternatieven voor de Fiat Sedici zijn onder meer de Daihatsu Terios, Renault Captur en Nissan Qashqai.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Fiat Sedici is met een lengte van 4,12 meter een compacte SUV. In de stad is de Sedici dus goed wendbaar, maar verder is het gewoon een volwaardige Sports Utility Vehicle, compleet met (optionele) vierwielaandrijving en plek voor vier volwassenen. Om de achterpassagiers maximale beenruimte te gunnen is het bagagevolume beperkt tot 270 liter, al is dat voor de dagelijkse boodschappen ruim voldoende. De Sedici is met zijn Japanse genen een oerdegelijk model. De Wegenwacht kent geen enkel voorkomend euvel. De wegligging van de Sedici is uitstekend; ondanks de iets hogere opbouw stuurt de Italiaan als een hatchback.
Kenmerken van deze Fiat Sedici
'Plek voor vier volwassenen'
De Fiat Sedici is er zowel met voorwielaandrijving als met inschakelbare vierwielaandrijving. Die 4x4 is in de basis ook voorwielaangedreven maar de achterwielen springen bij als de rijomstandigheden daarom vragen. Via een knop op het dashboard kun je trouwens ook kiezen voor permanente vierwielaandrijving of permanente voorwielaandrijving. Ga je voor een 4x4, dan heb je meteen een ‘Emotion’ of ‘Experience’ te pakken. Die uitrustingsniveaus voorzien in flink wat extra’s. Zo is de ‘Experience’ onder meer voorzien van 16-inch wielen, elektrisch bedienbare ramen en airco. De Sedici tref je zowel met handgeschakelde vijfversnellingsbak als met viertrapsautomaat aan.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025