Geniet van het opvallende 'boot'-design van de Fiat Barchetta, met een klassieke stoffen kap die je handmatig opent.
Waarom de Fiat Barchetta genoemd is naar een bootje, kun je op basis van zijn opvallende design wel raden. Het Italiaanse merk zette de roadster op het platform van de Punto en kortte dat een stuk in, waardoor de Barchetta dik onder de vier meter blijft. Het wagengewicht telt zo slechts iets meer dan duizend kilo, waardoor de voorwielaangedreven cabrio heel lichtvoetig is. De klassieke stoffen kap open en sluit je gemakkelijk met de hand. Alternatieven voor de Fiat Barchetta zijn onder meer de Mazda MX-5 en MG TF. Open Italiaans rijden kan trouwens ook in de Fiat 124 Spider.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Fiat Barchetta is een voorwielaangedreven 3,89 m lange cabrio die altijd voorzien is van een 130 pk sterke 1.8-liter viercilinder benzinemotor. Die krachtbron is zeker sterk genoeg om de 1.048 kilo zware Barchetta de nodige sportiviteit mee te geven. De Italiaan houdt van bochten en stuurt licht. Het onderstel biedt veel comfort, waardoor de Barchetta ook heerlijk om te cruisen is. De stoffen kap van de Fiat Barchetta heb je in pakweg 15 seconden ingeklapt en verborgen in het bagageruim. Achterin past er trouwens voor 165 liter aan spullen, dus een ruime weekendtas kan met gemak mee.
Kenmerken van deze Fiat Barchetta
'Tweezitter'
De Fiat Barchetta is altijd voorzien van een 1.8-liter motor met een vermogen van 130 pk, gekoppeld aan een handmatige vijfbak. De variatie zit hem in de uitvoering. In eerste instantie zijn er twee smaken. Naast de reguliere Barchetta is er de Edizione, compleet met lederen stuur en versnellingspook en centrale portiervergrendeling Na de facelift in 2003 zijn er de Dynamic, Emotion en Comfort. De Dynamic is de instapper. Bij de Emotion is je Barchetta voorzien van airco, een hoogwaardiger audio-installatie, 16-inch lichtmetalen wielen en een windscherm. In de topversie, de Comfort, zit er een hardtop bij de auto.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025