De Fiat Croma plus- en minpunten
- Voordelen
- Tweede generatie met hoog dak voor extra ruimte
- Comfortabele reisauto voor lange afstanden
- Sterke vijfcilinder dieseloptie
- Nadelen
- Massacontacten kunnen oxideren onder motorkap
- Busso zescilinder is onderhoudsgevoelig
- Turbo-optie kan verhoogd brandstofverbruik hebben
Prestaties en rijcomfort
- Comfortabele reisauto
- Ook met vijf- en zescilinder motoren
- Voorwielaandrijving
Exterieur en carrosserievorm
- Eerste generatie is vijfdeurs liftback
- Tweede generatie is stationwagon met hoger dak
- Moderner uiterlijk na 2008-facelift
Interieur
- 500 liter bagageruimte
- Plek voor vier volwassenen
- Fijn zittende stoelen
Betrouwbaarheid
- De Wegenwacht vindt de Fiat Croma een mechanisch sterke auto
- Massacontacten onder de motorkap kunnen lostrillen of oxideren
- Eerste generatie ontwikkeld met Saab, Alfa Romeo en Lancia
Actueel aanbod van de Fiat Croma op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 2.618
Meest voorkomende bouwjaar
2009
Gemiddelde kilometerstand
223.611 km
Aangeboden auto’s
Fiat Croma generatie 2005-2011

De Fiat Croma van de tweede generatie is goed beschouwd een mix tussen een stationwagon en een MPV. Ten opzichte van een reguliere estate is het dak van de Croma namelijk 10 centimeter hoger. Net als zijn voorganger is de Croma ruim. En wederom is de Croma een fijne reisauto. Het onderstel is afgestemd op het bieden van comfort. De stoelen zitten heerlijk. Neusje van de zalm is de 200 pk sterke vijfcilinder 2.4-liter diesel. In 2008 krijgt de Croma een ingrijpende facelift en oogt de auto dynamischer. Volgens de Wegenwacht is de Fiat Croma een betrouwbaar model.
Kenmerken van deze Fiat Croma
- Ruime stationwagon met MPV-trekken
- Hoog dak
- Ruim interieur
- Betrouwbaar model
- Soepele vijfcilinder diesel
Fiat Croma generatie 1986-1996

De Fiat Croma van de eerste generatie is een vijfdeurs liftback met veel interieurruimte. Op de achterbank zit je riant in deze Italiaan, terwijl in de bagageruimte 500 liter past. De Croma is een comfortabele reiswagen die stiekem best sportief uitpakt. Bijvoorbeeld als je oog valt op de 155 pk sterke 2.0 Turbo. Bovendien is er een 162 pk sterke 2.5-liter Busso zescilinder. Die motor staat bekend om zijn mooie loop en diep ronkende geluid. Er is ook een 2.5-liter turbodiesel, al is dat gewoon een viercilinder. De Croma krijgt drie facelifts: in 1988, 1991 en 1993.
Kenmerken van deze Fiat Croma
- Vijfdeurs liftback
- 500 liter aan bagageruimte
- Ruime achterbank
- Comfortabele reiswagen
- Magistrale 2.5-liter Busso V6

'Fijn zittende stoelen'
Interessante uitvoeringen van de Fiat Croma
De Fiat Croma van de eerste generatie is een vijfdeurs liftback. De tweede generatie is een stationwagon met een hoger dak. Toch hebben beide modellen veel gemeen: het zijn ruime reiswagens. Vanuit dat oogpunt kom je Croma in beide generaties tegen met zeer soepele benzine- en dieselmotor. Aanrader is de Busso-V6 uit de jaren negentig en de vijfcilinder 2.4-liter diesel van een decennium later. Geliefd is de Fiat Croma van de tweede generatie ná de facelift, als het uiterlijk een stuk moderner oogt. Zoek je een luxe uitvoering, ga dan voor de ‘Prestige’.

Veelgestelde vragen over de Fiat Croma
Is de Fiat Croma beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Fiat Croma geleverd?
Is een Fiat Croma zuinig?
Is een Fiat Croma betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Fiat Croma beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/fiat_croma_faq_226b29c07b.jpeg?width=1200&height=1200)

